Localizations image

Turbosprężarka

TURBOSPRĘŻARKA | MULTI-REGENERACJA PODZESPOŁÓW SAMOCHODOWYCH – MELETT części do turbin KKK, GARRETT


Co to jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to urządzenie mające za zadanie zwiększanie osiągów auta, zmniejszanie emisji spalin oraz poprawę charakterystyki i kultury pracy silnika, będące coraz częstszym widokiem pod maskami samochodów osobowych nie tylko z silnikami wysokoprężnymi, ale też jednostkami z zapłonem iskrowym.

Budowa układu turbodoładowania nie jest skomplikowana, i wygląda następująco: część ciepła(turbina), składająca się z korpusu oraz wirnika turbiny, połączona jest z częścią chłodną(sprężarką), zbudowaną z korpusu i wirnika sprężarki. Oba wirniki osadzone są na wałku turbosprężarki, który wraz z łożyskami zabudowany jest kadłubem środkowym turbosprężarki. Do turbiny doprowadzane są spaliny wydobywające się z kolektora wydechowego, które wpadając na łopatki wirnika turbiny wprawiają go w ruch obrotowy. Ten z kolei napędza drugi wirnik, umieszczony w sprężarce, który kompresuje powietrze i wtłacza je do komory spalania silnika, zwiększając jego wydajność spalania, a co za tym idzie moc, moment obrotowy oraz zmniejszając wymagania obrotów silnika koniecznych do uzyskania pełnej mocy. Przyczynia się to do zwiększenia kultury pracy i możliwości jednostki napędowej, ponieważ jest ona bardziej elastyczna i lepiej radzi sobie z większym obciążeniem czy też trudniejszymi warunkami, takimi jak duże wysokości, gdzie tlen jest znacznie rozrzedzony. Chłodzeniem sprężonego powietrza do odpowiedniego poziomu zajmuje się intercooler, czyli chłodnica międzystopniowa.

Praca turbosprężarki oznacza prędkość obrotową(w zależności od danego urządzenia) wahającą się od 100 do nawet 250 tysięcy obrotów na minutę i temperaturę turbiny osiągającą blisko 1000 stopni Celsjusza, dlatego też do jej stworzenia wykorzystywane są specjalnie w tym celu opracowane stopy metali: wałki tworzone są ze stali chromowo-niklowo-wolframowej, łożyska ze stopów odlewniczych brązu B102, korpusy sprężarek powstają dzięki odpowiednim stopom aluminium, wirniki turbin produkowane są z tytanu, materiału Inconel(nikiel, chrom, kobalt i żelazo, wartość niklu w stopie od 46 do 65%) lub stopu MaRM247(19% chromu, 9% żelaza, 3% molibdenu, 5% niobu, 0,9% tytanu, 0,6% aluminium i 0,05% węgla). Korpusy turbin odlewa się ze stopu Ni-Resist, zawierającego od 11 do 16% niklu, do 4% chromu, do 8% miedzi, do 2% manganu i 2,5% krzemu. Wykorzystanie takich materiałów sprawia, że turbosprężarki niezwykle rzadko ulegają wyeksploatowaniu i poprawnie użytkowane potrafią osiągać przebiegi liczone w setkach tysięcy kilometrów zanim zaczną się pierwsze oznaki zużycia.

 

Co to jest turbosprężarka? - przykładowa turbosprężarka
Co to jest turbosprężarka?

 


Zjawisko turbodziury - co to jest?

Starsze turbosprężarki posiadały jedną, bardzo uciążliwą w codziennym użytku wadę: zjawisko turbodziury – momentu, w którym przez zbyt gwałtowny wzrost obrotów silnika turbosprężarka nie jest w stanie osiągnąć odpowiedniej prędkości obrotowej i zapewnić wymaganej mocy. Było to zjawisko szczególnie dokuczliwe przy takich manewrach jak wyprzedzanie, kiedy samochód po wciśnięciu gazu zamiast przyspieszać zaczynał się mulić. Aby zniwelować turbodziurę, producenci turbosprężarek zaczęli stosować różne rozwiązania, montując czasem dwa urządzenia w układzie TwinTurbo lub BiTurbo, bądź też stosując systemy kierowania spalin, które znaleźć można w niemal każdej nowej turbosprężarce. Najczęściej stosowany jest system upustu spalin, nazywany wastegate lub technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, która zaczyna powoli zastępować wastegate ze względu na zdecydowanie większą wydajność. Technologia zmiennej geometrii sprawia jednak, że turbosprężarka jest jeszcze bardziej narażona na złe olejowanie i wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, a zbierający się w turbinie nagar może doprowadzić do poważnego w skutkach zapiekania się kierownic.

