Localizations image

Turbina po regeneracji - jak jeździć?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.90

Podejmiemy się omówieniu tematu, jakim jest turbina po regeneracji - jak jeździć, żeby nie dopuścić do kolejnej awarii? Użytkowanie samochodu z naprawioną turbosprężarką powinno opierać się na przestrzeganiu podstawowych zasad eksploatacji, które wskazują, jak jeździć z turbiną, żeby miało to skuteczny wpływ na jej żywotność. Po pierwsze, spokojne ruszanie w drogę, bez gwałtownego obciążenia silnika samochodowego. Już w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce lub wciśnięcia przycisku START, który rozpoczyna pracę silnika samochodowego musimy zadbać o odpowiednie rozgrzanie oleju samochodowego w układzie. Nie wciskamy od razu pedału gazu, ograniczamy wysokie obroty silnika samochodowego. Odczekujemy minutę, żeby olej uzyskał odpowiednią temperaturę, która zmieni jego postać na bardziej płynną, co umożliwi mu bezproblemowe dotarcie do całego układu turbodoładowania. W przypadku zakończenia jazdy, zwłaszcza tej długiej i forsownej, musimy zadbać o odpowiednie chłodzenie turbosprężarki. W takim wypadku również należy wykazać się cierpliwością i odczekać około 2 minut, do momentu aż olej zmniejszy swą temperaturę. Raptowne przekręcenie kluczyka w stacyjne stanowi nagłe odseparowanie układu od oleju, który jeszcze gorący osiada na częściach turbosprężarki, może doprowadzić do zapieczenia elementów turbiny, na przykład łopatek. Jazda z turbosprężarką najlepiej skutkuje na długich trasach, na wysokich obrotach silnika, co wpływa na dotarcie turbiny. Trasy miejskie, szczególnie u posiadaczy silników z układem turbodoładowania o zmiennej geometrii, często wymagają licznej zmiany biegów, co skutkuje niewykorzystaniem obrotów silnika. Spokojna, mozolna wręcz jazda, stanie w korkach, może spowodować jej zapieczenie. Dlatego jedynym wyjściem z tej sytuacji jest raz na jakiś czas dotrzeć turbinę, poprzez dynamiczną jazdę po długim odcinku drogi szybkiego ruchu, typu autostrada. Jeżeli regeneracja turbosprężarki została przeprowadzona w sposób profesjonalny, korzystając z oryginalnych części i profesjonalnych zamienników, trafnie została rozpoznana przyczyna awarii, która spowodowała zepsucie turbiny, to zachowanie reguł eksploatacyjnych będzie przekładało się na długi okres działania turbosprężarki. Na pytanie, ile wytrzymuje turbina po regeneracji, której towarzyszyła trafnie postawiona diagnoza, możemy śmiało odpowiedzieć, że tyle, ile nowa turbina. Prawidłowo zregenerowana turbosprężarka to turbosprężarka sprawnie działająca, więc niczym nie różni się od montażu nowego turbo urządzenia. Różnica widoczna jest jedynie w cenie za usługę. Cena za zregenerowaną turbosprężarkę jest bardziej przystępna w porównania do działania, jakim jest wymiana turbiny. Cena w takim wypadku może sięgać nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od posiadanego modelu pojazdu oraz turbiny.

Zregenerowana turbosprężarka w serwisie
Turbina po regeneracji - jak jeździć?


Jazda z uszkodzoną turbiną

Powszechnie wiadomo, że jazda z uszkodzoną turbosprężarką jest niewskazana, a w przypadku zauważeniu pierwszych objawów, powinniśmy zakończyć jak najszybciej jazdę. Jeżeli turbina przeszła w niedalekiej przeszłości regenerację, a mimo to turbosprężarka wykazuje wątpliwe działanie to znak, że turbina została pobieżnie naprawiona i konieczne są ponowne gwarancyjne działania naprawcze. Mogła zaistnieć sytuacja, że wymiana oleju po regeneracji turbiny nie została wykonana w ogóle bądź olej, który został użyty jest przeznaczony do innego typu silnika samochodowego. Stary, zanieczyszczony olej zawsze może spowodować powstanie uszkodzeń łożyska i rys na czopie wirnika, co finalnie ma wpływ na prawidłowe napędzanie spalin w układzie turbodoładowania. Dlatego zawsze pierwsze odpalanie po wymianie turbiny lub jej regeneracji powinno opierać się na sprawdzeniu wszystkich przewodów olejowych pod kątem szczelności i możliwości nagromadzenia w nich zanieczyszczeń. Następnie na zalaniu turbo urządzenia świeżą, wysokogatunkową cieczą smarującą, która odpowiada właściwościami dla danego silnika samochodowego, przy działaniu, jakim jest obracanie wirnika. Taki schemat działania jest konieczny do uzyskania prawidłowego stopnia smarowania całego układu turbodoładowania i zapobiegania tarciom części składowych turbiny.

 

Turbina po regeneracji w serwisie Bosch Car Service
Jazda z uszkodzoną turbiną

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Budowa turbiny – części Melett – Bosch Diesel Service 02 października 2018

Budowa turbiny – części Melett – Bosch Diesel Service

Budowa turbiny - regeneracja w Bosch Diesel Service Znaczna część obecnie produkowanych...

Zapieczona geometria turbiny - objawy 01 lutego 2021

Zapieczona geometria turbiny - objawy

Jeżeli zmagasz się z awarią turbosprężarki, jaką jest zapieczona geometria...

Jakie dźwięki wydaje turbosprężarka? Gwizdanie, piszczenie, wycie, świstanie 31 lipca 2019

Jakie dźwięki wydaje turbosprężarka? Gwizdanie, piszczenie, wycie, świstanie

Jakie dźwięki wydaje turbosprężarka? Gwizdanie, piszczenie, wycie, świstanie   Zasadniczą...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO