blog

Turbosprężarka a kompresor? Powiedzmy sobie prawdę!

1 września 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Zarówna kompresor, jak i turbosprężarka zwiększają ciśnienie, gęstość oraz temperaturę czynnika roboczego, tj. powietrza, a następnie gaz jest doprowadzany do komory spalania w większej ilości, niż jednostka byłaby w stanie sama zassać – a cały ten proces określa się mianem doładowania silnika. Dostarczenie tej dodatkowej porcji powietrza do komory spalania jest najlepszym najłatwiejszym rozwiązaniem, choć nie jedynym. W obecnych czasach producenci muszą dostosować się do restrykcyjnych norm emisji spalin przez ograniczenie liczby cylindrów oraz pojemności skokowej. Wspomniane doładowanie jest więc sposobem na pewnego rodzaju rekompensatę straty mocy, a jednocześnie jedną z najlepszych form zwiększenia dynamiki oraz szybkości samochodu.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Czym jest turbo?

Czym jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to część silnika, która ma za zadanie zwiększenie wydajności jednostki napędowej, jak sama nazwa wskazuje, składa się z turbiny oraz sprężarki – osadzonych na wspólnym wale. Turbina jest nazywana częścią/stroną gorącą i zlokalizowana jest w kolektorze wydechowym, sprężarka z kolei nazywana jest częścią/stroną zimną i jest ona zabudowana w przewodzie dolotowym. Poza wspomnianymi już komponentami w skład mechanizmu wchodzą również: łożyska ślizgowe, pierścienie uszczelniające, łożyska oporowe, konały olejowe, zawory wastgate albo też blow-off. Działanie turbo jest możliwe dzięki napędzaniu wirnika turbiny przez spaliny przepływające z komory spalania do układu wydechowego.

Jak działa silnik z kompresorem?

Jak działa silnik z kompresorem?

Kompresor za pomocą sprężarki mechanicznej podnosi ciśnienie w układzie dolotowym, dzięki wyższemu ciśnieniu do komór spalania trafia zdecydowanie więcej tlenu, co bezpośrednio przekłada się na lepsze spalanie mieszanki paliwowej. Uwalniana jest znacznie większa moc oraz moment obrotowy ze spalania tej samej dawki paliwa, dodatkowo poprawie ulega cała charakterystyka silnika.

Czy kompresor jest lepszy od turbo?

Zwolennicy tuningów powinni wybrać turbosprężarkę, ponieważ w porównaniu z kompresorem o zbliżonych parametrach turbosprężarka pozwala na osiągnięcie większej mocy, gdyż jest w stanie generować wyższe ciśnienie doładowania niż kompresor. Zastosowanie turbosprężarki jest z reguły popularniejszą opcją, jednak kompresory cieszą się mniejszą awaryjnością. Warto natomiast pamiętać, że nie przekłada się to na przyjemność z osiągnięcia większej mocy silnika. Jeżeli chodzi o silniki samochodowe to turbiny są lepszym rozwiązaniem dla jednostek o wysokiej pojemności skokowej, z kolei kompresory dla mniejszej. Stosuje się również połączenie obu mechanizmów np. w silnikach benzynowych, dzięki temu zażegnano konflikt między zużyciem paliwa, a dynamiczną jazdą.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60