Turbosprężarka to komponent wykorzystujący energię spalin do zwiększenia ciśnienia powietrza dostarczanego do silnika, co prowadzi do wzrostu mocy i momentu obrotowego. Popularność turbosprężarek w silnikach diesla wynika z ich zdolności do poprawy wydajności, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa. Dzięki temu silniki diesla mogą zapewniać lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa.
Typowe problemy z turbosprężarkami w silnikach diesla:
• Wyciek oleju: Uszkodzenie uszczelnień turbosprężarki może powodować wyciek oleju, co może prowadzić do spadku mocy i dymienia z rury wydechowej.
• Zanieczyszczenie układu dolotowego: Nagromadzenie sadzy i brudu w układzie dolotowym może ograniczać przepływ powietrza i powodować spadek mocy.
• Zużycie łożysk: Zużycie łożysk turbosprężarki może powodować głośną pracę turbosprężarki i spadek jej wydajności.
• Uszkodzenie mechaniczne: Turbosprężarka może ulec uszkodzeniu mechanicznemu na skutek uderzenia lub nadmiernego obciążenia.
Rozwiązania:
• Regeneracja turbosprężarki: W przypadku niewielkich uszkodzeń turbosprężarkę można poddać regeneracji. Polega ona na wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów.
• Wymiana turbosprężarki: W przypadku poważniejszych uszkodzeń konieczna jest wymiana turbosprężarki na nową.
• Zapobieganie awariom: Regularna wymiana oleju i filtra oleju, stosowanie paliwa dobrej jakości oraz unikanie nadmiernego obciążenia silnika mogą pomóc w przedłużeniu żywotności turbosprężarki.


W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Po czym poznać, że turbina bierze olej?
Można to zidentyfikować poprzez obecność białego dymu wydobywającego się z wydechu, co może być wynikiem wycieku oleju i jego spalania w układzie wydechowym. Dodatkowo, zwiększone zużycie oleju, zwłaszcza jeśli obserwujemy szybszy spadek jego poziomu w silniku, niż jest to typowe, może wskazywać na ten problem. Pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej również może świadczyć o spalaniu oleju, który przedostaje się do komory spalania przez uszkodzoną turbinę. Ten rodzaj dymu jest wywołany przez spalanie oleju, który zawiera związki siarki. Dodatkowym wskaźnikiem może być zauważalne zabrudzenie olejem w okolicach turbiny lub w okolicy wylotu powietrza do układu wydechowego, co sugeruje potencjalny wyciek oleju.
Ile razy można regenerować turbinę?

Turbinę można odnawiać wielokrotnie, zależnie od stopnia jej uszkodzenia. W większości przypadków turbosprężarkę można zregenerować od 2 do 3 razy. Jednak w ekstremalnych sytuacjach, gdy turbina ulega poważnym uszkodzeniom, konieczna może być jej wymiana. Istnieje wiele czynników wpływających na liczbę możliwych regeneracji, w tym rodzaj uszkodzenia - niektóre elementy są łatwiejsze do naprawy niż inne.
Co daje regulacja sztangi turbiny?
Dostrojenie sztangi turbiny umożliwia dostosowanie ciśnienia doładowania, co ma wpływ na moc i wydajność silnika. Skrócenie sztangi powoduje wcześniejsze zamknięcie łopatek o zmiennej geometrii, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia doładowania i mocy silnika. Z kolei wydłużenie sztangi spowoduje późniejsze zamknięcie łopatek o zmiennej geometrii, co skutkuje obniżeniem ciśnienia doładowania i wydajności silnika.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze