Localizations image

Turbina ze stałą geometrią

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.81

Turbina ze stałą geometrią to klasyczny przykład maszyny wirnikowej, która zapoczątkowała ten rodzaj mechanizmu. Jest ona ceniona przez wielu posiadaczy samochodów osobowych ze względu na niski koszt regeneracji, jak również większą trwałość. W jej budowie nie występuje kierownica sterująca spalinami, jak w przypadku turbiny o zmiennej geometrii. Turbina o stałej geometrii również nie posiada w swym wyposażeniu koła turbiny. Zamiast niego obecne są zawory upustowe. Aktualnie ten typ turbiny występuje głównie w samochodach starszego typu. W nowoczesnych pojazdach turbosprężarka opiera się na zmiennej geometrii.

 

Definicja turbiny ze stałą geometrią
Turbina ze stałą geometrią

 

Turbina bez zmiennej geometrii

Jeszcze jakiś czas temu, w większości samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne, jak i w silniki wolnossące turbina ze stałą geometrią była montowana nagminnie. Połączenie takiego rodzaju turbiny z silnikiem dawało efekt zmniejszenia kosztów produkcji, jak również eksploatacji. Maszyna wirnikowa bez zmiennej geometrii jest po prostu prosta w budowie, więc niedroga w naprawie. Jednak posiada również swoje słabe strony. Taką zasadniczą wadą, która spowodowała wybicie się turbiny ze zmienną geometrią, jest efekt turbo dziury - turbina działa z opóźnieniem. Kłopot z przyspieszaniem, który polegał głównie na spowolnionej reakcji na naciśniecie pedału gazu, był na tyle odczuwalny, że znalezienie rozwiązania na takie zjawisko producenci turbiny potraktowali priorytetowo. Prace nad modyfikacją standardowej turbosprężarki poszły w ruch. Zastosowano łopatki, nazywane kierownicą, które mają możliwość zmian nachylenia do wirnika pod określonym kątem. Dzięki takiemu zabiegowi, masa powietrza jest transportowana bez żadnego problemu. Podczas pracy silnika na niewielkich obrotach ustawienie kierownicy powietrza w odpowiedni sposób powoduje zwiększenie doładowania, bez uszczerbku na turbosprężarce. Turbosprężarka o zmiennej geometrii stwarza uzyskanie niskiej temperatury oraz niskiego ciśnienia powietrza doładowującego. W sytuacji, gdy jest źle ustawiona geometria turbiny, objawy świadczące o takim stanie rzeczy mogą nam dać o tym znać dość dosadnie. Jeżeli naprawa była przeprowadzona w serwisie, to mamy prawo do ponownej regeneracji, poprzez zachowany okres gwarancyjny. Ile wytrzymuje turbina po kompleksowej regeneracji? Jeżeli proces naprawczy maszyny wirnikowej został przeprowadzony w sposób odpowiedni, to żywotność każdego rodzaju turbin powinien być niegraniczona.

 

Turbosprężarka bez zmiennej geometrii
Turbina bez zmiennej geometrii

 


Prawidłowy odgłos turbiny niezależnie od jej rodzaju 

Pracująca swoim tempem turbosprężarka, jak każde działające urządzenie wydaje określone odgłosy. Jednak są one dość stonowane, ciche i nie dla każdego słyszalne. Problem rozpoczyna się, gdy turbina wydaje dźwięki nieprawidłowe, czyli takie, które mogą wróżyć jej awarię. Jeżeli będziemy świadkami wycia karetki pogotowia spod maski naszego pojazdu, huczenia sowy, czy podejrzanych świstów i gwizdów zakończmy szybko swą podróż. Turbosprężarka przez takie hałasy woła o pomoc. Pojawiający się gwizd turbiny na zimnym silniku może mówić użytkownikowi pojazdu o usterce wirnika maszyny turbo, który pracuje w wysokiej temperaturze i podlega mocnej eksploatacji. Gwizdy turbosprężarki, dławienie silnika, czy też wszelkiego rodzaju słyszalne zgrzyty to wystarczające wytyczne, żeby skorzystać z fachowej diagnostyki. Jeżeli do opisanych wyżej objawów dojdzie intensywne kopcenie z układu wydechowego, to bądźmy przygotowani na duże wydatki związane z regeneracją maszyny wirnikowej lub jej wymianą.

 

Prawidłowy dźwięk turbosprężarki
Prawidłowy odgłos turbiny niezależnie od jej rodzaju

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Skup turbin - co zrobić z używaną turbiną ? 02 października 2018

Skup turbin - co zrobić z używaną turbiną ?

1. Co z robić z używaną turbosprężarką - skup turbosprężarekTurbo już...

Turbosprężarka 717858-3 29 kwietnia 2021

Turbosprężarka 717858-3

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 717858-3...

Świszcząca turbina – dlaczego doszło do awarii turbo? 01 października 2021

Świszcząca turbina – dlaczego doszło do awarii turbo?

Dobiegający spod maski auta gwizd, świst lub inny niepokojący dźwięk często...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO