Turbina – jak dbać?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Gdy masz samochód, pod którego maską z silnikiem współpracuje turbina, jak dbać o ten ważny podzespół to pytanie, na które powinieneś jak najszybciej znaleźć odpowiedź. Turbosprężarka samochodowa to komponent, który wygląda na bardzo solidny, nie dajmy się jednakże zwieść pozorom, ponieważ przedostanie się do maszyny wirnikowej nawet najmniejszego elementu może okazać się przyczyną rozległych uszkodzeń. Turbosprężarka reaguje też nie najlepiej na brak smarowania, złą jakość paliwa i niewłaściwy dobór oleju napędowego, a skutki tych zaniedbań mogą kosztować nas kilkukrotnie więcej niż dobrej jakości oleje. Zapożyczmy do motoryzacji znane powiedzenie mówiące, że lepiej zapobiegać, niż leczyć i sprawdźmy, jakie proste czynności pozwolą nam zachować turbo w dobrej kondycji przez możliwie najdłuższy czas.
Właściwe smarowanie turbo.
Bohaterka niniejszego artykułu, turbosprężarka samochodowa, to podzespół doceniany przez szerokie grono kierowców zarówno poruszających się turbodieslami, jak i samochodami z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. Oblicza samochodów po włączeniu do produkcji koncepcji turbo zmieniły się na o wiele bardziej dynamiczne, a to właśnie tego oczekujemy przecież od silników znajdujących się pod maskami naszych samochodów. Jedną z najistotniejszych kwestii dotyczących działania turbosprężarki jest smarowanie turbiny w Dieslu oraz w benzynie. Należy zadbać o to, aby dostarczany do jednostki napędowej olej wykazywał jak najlepsze właściwości smarne oraz o to, by jego poziom nie przekraczał dolnej granicy. Niedostateczne smarowanie turbo lub smarowanie jej olejem o słabych właściwościach prowadzi do powstawania najpierw mikrouszkodzeń, a następnie rozległych uszkodzeń w obrębie jej wnętrza. Sytuacja, w której turbo ma niedostateczne smarowanie, może spotkać nas praktycznie każdego dnia nawet, jeżeli olej został świeżo uzupełniony. Jak to możliwe? Wystarczy, że dynamicznie ruszymy dopiero co odpalonym samochodem, wymuszając na jednostce napędowej generowanie wysokich prędkości od pierwszych sekund rozruchu silnika. Jako specjaliści od turbosprężarek samochodowych stanowczo odradzamy te praktyki, ponieważ w pierwszych chwilach tego typu jazdy turbosprężarka pracuje bez smarowania, gdyż olej nie miał możliwości się rozejść po jej elementach. Aby tak się stało, olej musi mieć kilkadziesiąt sekund na rozgrzanie się, a dzięki podwyższeniu jego temperatury możliwe jest rozprowadzenie go po układzie. Odrobina cierpliwości kierowcy turbodoładowanej benzyny lub Diesla wystarczy, by wspomóc działanie i zachować długą żywotność turbosprężarki. Jeśli chciałbyś w tym momencie zapytać, kiedy włącza się turbina w samochodzie, spieszymy z odpowiedzią, że czas jej uruchomienia to ten sam moment, w którym włączona zostaje jednostka napędowa. Równie istotne, co odczekanie z ruszaniem, jest chłodzenie silnika po jeździe, ale o tym już napiszemy w kolejnej części artykułu.
Rozgrzewanie turbiny i chłodzenie turbo po jeździe – to kluczowe!
Żadne dodatkowe chłodzenie turbiny nie będzie potrzebne, jeżeli zapamiętamy o tym, że turbo potrzebuje czasu, zwłaszcza po dynamicznej jeździe. Studzenie turbiny po trasie to podstawa, a z uwagi, że liczni kierowcy o tym nie wiedzą, często nieświadomie odcinają od turbo zasilanie olejem, czyli smarowanie. Podczas dynamicznej jazdy wirnik turbosprężarki osiąga prędkości sięgające setek tysięcy na minutę i łatwo można sobie wyobrazić, że jego pędu nie sposób zatrzymać w ciągu sekundy. Niekiedy po zgaszeniu silnika słyszymy jeszcze pracę turbo i w gruncie rzeczy, to bardzo źle, że słyszymy ją w takim momencie. O wiele lepiej dla turbiny byłoby odczekać około minuty, aż jej obroty zwolnią i całkowicie ucichną – dopiero wtedy ze spokojem i czystym sumieniem kierowca może zgasić silnik. Wśród głównych zasad dotyczących tego, jak dbać o silnik benzynowy z turbiną oraz o turbo diesla, warto zatem umieścić cierpliwość podczas rozpoczynania i kończenia jazdy umożliwiającą odpowiednio rozgrzewanie, a następnie chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu. Oprócz tego warto przyjrzeć się jakości paliwa, którym uzupełniamy zbiornik w naszym samochodzie. W dziedzinie tego, jak jeździć z turbiną (benzyna, olej napędowy), tak samo ważne jest wymienianie oleju silnikowego z częstotliwością rekomendowaną przez producenta. Wówczas nie będziesz musiał martwić się tym, jak sprawdzić turbinę w silniku benzynowym lub dieslowskim, ponieważ jej działanie, przy optymalnej funkcjonalności innych podzespołów, zostanie zachowane na maksymalnie długi czas i nie będziesz już rozważał drastycznych działań, jakim jest odłączenie turbosprężarki. Dodatkowym elementem i bardzo pomocnym gadżetem w samochodzie z turbodoładowanym silnikiem jest turbo timer – niewielkie, proste w montażu urządzenie, które wyłączy silnik dopiero po tym, jak praca turbosprężarki ustanie – rozwiązanie idealne dla niecierpliwych lub zapominalskich kierowców.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Aby dbać o turbinę, należy regularnie sprawdzać i wymieniać olej silnikowy oraz filtry. Należy także unikać przeciążania silnika oraz przegrzewania, ponieważ to może prowadzić do uszkodzenia turbiny. W razie jakichkolwiek niepokojących objawów, takich jak hałas lub brak mocy, należy skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem, aby sprawdzić i naprawić turbinę.