Localizations image

Trzepotanie turbo

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.88

Głośna praca turbo przypominająca trzepotanie spowodowana może być występowaniem zbyt wysokiego ciśnienia w układzie turbodoładowania, co powoduje skoki sprężarki oraz łopotanie turbo. Dzieje się tak w przypadku, kiedy ciśnienie powietrza „oddawane” jest w przeciwnym kierunku, czyli wraca przez wlot turbosprężarki. W takie sytuacji następuje także ruch wsteczny wirnika turbiny.

Co powodować może powstawanie zbyt wysokiego ciśnienia w turbosprężarce? Najczęściej dochodzi do tego z powodu awarii jednego z elementów sterujących ciśnieniem, takich jak gruszka turbiny czy zawór N75. Również awaria układu zmiennej geometrii turbiny, czyli zablokowanie się łopatek w jednej pozycji powodować będzie wzrost ciśnienia w turbinie, co w konsekwencji doprowadzić może do pęknięcia muszli.

1. Regulacja turbo bez niechcianych następstw

Ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale również precyzji poprzedzonej wieloletnim doświadczeniem. Źle wyregulowane turbo, a co za tym idzie, nieprawidłowo ustawiona zmienna geometria turbiny powodować może zaburzenia w pracy jednostki napędowej pojazdu. Co więcej, jazda z niesprawną turbiną spowodować może poważną awarię silnika.

Jeżeli zastanawiasz się, jak wyregulować turbinę ze zmienną geometrią, aby nie doprowadzić do niechcianych następstw, najlepszym, a zarazem najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie zlecenie tego zadania specjalistom.

Trzepotanie turbo
Trzepotanie turbo

Regulacja technologii VNT

Ogólnie mówiąc, regulowanie turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny polega na odpowiednim odkręcaniu oraz dokręcaniu śruby, która znajduje się na sztandze turbiny. Ważna jest skrupulatność podczas ustawiania turbo, ponieważ zbyt duże wydłużenie sztangi turbiny wpłynie na opóźnioną reakcję turbo - nastąpi wolniejsze ciśnienie doładowania. Regulacja sztangi turbiny polegająca na jej skróceniu powoduje wcześniejsze zamykanie się kierownic spalin; w przypadku zbyt dużego skrócenia dojść może do przepompowywania turbo.

Podejmując ryzyko, jakim jest ustawienie sztangi turbiny domowym sposobem, odbywać to się będzie wszystkim znaną metodą prób i błędów, która najczęściej kończy się fiaskiem.

Regulacja technologii VNT
Regulacja technologii VNT

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Kiedy jest uszkodzona turbina – turbosprężarki diesel 02 października 2018

Kiedy jest uszkodzona turbina – turbosprężarki diesel

1. TURBOSPRĘŻARKI SKLEP – TURBINA DIESEL samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe,...

Turbosprężarka 789016-2 06 kwietnia 2021

Turbosprężarka 789016-2

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 789016-2...

Regeneracja turbiny czy nowe turbo? 02 października 2018

Regeneracja turbiny czy nowe turbo?

1. Co należy wiedzieć przy instalacji nowego turbo?Eksploatacja silnika wyposażonego...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO