blog

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – budowa łopatek – opinie

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbosprężarka o zmiennej geometrii, a turbina o stałej geometrii – łopatki budowa - opinia

Wiele z coraz częściej pojawiających się w samochodach turbosprężarek posiada różnego rodzaju systemy kierowania spalin, z których najpopularniejszym jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny.

Systemy kierowania spalin zaczęto stosować w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku jako odpowiedź na problematyczne zjawisko turbodziury i niedostateczną wydajność układów turbodoładowania w niższych zakresach obrotów jednostki napędowej. Wśród nich najbardziej charakterystyczne i najpowszechniej stosowane przez producentów samochodowych są dwustopniowe systemy doładowania, zawór upustu spalin „wastegate” oraz technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, nazywana przez twórców turbosprężarek skrótami VTG, VNT i VGT.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii, a turbina o stałej geometrii

Zadania VNT, VTG

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny ma za zadanie utrzymać odpowiednią prędkość przelotową spalin tak, aby prędkość obrotowa turbosprężarki była zawsze w optymalnym zakresie, pozwalającym na uzyskanie maksymalnej wydajności dla danej jednostki napędowej. Jest to system pozwalający na całkowite wyeliminowanie zjawiska chwilowej bezwładności układu turbodoładowania, nazywanego najczęściej turbodziurą. Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny poprawia także wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co dzieje się za sprawą utrzymywania odpowiedniego poziomu ciśnienia wtłaczanego do komory spalania powietrza i przekłada się na lepszą krzywą momentu obrotowego i mocy silnika. Dzięki lepszej wydajności spalania zmniejsza się również emisja szkodliwych substancji do atmosfery, co przekłada się na łatwiejsze utrzymywanie norm EURO i jest jednym z głównych powodów montowania technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny w aktualnie stosowanych układach turbodoładowania.

Zadania VNT, VTG

Konstrukcja zmiennej geometrii

Konstrukcja technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny oparta jest przede wszystkim o umieszczony w korpusie turbiny pierścień o ruchu kątowym, który osadzony został na wałku turbosprężarki. Na pierścieniu znajduje się kilkanaście łopatek, które mogą zmieniać kąt swojego nachylenia, zaś pierścień może zmieniać ich pozycję. To właśnie te łopatki nazywane są kierownicami o zmiennej geometrii. Za nastaw odpowiada tutaj aktuator, czyli siłownik regulujący pozycję pierścienia. Kiedy obroty jednostki napędowej nie są wysokie, zwykła turbina nie ma odpowiedniej prędkości obrotowej by w przypadku gwałtownego wciśnięcia gazu móc odpowiednio zareagować, jednak w turbosprężarce z technologią zmiennej geometrii kierownice ustawiają się w taki sposób, by średnica przepływu spalin w turbinie była jak najmniejsza, wymuszając tym samym zwiększenie ich prędkości przelotowej. W ten sposób turbosprężarka wyposażona w technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny jest w stanie osiągnąć wysoką prędkość obrotową nawet przy niskich obrotach jednostki napędowej, ponieważ nie jest aż tak od niej uzależniona. Po zwiększeniu obrotów silnika kierownice stopniowo zaczynają zwiększać średnicę przepływu spalin, zapobiegając w ten sposób przeładowaniu jednostki napędowej.

Konstrukcja zmiennej geometrii
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Oskar
2023-01-25 10:04:13
Turbosprężarka o zmiennej geometrii składa się z turbiny i sprężarki, które są połączone wałem. W turbinie znajduje się komora spalania, w której powstaje ciśnienie, które napędza turbinę. Sprężarka natomiast zasysa powietrze z zewnątrz i kompresuje je, aby dostarczyć więcej tlenu do komory spalania. Łopatki w turbosprężarce o zmiennej geometrii służą do regulacji przepływu powietrza przez nią. Są one zamontowane na kołach turbiny i sprężarki i mogą być zmieniane, aby dostosować ilość powietrza dostarczaną do silnika. Gdy silnik potrzebuje więcej mocy, łopatki są otwierane, aby zwiększyć przepływ powietrza, a gdy potrzebuje mniej, są zamykane, aby zmniejszyć przepływ.
Przemysław676
2020-03-05 10:31:25
Zastanawiam się nad turbiną ze zmienną geometrią czy bez niej. Jak wszystko, obie mają wady i zalety. Zmienna geometria brzmi chyba jednak bardziej przyszłościowo.
Brydzia
2019-08-27 13:07:19
Interesujące zestawienie, ten artykuł zwraca uwagę :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60