
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Turbina. Budowa prosta, ale wymagająca. Odpowiadająca za napęd w samochodzie osobowym konstrukcja jest stosunkowa łatwo przyswajalna. Ilość elementów składających się na jej całość również nie jest zatrważająco duża, co służy ich poznaniu i zapamiętaniu. Turbodoładowanie sprzyja zwinnej jeździe na wysokich obrotach, wydalaniu ograniczonej ilość spalin, a także uzyskaniu lepszych osiągów niż samochody posiadające silniki wolnossące. Turbosprężarka, jako maszyna wirnikowa składa się z dwóch głównych części. Turbiny i sprężarki. Oba te elementy zostały ulokowane na wspólnym wale, który jest nazywany korasem. Ich prawidłowe działanie to wynik poprawnie działającej turbiny. Bez nich praca turbosprężarki jest po prostu niemożliwa. Turbina w samochodzie odpowiada za napędzanie silnika i dynamizm jazdy.

Turbina samochodowa – czy możemy bez niej żyć?
Turbosprężarka pojawiła się po raz pierwszy w 1973 roku i początkowo gościła jedynie pod maską aut sportowych, wyścigowych. Dziś jej występowanie jest na tyle popularne, że posiada ją już prawie każdy kierowca. Zwolennicy pędu i szybkiej jazdy traktują ją jako obowiązek i są z pewnością usatysfakcjonowani z roli, jaką ona pełni w pojedzie. Kiedy włącza się turbina w samochodzie musi ona uzyskać odpowiedni stopień nagrzanego oleju. Specjaliści podkreślają, aby odczekać 2 minuty, zanim wprawimy samochód w ruch, inaczej może zaistnieć sytuacja zatarcia turbiny. Cierpliwość w takich sytuacjach popłaca i może ustrzec maszynę wirnikową przed szybką awarią. Ciekawscy kierowcy na pewno zastanawiają się na czym polega zasada działania turbosprężarki. Z czego składa się turbina? Budowa powinna już być znana wielu kierowcom. To urządzenie mechaniczne, składające się z części gorącej – turbiny i części zimnej – sprężarki, jest napędzane poprzez gazy wylotowe przepływające przez wirnik turbiny i powoduje podniesienie masy powietrza i przetransportowania ich do układu wydechowego. Część turbiny gorąca wchodzi w skład układu wylotowego, natomiast część zimna – dolotowego. Wspomniany wirnik turbiny, odpowiada głównie za napędzanie turbodoładowania. Dlatego jego wytrzymałość nie może podlegać wątpliwości. Materiały go tworzące są trwałe i skazane na długowieczność, aby maszyna wirnikowa jako całość funkcjonowała w sposób poprawny. Niestety, nawet wysokiej klasy tworzywa mogą nie wystarczyć, żeby ochronić wirnik przed uszkodzeniem. Najgorszą rzeczą, która szkodzi tej części maszyny jest przedostanie się wszelkich zanieczyszczeń, części stałych, które mogą spowodować jego połamanie.

Twin turbo – czym jest?
Turbosprężarka posiada dwa typu budowy. Twin turbo i Bi turbo. Obie formy ściśle wiążą się z turbodoładowaniem silnika samochodowego, aby sprężać przedostające się do niego powietrze. Bi turbo stanowi konfigurację równoległą, natomiast Twin turbo – szeregową. Twin turbo to po prostu podwójne turbosprężarki, jak sama nazwa wskazuje. Pierwsza, mniejszego kalibru pracuje na niskich prędkościach obrotowych silnika, natomiast większa – na zwiększonych prędkościach. Celem załączenia do pracy obu turbosprężarek o innych budowach było zwiększenie efektywności i produktywności maszyny. W Twin turbo stale działa tylko jedna turbina. Druga zostaje uruchomiona w określonym momencie zapotrzebowania. Do plusów takiej techniki na pewno możemy zaliczyć uzyskanie wysokiej prędkości obrotowej, zanim większa część turbiny będzie wymagana. Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka Twin turbo? Na to pytanie poświęcimy kolejny artykuł.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze