blog

Turbina – jak dbać?

26 listopada 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Gdy masz samochód, pod którego maską z silnikiem współpracuje turbina, jak dbać o ten ważny podzespół to pytanie, na które powinieneś jak najszybciej znaleźć odpowiedź. Turbosprężarka samochodowa to komponent, który wygląda na bardzo solidny, nie dajmy się jednakże zwieść pozorom, ponieważ przedostanie się do maszyny wirnikowej nawet najmniejszego elementu może okazać się przyczyną rozległych uszkodzeń. Turbosprężarka reaguje też nie najlepiej na brak smarowania, złą jakość paliwa i niewłaściwy dobór oleju napędowego, a skutki tych zaniedbań mogą kosztować nas kilkukrotnie więcej niż dobrej jakości oleje. Zapożyczmy do motoryzacji znane powiedzenie mówiące, że lepiej zapobiegać, niż leczyć i sprawdźmy, jakie proste czynności pozwolą nam zachować turbo w dobrej kondycji przez możliwie najdłuższy czas.

Turbina jak dbać?

Właściwe smarowanie turbo.

Bohaterka niniejszego artykułu, turbosprężarka samochodowa, to podzespół doceniany przez szerokie grono kierowców zarówno poruszających się turbodieslami, jak i samochodami z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. Oblicza samochodów po włączeniu do produkcji koncepcji turbo zmieniły się na o wiele bardziej dynamiczne, a to właśnie tego oczekujemy przecież od silników znajdujących się pod maskami naszych samochodów. Jedną z najistotniejszych kwestii dotyczących działania turbosprężarki jest smarowanie turbiny w Dieslu oraz w benzynie. Należy zadbać o to, aby dostarczany do jednostki napędowej olej wykazywał jak najlepsze właściwości smarne oraz o to, by jego poziom nie przekraczał dolnej granicy. Niedostateczne smarowanie turbo lub smarowanie jej olejem o słabych właściwościach prowadzi do powstawania najpierw mikrouszkodzeń, a następnie rozległych uszkodzeń w obrębie jej wnętrza. Sytuacja, w której turbo ma niedostateczne smarowanie, może spotkać nas praktycznie każdego dnia nawet, jeżeli olej został świeżo uzupełniony. Jak to możliwe? Wystarczy, że dynamicznie ruszymy dopiero co odpalonym samochodem, wymuszając na jednostce napędowej generowanie wysokich prędkości od pierwszych sekund rozruchu silnika. Jako specjaliści od turbosprężarek samochodowych stanowczo odradzamy te praktyki, ponieważ w pierwszych chwilach tego typu jazdy turbosprężarka pracuje bez smarowania, gdyż olej nie miał możliwości się rozejść po jej elementach. Aby tak się stało, olej musi mieć kilkadziesiąt sekund na rozgrzanie się, a dzięki podwyższeniu jego temperatury możliwe jest rozprowadzenie go po układzie. Odrobina cierpliwości kierowcy turbodoładowanej benzyny lub Diesla wystarczy, by wspomóc działanie i zachować długą żywotność turbosprężarki. Jeśli chciałbyś w tym momencie zapytać, kiedy włącza się turbina w samochodzie, spieszymy z odpowiedzią, że czas jej uruchomienia to ten sam moment, w którym włączona zostaje jednostka napędowa. Równie istotne, co odczekanie z ruszaniem, jest chłodzenie silnika po jeździe, ale o tym już napiszemy w kolejnej części artykułu.

Właściwe smarowanie turbo

Rozgrzewanie turbiny i chłodzenie turbo po jeździe – to kluczowe!

Żadne dodatkowe chłodzenie turbiny nie będzie potrzebne, jeżeli zapamiętamy o tym, że turbo potrzebuje czasu, zwłaszcza po dynamicznej jeździe. Studzenie turbiny po trasie to podstawa, a z uwagi, że liczni kierowcy o tym nie wiedzą, często nieświadomie odcinają od turbo zasilanie olejem, czyli smarowanie. Podczas dynamicznej jazdy wirnik turbosprężarki osiąga prędkości sięgające setek tysięcy na minutę i łatwo można sobie wyobrazić, że jego pędu nie sposób zatrzymać w ciągu sekundy. Niekiedy po zgaszeniu silnika słyszymy jeszcze pracę turbo i w gruncie rzeczy, to bardzo źle, że słyszymy ją w takim momencie. O wiele lepiej dla turbiny byłoby odczekać około minuty, aż jej obroty zwolnią i całkowicie ucichną – dopiero wtedy ze spokojem i czystym sumieniem kierowca może zgasić silnik. Wśród głównych zasad dotyczących tego, jak dbać o silnik benzynowy z turbiną oraz o turbo diesla, warto zatem umieścić cierpliwość podczas rozpoczynania i kończenia jazdy umożliwiającą odpowiednio rozgrzewanie, a następnie chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu. Oprócz tego warto przyjrzeć się jakości paliwa, którym uzupełniamy zbiornik w naszym samochodzie. W dziedzinie tego, jak jeździć z turbiną (benzyna, olej napędowy), tak samo ważne jest wymienianie oleju silnikowego z częstotliwością rekomendowaną przez producenta. Wówczas nie będziesz musiał martwić się tym, jak sprawdzić turbinę w silniku benzynowym lub dieslowskim, ponieważ jej działanie, przy optymalnej funkcjonalności innych podzespołów, zostanie zachowane na maksymalnie długi czas i nie będziesz już rozważał drastycznych działań, jakim jest odłączenie turbosprężarki. Dodatkowym elementem i bardzo pomocnym gadżetem w samochodzie z turbodoładowanym silnikiem jest turbo timer – niewielkie, proste w montażu urządzenie, które wyłączy silnik dopiero po tym, jak praca turbosprężarki ustanie – rozwiązanie idealne dla niecierpliwych lub zapominalskich kierowców.

Rozgrzewanie turbiny i chłodzenie turbo po jeździe
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Kazimierz
2023-01-16 10:12:49
Aby dbać o turbinę, należy regularnie sprawdzać i wymieniać olej silnikowy oraz filtry. Należy także unikać przeciążania silnika oraz przegrzewania, ponieważ to może prowadzić do uszkodzenia turbiny. W razie jakichkolwiek niepokojących objawów, takich jak hałas lub brak mocy, należy skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem, aby sprawdzić i naprawić turbinę.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi