Localizations image

Turbina - budowa prosta, ale wymagająca

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Turbina. Budowa prosta, ale wymagająca. Odpowiadająca za napęd w samochodzie osobowym konstrukcja jest stosunkowa łatwo przyswajalna. Ilość elementów składających się na jej całość również nie jest zatrważająco duża, co służy ich poznaniu i zapamiętaniu. Turbodoładowanie sprzyja zwinnej jeździe na wysokich obrotach, wydalaniu ograniczonej ilość spalin, a także uzyskaniu lepszych osiągów niż samochody posiadające silniki wolnossące. Turbosprężarka, jako maszyna wirnikowa składa się z dwóch głównych części. Turbiny i sprężarki. Oba te elementy zostały ulokowane na wspólnym wale, który jest nazywany korasem. Ich prawidłowe działanie to wynik poprawnie działającej turbiny. Bez nich praca turbosprężarki jest po prostu niemożliwa. Turbina w samochodzie odpowiada za napędzanie silnika i dynamizm jazdy.

 

Prosta budowa turbosprężarki
Turbina - budowa prosta, ale wymagająca


Turbina samochodowa – czy możemy bez niej żyć?

Turbosprężarka pojawiła się po raz pierwszy w 1973 roku i początkowo gościła jedynie pod maską aut sportowych, wyścigowych. Dziś jej występowanie jest na tyle popularne, że posiada ją już prawie każdy kierowca. Zwolennicy pędu i szybkiej jazdy traktują ją jako obowiązek i są z pewnością usatysfakcjonowani z roli, jaką ona pełni w pojedzie. Kiedy włącza się turbina w samochodzie musi ona uzyskać odpowiedni stopień nagrzanego oleju. Specjaliści podkreślają, aby odczekać 2 minuty, zanim wprawimy samochód w ruch, inaczej może zaistnieć sytuacja zatarcia turbiny. Cierpliwość w takich sytuacjach popłaca i może ustrzec maszynę wirnikową przed szybką awarią. Ciekawscy kierowcy na pewno zastanawiają się na czym polega zasada działania turbosprężarki. Z czego składa się turbina? Budowa powinna już być znana wielu kierowcom. To urządzenie mechaniczne, składające się z części gorącej – turbiny i części zimnej – sprężarki, jest napędzane poprzez gazy wylotowe przepływające przez wirnik turbiny i powoduje podniesienie masy powietrza i przetransportowania ich do układu wydechowego. Część turbiny gorąca wchodzi w skład układu wylotowego, natomiast część zimna – dolotowego. Wspomniany wirnik turbiny, odpowiada głównie za napędzanie turbodoładowania. Dlatego jego wytrzymałość nie może podlegać wątpliwości. Materiały go tworzące są trwałe i skazane na długowieczność, aby maszyna wirnikowa jako całość funkcjonowała w sposób poprawny. Niestety, nawet wysokiej klasy tworzywa mogą nie wystarczyć, żeby ochronić wirnik przed uszkodzeniem. Najgorszą rzeczą, która szkodzi tej części maszyny jest przedostanie się wszelkich zanieczyszczeń, części stałych, które mogą spowodować jego połamanie.

 

Czy możemy funkcjonować bez turbosprężarki?
Turbina samochodowa - czy możemy bez niej żyć?


Twin turbo – czym jest?

Turbosprężarka posiada dwa typu budowy. Twin turbo i Bi turbo. Obie formy ściśle wiążą się z turbodoładowaniem silnika samochodowego, aby sprężać przedostające się do niego powietrze. Bi turbo stanowi konfigurację równoległą, natomiast Twin turbo – szeregową. Twin turbo to po prostu podwójne turbosprężarki, jak sama nazwa wskazuje. Pierwsza, mniejszego kalibru pracuje na niskich prędkościach obrotowych silnika, natomiast większa – na zwiększonych prędkościach. Celem załączenia do pracy obu turbosprężarek o innych budowach było zwiększenie efektywności i produktywności maszyny. W Twin turbo stale działa tylko jedna turbina. Druga zostaje uruchomiona w określonym momencie zapotrzebowania. Do plusów takiej techniki na pewno możemy zaliczyć uzyskanie wysokiej prędkości obrotowej, zanim większa część turbiny będzie wymagana. Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka Twin turbo? Na to pytanie poświęcimy kolejny artykuł.

 

Co to jest twin turbo?
Twin turbo - czym jest?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki 23 grudnia 2020

Zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki

Problem, jakim jest zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki to niestety temat...

Jak jeździć z turbiną 02 października 2020

Jak jeździć z turbiną

Pytanie o to, jak jeździć z turbiną, jest często zadawane przez osoby, które...

Turbina ze zmienną geometrią 02 października 2018

Turbina ze zmienną geometrią

MIELEC – naprawa, regeneracja turbosprężarki | Turbina ze zmienną geometrią...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO