Turbina ciągnie od 3 tysięcy obrotów
Brak mocy turbosprężarki do 3000 obrotów na minutę może być spowodowany nieodpowiednim ciśnieniem doładowania turbiny, czyli prawdopodobnie doszło do awarii zaworu N75. Niedoładowanie turbosprężarki spowodowane może być awarią gruszki turbiny, która dzięki swojemu cięgnu odpowiada za sterownie kierownicami spalin mechanizmu zmiennej geometrii turbiny. Sztanga turbiny powinna wykonywać płynne ruchy, skoki czy też ociężała jej praca, nie powinna mieć miejsca.
Przed podjęciem pochopnej decyzji co do naprawy należy przeprowadzić diagnostykę, która pozwoli na dokładne ustalenie przyczyny, która wpłynęła na zaburzane pracy układu turbodoładowania.
1. Dlaczego w 1.9 TDI turbo nie ciągnie od dołu?
Problem z brakiem doładowania nie zawsze może być spowodowany awarią turbosprężarki. Zapchany filtr cząstek stałych również może powodować brak wystarczającej mocy pojazdu, w takim przypadku pojazd przechodzi w tryb racy awaryjnej. Nieprawidłowa praca EGR – zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej, również powodować może odczuwalny spadek mocy.
Silnik 1.9 TDI wyłącza się turbo – co jest tego przyczyną?
Tak zwany notlauf, czyli „wyłączenie się turbosprężarki” to nic innego jak zablokowanie się kierownic zmiennej geometrii turbiny w jednej pozycji. W takiej sytuacji należy jak najszybciej udać się do serwisu w celu naprawy usterki. Zablokowanie mechanizmu VNT powodować może, przeładowanie turbiny, czyli występowanie naddatku ciśnienia doładowania turbo. Przeładowanie doprowadzić może do uszkodzenia, a nawet urwania wirnika turbiny.
Przeładowanie turbosprężarki po regeneracji oznaczać może, że podczas przeprowadzanego procesu został popełniony błąd. Przyczyną mogą być niedokładnie wyczyszczone kierownice spalin zmiennej geometrii turbiny. Wpływ na pracę turbosprężarki ma również jej regulacja – niedokonanie przeprowadzona lub też całkowity brak jej wykonania negatywnie wpływa nie tylko na układ turbodoładowania, ale również i na pracę pojazdu. Regeneracja turbosprężarki powinna być przeprowadzana przed osoby doświadczone, dlatego najlepiej oddać ją do serwisu specjalizującym się w naprawach układów turbodoładowanych.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbina, która ciągnie od 3 tysięcy obrotów, oznacza, że działa ona już od niskiej prędkości obrotowej silnika. To jest normalne zachowanie dla nowoczesnych silników z turbosprężarką, ponieważ pozwala to na zwiększenie mocy i momentu obrotowego już od niskich obrotów. Jednak, jeśli wcześniej turbina działała prawidłowo i dopiero niedawno zaczyna ciągnąć od 3 tysięcy obrotów, to może to oznaczać problem z układem dolotowym lub elektroniką sterującą pracą turbosprężarki. W takim przypadku powinniśmy skontaktować się z mechanikiem specjalistą, który dokona diagnozy i ustali przyczynę problemu.