Turbosprężarka o zmiennej geometrii, a turbina o stałej geometrii – łopatki budowa - opinia
Wiele z coraz częściej pojawiających się w samochodach turbosprężarek posiada różnego rodzaju systemy kierowania spalin, z których najpopularniejszym jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny.
Systemy kierowania spalin zaczęto stosować w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku jako odpowiedź na problematyczne zjawisko turbodziury i niedostateczną wydajność układów turbodoładowania w niższych zakresach obrotów jednostki napędowej. Wśród nich najbardziej charakterystyczne i najpowszechniej stosowane przez producentów samochodowych są dwustopniowe systemy doładowania, zawór upustu spalin „wastegate” oraz technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, nazywana przez twórców turbosprężarek skrótami VTG, VNT i VGT.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii – budowa łopatek – opinie
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Zadania VNT, VTG
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny ma za zadanie utrzymać odpowiednią prędkość przelotową spalin tak, aby prędkość obrotowa turbosprężarki była zawsze w optymalnym zakresie, pozwalającym na uzyskanie maksymalnej wydajności dla danej jednostki napędowej. Jest to system pozwalający na całkowite wyeliminowanie zjawiska chwilowej bezwładności układu turbodoładowania, nazywanego najczęściej turbodziurą. Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny poprawia także wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co dzieje się za sprawą utrzymywania odpowiedniego poziomu ciśnienia wtłaczanego do komory spalania powietrza i przekłada się na lepszą krzywą momentu obrotowego i mocy silnika. Dzięki lepszej wydajności spalania zmniejsza się również emisja szkodliwych substancji do atmosfery, co przekłada się na łatwiejsze utrzymywanie norm EURO i jest jednym z głównych powodów montowania technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny w aktualnie stosowanych układach turbodoładowania.
Konstrukcja zmiennej geometrii
Konstrukcja technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny oparta jest przede wszystkim o umieszczony w korpusie turbiny pierścień o ruchu kątowym, który osadzony został na wałku turbosprężarki. Na pierścieniu znajduje się kilkanaście łopatek, które mogą zmieniać kąt swojego nachylenia, zaś pierścień może zmieniać ich pozycję. To właśnie te łopatki nazywane są kierownicami o zmiennej geometrii. Za nastaw odpowiada tutaj aktuator, czyli siłownik regulujący pozycję pierścienia. Kiedy obroty jednostki napędowej nie są wysokie, zwykła turbina nie ma odpowiedniej prędkości obrotowej by w przypadku gwałtownego wciśnięcia gazu móc odpowiednio zareagować, jednak w turbosprężarce z technologią zmiennej geometrii kierownice ustawiają się w taki sposób, by średnica przepływu spalin w turbinie była jak najmniejsza, wymuszając tym samym zwiększenie ich prędkości przelotowej. W ten sposób turbosprężarka wyposażona w technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny jest w stanie osiągnąć wysoką prędkość obrotową nawet przy niskich obrotach jednostki napędowej, ponieważ nie jest aż tak od niej uzależniona. Po zwiększeniu obrotów silnika kierownice stopniowo zaczynają zwiększać średnicę przepływu spalin, zapobiegając w ten sposób przeładowaniu jednostki napędowej.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka o zmiennej geometrii składa się z turbiny i sprężarki, które są połączone wałem. W turbinie znajduje się komora spalania, w której powstaje ciśnienie, które napędza turbinę. Sprężarka natomiast zasysa powietrze z zewnątrz i kompresuje je, aby dostarczyć więcej tlenu do komory spalania. Łopatki w turbosprężarce o zmiennej geometrii służą do regulacji przepływu powietrza przez nią. Są one zamontowane na kołach turbiny i sprężarki i mogą być zmieniane, aby dostosować ilość powietrza dostarczaną do silnika. Gdy silnik potrzebuje więcej mocy, łopatki są otwierane, aby zwiększyć przepływ powietrza, a gdy potrzebuje mniej, są zamykane, aby zmniejszyć przepływ.
Zastanawiam się nad turbiną ze zmienną geometrią czy bez niej. Jak wszystko, obie mają wady i zalety. Zmienna geometria brzmi chyba jednak bardziej przyszłościowo.
Interesujące zestawienie, ten artykuł zwraca uwagę :)