Turbo dziura po regeneracji turbiny
Opóźniona reakcja silnika na dodawanie gazu, czyli turbo dziura po regeneracji turbiny oznacza, że regeneracja nie została stuprocentowo przeprowadzona. Oprócz oczyszczenia turbosprężarki z zanieczyszczeń oraz wymiany uszkodzonych ewenementów na nowe, należy wykonać szereg dodatkowych czynności, aby uznać przeprowadzoną regenerację za kompletną. Należą do nich:
- wymiana oleju oraz zużytych uszczelek na nowe;
- poddanie turbo kalibracji;
- dotarcie turbosprężarki po regeneracji.
W celu rozwiązania problemu związanego z występowaniem turbo dziury opracowano mechanizm zmiennej geometrii, natomiast w samochodach z silnikiem benzynowym stosuje się system podtrzymywania ciśnienia doładowania (ALS). Turbo dziura będzie również występować w przypadku, kiedy została źle ustawiona gruszka turbiny – należy przeprowadzić regulację cięgna siłownika turbiny.
Dźwięk uszkodzonej turbiny przypomina sygnał wyjącej karetki, jak i również charakterystyczny gwizd, czy odgłos pohukiwania sowy – takie odgłosy podczas jazdy samochodem powinny wywołać u kierowcy natychmiastową reakcję.
Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka? Wyjaśniamy
Ciśnienie doładowania w turbosprężarce jest dla każdego samochodu inne i zależy od sterownika ECU. Jeśli zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby turbo szybciej wstawało, można pokusić się o przeprowadzenie regulacji sztangi turbiny, która steruje ruchem łopatek zmiennej geometrii. Błędne jest przekonanie o tym, że fizyczna wymiana turbosprężarki na większą, mocniejszą bez jej odpowiedniego strojenia wpłynie na dodatkową moc silnika.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbo dziura po regeneracji turbiny jest to sytuacja, w której po regeneracji (czyszczeniu lub naprawie turbosprężarki) silnik nie osiąga pełnej mocy lub występuje problem z przyspieszaniem. Przyczyny tego zjawiska mogą być różne i mogą obejmować: nieprawidłowo wykonaną regenerację (np. nie wymieniono wszystkich uszkodzonych elementów lub nie została wykonana kalibracja geometrii turbiny), uszkodzenie innych elementów układu doładowania (np. intercoolera lub układu dolotowego) po regeneracji turbiny, nieprawidłowe ustawienie parametrów elektronicznych po regeneracji. Nieodpowiednie działanie po regeneracji, np. brak właściwej ilości oleju w układzie smarowania Aby rozwiązać problem, konieczna jest dokładna diagnostyka i naprawa w warsztacie specjalizującym się w naprawie układów doładowania.
W moim przypadku też gruszka była nieprawidłowo ustawiona i zjawisko turbo dziury murowane! Taki efekt zlecenia turbo podrzędnemu mechanikowi, zamiast serwisowi.
Regulacja turbiny po regeneracji nie tylko redukuje zjawisko turbodziury, ale też wpływa na dłuższa żywotność turbo.