Turbo dziura po regeneracji turbiny
Opóźniona reakcja silnika na dodawanie gazu, czyli turbo dziura po regeneracji turbiny oznacza, że regeneracja nie została stuprocentowo przeprowadzona. Oprócz oczyszczenia turbosprężarki z zanieczyszczeń oraz wymiany uszkodzonych ewenementów na nowe, należy wykonać szereg dodatkowych czynności, aby uznać przeprowadzoną regenerację za kompletną. Należą do nich:
- wymiana oleju oraz zużytych uszczelek na nowe;
- poddanie turbo kalibracji;
- dotarcie turbosprężarki po regeneracji.
W celu rozwiązania problemu związanego z występowaniem turbo dziury opracowano mechanizm zmiennej geometrii, natomiast w samochodach z silnikiem benzynowym stosuje się system podtrzymywania ciśnienia doładowania (ALS). Turbo dziura będzie również występować w przypadku, kiedy została źle ustawiona gruszka turbiny – należy przeprowadzić regulację cięgna siłownika turbiny.
Dźwięk uszkodzonej turbiny przypomina sygnał wyjącej karetki, jak i również charakterystyczny gwizd, czy odgłos pohukiwania sowy – takie odgłosy podczas jazdy samochodem powinny wywołać u kierowcy natychmiastową reakcję.
Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka? Wyjaśniamy
Ciśnienie doładowania w turbosprężarce jest dla każdego samochodu inne i zależy od sterownika ECU. Jeśli zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby turbo szybciej wstawało, można pokusić się o przeprowadzenie regulacji sztangi turbiny, która steruje ruchem łopatek zmiennej geometrii. Błędne jest przekonanie o tym, że fizyczna wymiana turbosprężarki na większą, mocniejszą bez jej odpowiedniego strojenia wpłynie na dodatkową moc silnika.
Dodaj komentarz

Komentarze
W moim przypadku też gruszka była nieprawidłowo ustawiona i zjawisko turbo dziury murowane! Taki efekt zlecenia turbo podrzędnemu mechanikowi, zamiast serwisowi.
Regulacja turbiny po regeneracji nie tylko redukuje zjawisko turbodziury, ale też wpływa na dłuższa żywotność turbo.