Turbina Passat B5
1. Wymiana, regeneracja i cena turbosprężarki w Passat B5
Turbosprężarka - Passat B5 Silnik turbodoładowany to gwarancja maksymalnej wydajności przy minimalnych rozmiarach silnikach. Nikogo dziś już nie dziwi więcej niż 100 koni mechanicznych w silnikach których pojemność skokowa nie przekracza 1200 cm sześciennych. Wszystko dzięki umieszczeniu w jednostce napędowej właśnie turbosprężarki. Jak zachowują się natomiast większe pojemności silników, wyposażonych w turbosprężarkę, w oparciu o przykład legendy niemieckiej motoryzacji i legendy polskich dróg - Volkswagena Passata w wersji B5.

NA CZĘŚCI PIERWSZE
2. Passat, najpopularniejszy turbodoładowany samochód w Europie?
Dwadzieścia milionów sprzedanych egzemplarzy, jeden z najlepszych wyników sprzedaży samochodów na świecie, idealne auto klasy średniej. Można by tak długo, bo zalet wykończenia Passata B5 nie da się wymienić na palcach jednej ręki. Jak ma się natomiast to co gra pod maską, ergo co charakteryzuje jednostkę napędową słynnego VW. Silniki wysokoprężne w Passacie B5 produkowane były w dwóch wersjach pojemności 1.9 i 2.5 litra o mocy w różnych wariantach od 90 do 150 koni mechanicznych. We wszystkich była instalowana turbosprężarka, więc opisane były nazwą TDI. Nie można niestety tych silników niezawodnymi, a to ze względu na zaawansowany technologicznie, a niedopracowany jeszcze technicznie system sterowania zmienną geometrią VNT kierowniczek spalin. Zaniedbanie higieny układu, albo ewentualne zużycie eksploatacyjne lubią powodować przycięcia w działaniu łopatek sterowania kierunkiem dolotu spalin do turbiny. Zdarza się także do tej pory (w następcy passata B5 – passacie B5 FL zostało to wyeliminowane), że olej lubi się dostać do intercoolera, co stanowi niebezpieczeństwo z powodu możliwości „rozbiegania” takiej zanieczyszczonej olejem silnikowym jednostki. Turbina lubi sobie poświszczeć, wyłączyć się, przewody gubić szczelność, ale wobec zalet tych problemów prawie nie widać – pojawiają się dopiero około 150 tysięcy kilometrów i w zasadzie odpowiednio szybko zdiagnozowane i usunięte nie wpłyną szerzej na zdrowie naszego Passata.

3. Auto nie do zajechania, podzespoły już mniej
Najsensowniejszym rozwiązywaniem problemów związanych z układem doładowania silnika diesla w VW passatach, to regeneracja podzespołów. Wymiana podzespołów wiąże się z wydatkami rzędu kilku tysięcy złotych podczas gdy regeneracje przeprowadzić można (i to w autoryzowanym serwisie) już za kilkaset złotych. Biorąc pod uwagę, że nowa turbina do „passeratti” warta jest 30% wartości samochodu (około 3000 złotych), regeneracja jest rozwiązaniem dużo bardziej ekonomicznym. Po czym poznać, że turbosprężarka wymaga regeneracji, ciężko wymienić coś poza typowymi objawami – nienaturalny świst turbiny, biały dymek spalin, brak typowego wciskania w fotel podczas załączania się turbiny, wyłączanie się turbiny bez wyraźnego powodu. Wszystkie wymienione objawy to informacja dla nas że z pewnością czas już przyjrzeć się jak wygląda stan naszej turbosprężarki. Oczywiście dbając o stan filtrów, poziom oleju, BHP obsługi turbodoładowanego silnika, z pewnością znacząco zwiększymy żywotność podzespołów, jeśli jednak nie zwrócimy dostatecznie dużo uwagi na wymienione kwestie, możemy spodziewać się problemów prędzej czy później.
Gdzie regenerować?
Serdecznie polecam z tego miejsca usługi autoryzowanej stacji obsługi pojazdów Bosch Car Service Pawlik w Stalowej Woli, gdzie na co dzień zajmujemy się podobnymi przypadkami a auta z grupy VAG to nasza specjalność i pasja.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbina w samochodzie Volkswagen Passat B5 jest typem turbosprężarki, która jest odpowiedzialna za dostarczanie dodatkowego powietrza do silnika, co zwiększa jego moc i efektywność. W przypadku Passat B5, turbosprężarka jest dostępna w wersjach 1.8 T oraz 2.8 V6. Modele te wykorzystują różne typy turbosprężarek, np. K03, K04, i VNT. Turbosprężarka w Passacie B5 jest dość trwała, ale jak każda część mechaniczna, może ulec uszkodzeniu. Objawy uszkodzenia turbosprężarki w Passacie B5 mogą obejmować spadek mocy silnika, dymienie z rury wydechowej, huczenie lub głośne dźwięki, zwiększone zużycie paliwa, czy też błędy komputera pokładowego. Regularne serwisowanie pojazdu, wymiana oleju silnikowego i filtrów oraz kontrolowanie poziomu oleju pomogą w utrzymaniu turbosprężarki w dobrym stanie i zminimalizowaniu ryzyka awarii.
U mnie turbina w passacie b5 jest po regeneracji. Przy załączaniu turbiny wciska mnie w fotel i mam pewność, że wszystko działa jak należy.
Te zdjęcia dodają uroku artykułowi :)