
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
1. Regeneracja turbiny w Bosch Car Service Pawlik
Turbina to nieodłączny element turbosprężarki, pracujący w niezwykle trudnych warunkach. Czym jest i jak o nią dbać?

2. Budowa i działanie turbo (Garrett, KKK)
Najczęściej spotykanym w przemyśle samochodowym typem turbin są turbiny promieniowe. Zadaniem turbiny jest napędzanie sprężarki, z którą połączona jest wałem. Jej głównymi elementami są: kadłub, zawór upustu spalin(lub system VNT) oraz wirnik turbiny, osadzony na głównym wałku turbosprężarki. Pracuje ona w niezwykle ciężkich warunkach. Prędkość obrotowa wału sięga średnio od 100 000 do 200 000 obr/min(spotykane są także wyższe wartości), a temperatura napędzających go spalin może sięgać nawet 1000 stopni Celsjusza. Aby uniknąć częstych awarii, turbiny tworzone są ze specjalnych stopów. Kadłub odlewany jest z materiału nazywającego się Ni-Resist, posiadającego odpowiednio 11-16% niklu, 2,5% krzemu, do 2% manganu, do 4% chromu i do 8% miedzi. Wirniki konstruowane są dzięki stopowi Inconel, zawierającemu od 36 do 65% niklu. Za regulację dostarczanych spalin do turbiny odpowiedzialny jest zawór upustu spalin, czyli wastegate. Zawór ten może być sterowany mechanicznie, gdzie przy odpowiednim ciśnieniu dociskany jest przez sprężynę tak, by spaliny trafiały na wirnik, a przy wzroście ciśnienia otwiera się i przepuszcza gazy wylotowe do układu wydechowego. Drugim typem sterowania zaworu jest siłownik podciśnieniowy. W tym przypadku jednak sprężyna działa odwrotnie – utrzymuje zawór w pozycji otwartej, a za jego zamknięcie odpowiada siłownik połączony z pompą podciśnieniową. Oprócz wastegate, istnieje jeszcze jedno rozwiązanie, coraz chętniej stosowane przez producentów. Jest nim technologia zmiennej geometrii kierownic (VNT, VGT, VTG). Polega ona na zamontowaniu ruchomych łopatek na obrotowym pierścieniu, które zmieniając swoją pozycję i kąt nachylenia regulują przepływ oraz prędkość przelotową spalin.

Serwis turbiny
Jako że warunki pracy turbiny nie należą do łatwych, powinniśmy dbać o nią w miarę możliwości (objawy uszkodzonej turbiny są często łatwe do wykrycia nawet przez laika w tematach mechaniki samochodowej). Przed wyruszeniem w drogę odczekajmy przynajmniej 10 sekund od uruchomienia silnika, pozwalając na wypełnienie kanalików olejem, który zapewni smarowanie i chłodzenie elementów turbosprężarki. Nie wyłączajmy silnika pracującego na wysokich obrotach, ponieważ turbina nie zdąży wytracić swej prędkości obrotowej, a ciśnienie oleju spada wtedy do zera. Po intensywnej jeździe nie zatrzymujmy natychmiast pracy silnika. Lepiej odczekać około trzy minuty, aby turbina zdążyła się wychłodzić. Nie powinniśmy tankować marnej jakości paliwa nie zwracając na uwagę na cenę bo to może nas drogo kosztować! Zbierający się na w okolicach wirnika nagar może doprowadzić do uszkodzenia turbiny. Jest to szczególnie niebezpieczne dla turbin z systemem VNT np. samochody Audi A3, A6, A4, A2 lub turbiny VW Passat b5, b6 i wiele innych 1,9 2,0 TDI. Zmieniajmy regularnie olej oraz filtry oleju i powietrza. Wszelkie drobinki materiałów przedostające się do wirnika mogą doprowadzić do jego zniszczenia.
Czasem jednak zdarza się, że nawet najbardziej zadbana turbina odmówi posłuszeństwa. Przyczynić do tego mogą się zanieczyszczenia w oleju, układzie dolotowym lub wydechowym, przerwy w dostarczaniu oleju lub jego niedobór czy też przegrzanie turbiny. Zdecydowanie odradzamy samodzielną naprawę turbin czy innych elementów turbosprężarki, ponieważ turbiny w trakcie serwisu powinny być odpowiednio wyczyszczone, a także wyważone. Na szczęście wyspecjalizowane serwisy są w stanie regenerować turbinę, dzięki czemu nie będziemy zmuszeni do zakupu nowego egzemplarza.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze