
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Turbina ze stałą geometrią to klasyczny przykład maszyny wirnikowej, która zapoczątkowała ten rodzaj mechanizmu. Jest ona ceniona przez wielu posiadaczy samochodów osobowych ze względu na niski koszt regeneracji, jak również większą trwałość. W jej budowie nie występuje kierownica sterująca spalinami, jak w przypadku turbiny o zmiennej geometrii. Turbina o stałej geometrii również nie posiada w swym wyposażeniu koła turbiny. Zamiast niego obecne są zawory upustowe. Aktualnie ten typ turbiny występuje głównie w samochodach starszego typu. W nowoczesnych pojazdach turbosprężarka opiera się na zmiennej geometrii.

Turbina bez zmiennej geometrii
Jeszcze jakiś czas temu, w większości samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne, jak i w silniki wolnossące turbina ze stałą geometrią była montowana nagminnie. Połączenie takiego rodzaju turbiny z silnikiem dawało efekt zmniejszenia kosztów produkcji, jak również eksploatacji. Maszyna wirnikowa bez zmiennej geometrii jest po prostu prosta w budowie, więc niedroga w naprawie. Jednak posiada również swoje słabe strony. Taką zasadniczą wadą, która spowodowała wybicie się turbiny ze zmienną geometrią, jest efekt turbo dziury - turbina działa z opóźnieniem. Kłopot z przyspieszaniem, który polegał głównie na spowolnionej reakcji na naciśniecie pedału gazu, był na tyle odczuwalny, że znalezienie rozwiązania na takie zjawisko producenci turbiny potraktowali priorytetowo. Prace nad modyfikacją standardowej turbosprężarki poszły w ruch. Zastosowano łopatki, nazywane kierownicą, które mają możliwość zmian nachylenia do wirnika pod określonym kątem. Dzięki takiemu zabiegowi, masa powietrza jest transportowana bez żadnego problemu. Podczas pracy silnika na niewielkich obrotach ustawienie kierownicy powietrza w odpowiedni sposób powoduje zwiększenie doładowania, bez uszczerbku na turbosprężarce. Turbosprężarka o zmiennej geometrii stwarza uzyskanie niskiej temperatury oraz niskiego ciśnienia powietrza doładowującego. W sytuacji, gdy jest źle ustawiona geometria turbiny, objawy świadczące o takim stanie rzeczy mogą nam dać o tym znać dość dosadnie. Jeżeli naprawa była przeprowadzona w serwisie, to mamy prawo do ponownej regeneracji, poprzez zachowany okres gwarancyjny. Ile wytrzymuje turbina po kompleksowej regeneracji? Jeżeli proces naprawczy maszyny wirnikowej został przeprowadzony w sposób odpowiedni, to żywotność każdego rodzaju turbin powinien być niegraniczona.

Prawidłowy odgłos turbiny niezależnie od jej rodzaju
Pracująca swoim tempem turbosprężarka, jak każde działające urządzenie wydaje określone odgłosy. Jednak są one dość stonowane, ciche i nie dla każdego słyszalne. Problem rozpoczyna się, gdy turbina wydaje dźwięki nieprawidłowe, czyli takie, które mogą wróżyć jej awarię. Jeżeli będziemy świadkami wycia karetki pogotowia spod maski naszego pojazdu, huczenia sowy, czy podejrzanych świstów i gwizdów zakończmy szybko swą podróż. Turbosprężarka przez takie hałasy woła o pomoc. Pojawiający się gwizd turbiny na zimnym silniku może mówić użytkownikowi pojazdu o usterce wirnika maszyny turbo, który pracuje w wysokiej temperaturze i podlega mocnej eksploatacji. Gwizdy turbosprężarki, dławienie silnika, czy też wszelkiego rodzaju słyszalne zgrzyty to wystarczające wytyczne, żeby skorzystać z fachowej diagnostyki. Jeżeli do opisanych wyżej objawów dojdzie intensywne kopcenie z układu wydechowego, to bądźmy przygotowani na duże wydatki związane z regeneracją maszyny wirnikowej lub jej wymianą.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze