
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
1. Turbina 1.9TDI – VAG AUDI | VW | SEAT | SKODA – regeneracja Melett części
Produkowane przez 20 lat silniki 1.9TDI należą do najpopularniejszych jednostek napędowych w samochodach osobowych.

2. Historia 1.9 TDI
Silniki 1.9TDI wytwarzane były przez koncern VAG w wielu wersjach(około 40) od roku 1991, a pierwszym pojazdem wyposażonym w 90-konną wersję tej jednostki było Audi 80. Początkowo w silnikach montowane były turbosprężarki z zaworem upustowym, tak zwanym wastegate, jednak po kilku latach zaczęto stosować także technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny, w którą wyposażono 21 wersji silnika 1.9TDI. W 2011 roku zostały wycofane z produkcji ze względu na fakt, iż nawet jednostki wyposażone w system DPF nie były w stanie spełnić norm EURO 5. Silniki z początku produkcji uważane są za jedne z najmniej awaryjnych silników, ponieważ zdolne są do pokonywania nawet 500 000 kilometrów przed pierwszym poważnym remontem.

3. Gdzie pojawiały się turbodoładowane 1.9?
Silniki 1.9TDI montowane były w niemal wszystkich samochodach osobowych grupy VAG, opartych o konstrukcje Volkswagena b5, b6 i Audi a3 a6 a4 a8 a5. Najmocniejsze jednostki, posiadające 160KM występowały wyłącznie w Seacie Ibiza, 150-konne pojawiały się w Seacie Leon, Toledo i Alhambra, a także w modelach Bora, Golf i Sharan, Passat z gamy Volkswagena. Silniki w zakresie 90-130KM znaleźć można w większości pojazdów, a silniki 75KM w pojazdach spod szyldu Audi, Seata i VW, ponieważ te najsłabsze jednostki nie pojawiały się w asortymencie Skody.

4. Turbosprężarki w 1.9TDI
Wysokoprężne jednostki napędowe koncernu VAG - TURBINY były produkowane zarówno w wersjach z zaworem upustu spalin, jak i wersjach z VGT np.( skoda octavia, golf4), w którą to technologię wyposażone zostały silniki o następujących oznaczeniach: -Dla silników o mocy 90KM były to kody AHH, ALH oraz ANU -Silniki 101-konne posiadały oznaczenia AXR, ATD, AVB -Jednostki o mocy 105KM posiadały tylko jedno oznaczenie – BKC -Silniki posiadające 110 koni oznaczone były symbolami ASV i AFN -Wersje 116-konne to BKE, AUY, AJM oraz ATJ -Dla 130-konnych oznaczenia to AWX i ASZ -Jednostki mające 150 koni widniały jako ARL i BTB -Silniki 160-konne oznaczane były przez producenta jako BPX, BUK i BTX.

Typowe usterki i metody serwisu turbosprężarek w silnikach 1.9TDI
W przypadku turbosprężarek z zaworem upustu spalin problemy niemal nie występują, pod warunkiem odpowiedniej dla turbodoładowanego silnika eksploatacji, jednak zdarzają się usterki aktuatora zaworu. Serwis takich turbosprężarek jest tańszy niż w przypadku modeli ze zmienną geometrią kierownic, a części są na ogół łatwo dostępne.
Najczęstszymi bolączkami turbin z systemem VGT są rdzewiejące puszki siłownika i zapiekanie się kierownic. Druga z tych przypadłości może doprowadzić do trwałego uszkodzenia zarówno turbosprężarki, jak i jednostki napędowej, dlatego wymaga szybkiego serwisu w wyspecjalizowanym warsztacie, takim jak ASO Bosch Diesel Service – Pawlik, gdzie pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje i niezbędny do regulacji technologii zmiennej geometrii kierownic osprzęt. Turbosprężarki VGT nie są odporne na słabej jakości serwis naprawczy, ponieważ niedokładne wyregulowanie systemu kierowania spalin doprowadza do utraty osiągów jednostki napędowej lub ograniczenia żywotności układu turbodoładowania. Często bywa tak, że wymiany wymaga cały rdzeń turbosprężarki na oryginalny MELETT, który musi potem zostać odpowiednio skalibrowany i wyważony, czego dokonać mogą tylko dobrze wyposażone warsztaty, korzystające z najnowszych technologii naprawczych.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze