blog

Turbosprężarka budowa i zasada działania. Ile o niej wiesz?

17 października 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbosprężarka to urządzenie, które wykorzystuje energię spalin do sprężania powietrza zasysanego do silnika. Dzięki temu do cylindra trafia więcej powietrza, co pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Schemat budowy turbosprężarki wygląda następująco: komponent ten składa się z dwóch głównych części. Część gorąca: znajduje się na kolektorze wydechowym i napędzana jest przez spaliny. W jej skład wchodzi wirnik turbiny, który jest napędzany przez gazy spalinowe oraz wał turbiny, który przenosi ruch wirnika turbiny na wirnik sprężarki. Natomiast część zimna, znajduje się na kolektorze dolotowym i spręża powietrze. W jej skład wchodzi wirnik sprężarki, który jest wprawiany w ruch przez wał turbiny, oraz koło kompresora, które spręża powietrze.
Turbosprężarki są powszechnie stosowanie w silnikach diesla, ponieważ pozwalają na zwiększenie ich mocy i momentu obrotowego bez konieczności zwiększania pojemności skokowej silnika. Dzięki temu silniki diesla mogą być bardziej wydajne i oszczędne.

Jakie są rodzaje turbosprężarek?

W silnikach diesla stosuje się kilka rodzajów turbosprężarek:
Turbosprężarka ze stałą geometrią- to najprostsza konstrukcja turbo. Wirnik turbiny ma stałą geometrię, co oznacza, że prędkość obrotowa wirnika sprężarki jest proporcjonalna do prędkości obrotowej silnika. Ten typ turbosprężarek jest stosunkowo tani i łatwy w produkcji, ale ma ograniczony zakres pracy.
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek- to bardziej zaawansowana konstrukcja, wirnik ma zmienną geometrię, co oznacza, że prędkość obrotowa wirnika sprężarki może być kontrolowana przez zmianę kształtu łopatek turbiny. Ten typ turbosprężarek zapewnia lepsze osiągi silnika w całym zakresie prędkości obrotowych.
Turbosprężarka twin-scroll- to konstrukcja, której kanał doprowadzający spaliny jest podzielony na dwa kanały, dzięki temu spaliny są lepiej rozprowadzane na wirnik turbiny, co poprawia sprawność turbosprężarki. Ten typ jest coraz częściej stosowany w silnikach diesla, ponieważ zapewnia lepsze osiągi i zmniejsza zużycie paliwa.
Inne rodzaje turbosprężarek stosowanych w silnikach diesla to turbosprężarka hybrydowa, która łączy w sobie elementy turbosprężarki ze stałą geometrią i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Można wyróżnić jeszcze turbosprężarkę wastegate, w której spaliny, które nie są wykorzystywane do napędzania wirnika turbiny, są odprowadzane do atmosfery przez zawór wastegate. Turbosprężarki wastegate są stosowane w silnikach, w których istnieje ryzyko przekroczenia maksymalnego ciśnienia doładowania.

Jak długo trzeba chłodzić turbinę?

Ogólnie przyjmuje się, że turbinie w dieslu wystarczy ok. 1 minuta, aby się schłodzić. Jednak w przypadku intensywnej jazdy lub wysokiej temperatury otoczenia zaleca się, zwiększenie czasu chłodzenia nawet do 1.5 min. po zatrzymaniu pojazdu należy uruchomić silnik na biegu jałowym i pozwolić mu pracować przez ok. 1-1,5 min. W tym czasie wirnik turbiny wyhamuje i temperatura oleju w turbosprężarce spadnie.

model turbosprężarki

Jak brzmi turbosprężarka?

Turbosprężarka generuje charakterystyczny dźwięk podczas swojej pracy, który jest często opisywany jako ciche syczenie lub szum powietrza. Ten dźwięk jest zazwyczaj słyszalny w okolicach przodu lub górnego obszaru silnika, gdzie znajduje się sprężarka powietrza turbosprężarki. Prawidłowo działająca turbina nie powinna generować niepożądanych dźwięków mechanicznych, takich jak trzaski, pisk czy dźwięki uderzeń. Wszelkie takie dźwięki mogą sugerować uszkodzenie lub problemy z turbosprężarką.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi