Turbosprężarka Jak działa?
Praktycznie każdy wie jak wygląda i gdzie jest umiejscowiona turbosprężarka, jak działa już natomiast nie każdy wie. Zanim przejdziemy to tematu działania turbo, warto przybliżyć jej budowę, turbosprężarka składa się z dwóch głównych elementów, jakim są: turbina - część zimna oraz sprężarka - część gorąca. Część zimna wtłacza powietrze z otoczenia do turbosprężarki, natomiast część gorąca odprowadza spaliny, które mają wysoką temperaturę. Maszyna wirnikowa znana również jako turbosprężarka – zasada działania jest dosyć prosta: podczas jazdy do sprężarki za pośrednictwem filtra powietrza dostaje się powietrze, następnie wirnik sprężarki, powoduje sprężenie powietrza, które dostarczane jest do intercoolera. Z kolei zadaniem intercoolera jest chłodzenie powietrza trafiającego kolejno do kolektora ssącego i do komory spalania (silnika). Powietrze potem dostarczane jest do części gorącej - czyli do turbiny. Turbina również wyposażona jest w wirnik, który eliminuje gazy, jednocześnie przenosząc je do downpip’a – odcinka, który łączy wydech z turbiną, jednocześnie napędzając wałek turbosprężarki. Warto wspomnieć, że zarówno wirnik turbiny, jak i sprężarki smarowany jest olejem silnikowym.

Jakie objawy daje uszkodzona turbina w samochodzie diesel?
Pierwszym objawem zużycia turbiny jest ciemny, gęsty dym wydobywający się z układu wydechowego. Uszkodzona turbosprężarka, objawy awarii daje również w formie sygnału porównywalnego do wycia syreny, a także takie dźwięki jak świstanie, gwizdanie czy też stukanie pod maską. Kolejnym objawem jest charakterystycznym dźwięk przypominający ścieranie się ze sobą dwóch kawałków metalu. Ważna jest zatem prawidłowa eksploatacja samochodu wyposażonego w turbosprężarkę oraz korzystanie z olejów wysokiej jakości, ponieważ turbo wymaga bardzo dobrego smarowania. Turbosprężarka może zostać uszkodzone przez defekt jednej z części, która mogła dostać się do łopatek wirnika, również uszkodzony intercooler może negatywnie wpływać na pracę turbo.

Dodaj komentarz

Komentarze
Gwizdanie i huki w samochodzie przeżyłem na własnej skórze. Nie polecam nikomu takiego komfortu jazdy! Za szybki powrót turbo obwiniam serwis Boscha, turbo cyka jak nowe.
Mój 1.9 tdi tak kopcił, mechanik mówił ze diesle tak mają. Za jakiś czas padła turbina. Diagnozujcie swoje turbiny w sprawdzonych serwisach takich jak bosch w stalowej.