Serwis Pawlik ASO Melett prowadzi wysyłkową naprawę turbin samochodowych z miast Mielec, Oleśnica, Warszawa, Łowicz, Rzeszów, Sandomierz, Tarnobrzeg, Lublin, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Kraśnik, Jaworzno, Katowice, Białystok, Kraków, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Toruń, Olsztyn, Pabianice, Zgierz, Swadzim, Łódź, Suchy Las, Tarnowskie Góry, Tarnów, Częstochowa, Rudnik, Wschowa, Stegna, Tuchola, Elbląg, Szczecinek, Słone, Zielona Góra, Kcynia, Dziewierzewo, Jabłonna, Majdan, Rumia, Głogów Małopolski, Przemyśl, Jarosława, Ruda Śląska, Ostrołęka, Rybnik, Gostyń, Dębica, Starachowice, Garwolin, Wieliczka, Tychy, Skórzewo, Miechów, Zabrze, Borowa, Kalisz, Koszalin, Jasło, Brodnica, Ciechanów, Busko Zdrój, Świdnik, Nysa, Międzychód, Supraśl, Lębork, Skarżysko Kamienna, Bielsko Biała, Jelcz Laskowice, Jędrzejowi i wiele innych miast i województw Polski.

 

Zjawisko turbodziury - co to jest? - przykładowa turbosprężarka ze zmienną geometrią
Zjawisko turbodziury - co to jest?

 


Jak właściwie eksploatować turbosprężarkę?

Najważniejszym elementem eksploatacji turbosprężarki samochodowej jest zapewnienie jej odpowiedniego smarowania. Zadaniem tym zajmuje się olej silnikowy, który musi cechować się właściwymi parametrami i musi być to olej syntetyczny. Odpowiedni olej to gwarancja długiej żywotności turbosprężarki.

turbosprężarką wymaga tak intensywnego chłodzenia i smarowania? Głównie ze względu na fakt, że turbosprężarka pracuje w bardzo wymagających warunkach. Pomijając fakt bardzo wysokiej temperatury (turbosprężarkę napędzają spaliny, które rozgrzewają ją do temperatury powyżej 800 stopni Celsjusza) innym czynnikiem, który tak znacząco wpływa na konieczność zapewnienia turbosprężarce smarowania i chłodzenia jest jej prędkość obrotowa. Turbina z turbosprężarki kręci się z prędkością nawet przekraczającą 150 tysięcy obrotów na minutę. Tak duża prędkość w połączeniu z wysoką temperaturą powoduje tarcie, które może doprowadzić do uszkodzenia rdzenia, a co za tym idzie do uszkodzenia turbosprężarki. Turbosprężarkę podzielić umownie można na dwie części, czyli zimną i ciepłą, jednak obie one narażone są na podobne czynniki, ponieważ koło kompresji części zimnej zamocowane jest na jednym wałku razem z turbiną i kręci się z identyczną prędkością (nie zastosowano przełożeń). Dlatego też w przypadku posiadania zamontowanej w silniku turbosprężarki powinniśmy wpierw zadbać o obecność oleju a dopiero po uzyskaniu pewności, że elektryczna pompa oleju dostarczyła go do wszystkich kanałów i przewodów smarnych, można uruchamiać silnik.

 

Jak właściwie eksploatować turbosprężarkę? - niewłaściwie eksploatowana turbosprężarka po regeneracji
Jak właściwie eksploatować turbosprężarkę?

 


Dlaczego smarowanie turbosprężarki jest tak ważne?

Uzyskanie takiego efektu – wypełnienia wszystkich kanałów i przewodów smarowania wymaga zaledwie kilku sekund pracy pompy bez uruchomionego silnika, po przekręceniu kluczyka. Tych kilka sekund opóźnienia (zazwyczaj identycznego z czasem nagrzewania się świec żarowych) wystarcza, aby przedłużyć żywotność turbosprężarki o połowę, a nawet uniknąć jej uszkodzenia. Dokładnie identyczna sytuacja wskazana jest po zatrzymaniu samochodu po intensywnej jeździe. Nie rekomenduje się wyłączania silnika, ponieważ zasilana elektrycznie pompa pozbawiona jest wtedy napięcia z akumulatora i w efekcie nie podaje oleju. A wspomniane 150 tysięcy i więcej obrotów na minutę, przy niemal zerowych oporach ruchu, jakie ma doskonale wyważony rdzeń turbosprężarki, kręcący się siłą bezwładności wewnątrz muszli turbo, nie wytraca swojej prędkości zbyt szybko, a smarowania z wyłączonym silnikiem nie ma. To jest druga najczęściej wymieniana przyczyna uszkodzenia turbosprężarki. Czy jednorazowa sytuacja, kiedy nie dopełnimy naszych obowiązków względem turbosprężarki, może doprowadzić do jej uszkodzenia? I tak, i nie, ponieważ nawet jeden raz może doprowadzić do zmineralizowania oleju silnikowego, co z kolei doprowadzi do powstania osadu, którego na rdzeniu turbosprężarki kategorycznie być nie może. Zmineralizowany olej tworzy skrzepy i drobny osad, który, po pierwsze, zwiększa tarcie na rdzeniu, co podnosi temperaturę i prowadzi do powstania wypolerowań, które podczas diagnostyki i weryfikacji turbosprężarki w specjalistycznej pracowni regeneracji klasyfikowane jest jako jej uszkodzenie. Dodatkowo wspomniane osady mogą doprowadzić do zaczopowania się kanałów i uniemożliwienie dostarczania do turbosprężarki oleju. Brak oleju zawsze doprowadza do zniszczenia turbosprężarki.

