Układ doładowania silnika
Turbo sprężarka, a właściwie – turbosprężarka, to główny element pracujący w układzie doładowującym silnik spalinowy (alternatywa dla kompresora). Zadaniem turbosprężarki jest dostarczanie do komory spalania, w bloku silnika, powietrza atmosferycznego, co na celu ma zwiększenie ilości tlenu w reakcji spalania oleju napędowego. Składa się z dwu części – ciepłej i zimnej, odizolowanych od siebie termicznie, ale pracujących na wspólnym wale. Część ciepła to turbina, jej zasada działania jest prosta — jest napędzana siłą gazów spalinowych, a jej zadaniem jest przekazanie energii na wirnik sprężarki, w części zimnej. Część zimna z kolei ma za zadanie tę energię wykorzystać, w celu sprężenia powietrza przed wdmuchaniem do silnika. Czas między zwiększeniem ilości obrotów silnika (więc i jednoczesnym zwiększeniem ilości produkowanych spalin napędzających turbinę) a sprężeniem powietrza do wartości ciśnienia wymaganej przez zawór do jego otwarcia, nazywany jest turbodziurą i jego wyeliminowaniem zajmuje się instalowany od 1990 roku system zmiennej geometrii zwany VNT (variable nozzle turbine turbosprężarki firmy Garrett). Turbosprężarka i budowa turbo, wzbogacone o zmienną geometrię, jest dziś niemal standardowym rozwiązaniem we wszystkich nowoczesnych samochodach. Jak już wspomniałem, między częścią zimną a ciepłą dochodzi do dyfuzji termicznej, co jest zjawiskiem niepożądanym i dąży się do jego wyeliminowania, niestety, tak jak nie istnieje perpetuum mobile, tak i nie istnieje idealny izolator, więc turbosprężarka się grzeje. 900 stopni to wystarczająco dużo, żeby zacząć świecić własnym światłem, a w takiej właśnie temperaturze pracuje turbina. Prostą wypadkową jest, więc fakt, że temperatura, tłoczonego przez sprężarkę powietrza do silnika, zbędnie rośnie, powodując, że reakcja spalania oleju napędowego również odbywa się w wyższej temperaturze, co niekorzystnie wpływa na pracę silnika. Z tego też powodu, w turbo instaluje się dodatkową chłodnicę, zwaną intercoolerem. Jest ona wprowadzana do konstrukcji pomiędzy sprężarką a silnikiem, a konstrukcję ma typowego wymiennika ciepła, o dużej powierzchni całkowitej, przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów.
Turbo sprężarki
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Turbo, turbo nierówne
Specyficzne zastosowanie turbosprężarki spowodowało konieczność udoskonalania jej konstrukcji odpowiednio do dedykowanego jej zadania. Zwłaszcza obejmowało to turbiny w samochodach diesla, gdzie prócz doładowania silnika, turbo spełnia również funkcje ekologiczne. Stąd też pojawienie się systemów BiTurbo oraz TwinTurbo. Polegają one na instalowaniu dwóch, kooperujących ze sobą turbosprężarek, albo dzielących się pracą między sobą, albo działających w różnych zakresach obciążenia. BiTurbo to dwie takie same, pracujące w identycznych zakresach turbosprężarki, gdzie głównym celem wprowadzenia takiego rozwiązania, jest zmniejszenie obciążenia wywieranego na układ. Rozwiązanie typowe dla silników wielolitrażowych, powyżej trzech litrów (najczęściej spotykane w samochodach ciężarowych). TwinTurbo z kolei to połączenie dwu turbin, większej i mniejszej, które różnią się zakresami pracy – mniejsza obsługuje silnik przy obrotach nieprzekraczających 2000 na minutę. Po przekroczeniu tej wartości włącza się druga turbosprężarka, większa, lepiej przystosowana do znoszenia dużych obciążeń. Rozwiązanie wymyślone i wprowadzone przez niemieckiego Opla.
Przeciwstawnym w działaniu do turbosprężarki urządzeniem, jest zawór EGR, czyli exhaust gas recirculation, czyli zawór sterowania ponownym wykorzystaniem spalin. Ma on za zadanie wtłaczanie w komorę spalania silnika, odpowiednio dobranych ilości gazów wydechowych, w celu zanieczyszczenia powietrza, które jest wykorzystywane przy spalaniu oleju napędowego, w celu zmniejszenia ilości tlenu obecnego w komorze podczas reakcji. Ma to za zadanie zmniejszenie ilości produkowanych tlenków azotu (NOx), ponieważ po spalaniu nie pozostaje w komorze już tlenu, a azot uwalniany jest w środowisko, jako nieaktywny dwuatomowy związek, a nie, jako trujące tlenki.
Skoro jesteśmy przy zaworach, warto wspomnieć, o tych które pracują po stronie turbo i po stronie sprężarki. Po stronie turbo znajdziemy zawór waste gate, którego zadaniem jest niedopuszczenie do przeładowania części ciepłej turbosprężarki. Z kolei w części zimnej pracuje zawór BOV, czyli blow off valve. Jego zadaniem jest regulacja ciśnienia doładowania – na przykład w przypadku zmniejszenia obrotów silnika i obciążenia turbo, zamiast tłoczyć sprężone powietrze do silnika, uwalnia je do atmosfery.
Skuteczna regeneracja turbo
Dzięki rozwojowi technologii, związanej z przywracaniem sprawności turbinom, dziś, przy fachowej wiedzy i odpowiednim sprzęcie, jesteśmy w stanie każdą turbinę postawić na nogi i sprawić, że posłuży nam jeszcze jakiś czas. Regeneracja turbin to zadanie wymagające odpowiedniego sprzętu i doświadczenia, ale daje nam szansę odzyskania 100% sprawności podzespołu. W procesie regeneracji turbo niezależnie od tego z ilu segmentów się składa (BiTurbo, Twin Turbo) oraz niezależnie od stopnia skomplikowania (turbo standardowe, turbo ze zmienną geometrią) proces regeneracji jest bardzo podobny. Polega on na rozebraniu turbosprężarki, wyczyszczeniu jej, wymianie elementów zużytych lub uszkodzonych, wyważeniu i doważeniu rdzenia zwanego CHRA (akronim od angielskiego Central Housing Rotating Assembly) i ponownym montażu. W przypadku turbosprężarek ze zmienną geometrią VNT (lub VG, VTG) dodatkowo dochodzi regulacja siłownika zmiennej geometrii. Wymieniany jest standardowy zestaw naprawczy, w którego skład wchodzą uszczelnienia, łożyska i mocowania. Przeprowadzona profesjonalnie regeneracja jest gwarancją właściwej pracy, którą powinniśmy dostać na piśmie. Regenerowane turbosprężarki, o ile zakład, w którym je regenerowano, jest rzetelnym miejscem pracy, obejmuje roczna gwarancja bez limitu przejechanych kilometrów. Turbosprężarka regenerowana, regeneracja turbosprężarki, czy samo czyszczenie turbosprężarki i cena jaką przyjdzie nam zapłacić za podobną usługę na pewno będą znacznie niższe, niż wymiana na nową.
Jeśli znalazłeś ten artykuł, mogłeś również szukać:
- turbosprężarka sklep
- turbosprężarka obroty
- regeneracja turbiny 1.9 tdi cena
- regeneracja turbin cena
- naprawa turbosprężarek łódź
- regeneracja turbin opinie
- regeneracja turbin śląsk
- regeneracja turbosprężarek mielec
- naprawa turbosprężarek warszawa
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarki są układami mechanicznymi, które wykorzystują energię spalin, aby zwiększyć ilość powietrza dostarczaną do silnika. Służą do zwiększenia mocy silnika i jego efektywności. Istnieją dwa główne rodzaje turbosprężarek: turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz turbosprężarki o stałej geometrii. Turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) posiadają ruchomą geometrię, co pozwala na zmianę kąta nachylenia łopatek na wirniku, co z kolei pozwala na dostosowanie wydajności turbosprężarki do aktualnych potrzeb silnika. Turbosprężarki o stałej geometrii (FGT) posiadają stałą geometrię, co oznacza, że kąt nachylenia łopatek na wirniku jest stały. Są one mniej skomplikowane niż VGT, ale również bardziej sztywne w swoim działaniu. Turbosprężarki są powszechnie stosowane w pojazdach samochodowych, maszynach rolniczych, maszynach budowlanych, samolotach, a także w pojazdach ciężarowych i statkach. Turbosprężarki wymagają pewnej konserwacji i mogą być regenerowane, gdy ich działanie jest osłabione.
Mam twin turbo w bmw, fajnie się samochód sprawuje.
Moja turbosprężarka tuning powinna jakiś przejść, mało mocy ciągle ^^
Warto wiedzieć takie rzeczy! Jestem kompletnie zielona w kwestii samochodów, ale kupiłam auto z turbo i regeneracja turbosprężarek powoli nie ma przede mną tajemnic :D
Dzięki Waszym opracowaniom wiem coraz więcej o turbo w silnikach wysokoprężnych
Fajnie opisane różnice między rzędowym a szeregowym układem turbin! :D