 

Dlaczego smarowanie turbosprężarki jest tak ważne? - turbo po naprawie niesprawnego układu smarowania
Dlaczego smarowanie turbosprężarki jest tak ważne?

 


Gdzie jeszcze może dojść do uszkodzenia turbosprężarki?

Inną przyczyną uszkodzenia turbosprężarki może być raptowne jej zatrzymanie bądź ciało obce, jakie przedostanie się do zamkniętego układu środowiska pracy turbosprężarki. Przyczyną powstania takiego uszkodzenia może być na przykład niesprawny, zabity filtr, z którego oderwała się jakaś forma skrzepniętego nagaru z odfiltrowanym osadem i przedostała się do turbosprężarki. Jeśli przy prędkości obrotowej rzędu 150 tysięcy obrotów na minutę na łopatkę turbiny wpadnie choćby ziarenko piasku, skutki dla turbiny będą najprawdopodobniej brzemienne w skutkach – a mianowicie dojdzie do wyłamania łopatek turbo. Nie dziwi więc fakt, że przedostające się z komory spalania w silniku lub z filtra skrzepy nagaru, lub skoksowanego oleju, mogą uszkodzić rdzeń turbosprężarki. Przyczyną jej nagłego zatrzymania może być na przykład wytarcie wałka spowodowane wspomnianymi zanieczyszczeniami i pojawieniem się bić na wałku spowodowanych utratą wyważenia i nagłe jej zacięcie.

 

Gdzie jeszcze może dojść do uszkodzenia turbosprężarki - turbo po naprawie
Gdzie jeszcze może dojść do uszkodzenia turbosprężarki?

 


Co zrobić z zepsutą turbosprężarką?

Najlepiej uszkodzoną turbosprężarkę wymienić na sprawną. Właściwe turbosprężarkom pytanie jednak powinno brzmieć: "Co zrobić z zepsutą turbosprężarką, by nie narazić się na bardzo duże koszty?". Nowa turbosprężarka to zawsze dość duży wydatek. Nawet najprostsze w swojej konstrukcji, "niedrogie" turbosprężarki, to koszt rzędu 2 000 – 3 000 złotych. W przypadku skomplikowanych turbosprężarek wchodzących w skład sprzężonych ze sobą układów Twin, Bi- i Quadra Turbo, ceny są nawet wielokrotnie większe. Jest to związane głównie z ceną materiałów, jakie wykorzystywane są w produkcji turbosprężarek. Znacznie tańszą alternatywą dla konieczności przywrócenia sprawności turbosprężarkom, jest ich regeneracja, zamiast wymiany turbosprężarek. Polega ona na bardzo wnikliwym przeanalizowaniu przyczyn uszkodzenia turbosprężarki, stanu turbosprężarki wysłanej do regeneracji oraz kosztów naprawy. Docelowo ma to na celu przywrócenie fabrycznych osiągów turbosprężarce i jeśli przeprowadzone jest to poprawnie, turbosprężarka ani żywotnością, ani osiągami nie powinna różnić się od turbosprężarki fabrycznie nowej. Jest to także możliwie najbardziej ekonomiczną formą odzyskania sprawności turbo, ponieważ cena regeneracji turbosprężarki rozpoczyna się od około 500 złotych.

 

Co zrobić z zepsutą turbosprężarką? - naprawiona turbosprężarka na stole w pracowni
Co zrobić z zepsutą turbosprężarką?

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Regeneracja turbosprężarek łódź 02 października 2018

Regeneracja turbosprężarek łódź

Regeneracja turbosprężarek łódź Naprawa turbin w Łodzi – Naprawa Turbo –...

Jak Działa Turbosprężarka 02 października 2018

Jak Działa Turbosprężarka

Budowa, charakterystyka oraz istotne zagadnienia w eksploatacji turbosprężarki Jak...

Działanie turbosprężarki 02 października 2018

Działanie turbosprężarki

Działanie turbosprężarki Serwis regeneracji - Melett Udostępnij Najczęściej...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.