Technologia zmiennej geometrii turbosprężarek (VGT - Variable Geometry Turbocharger) jest stosowana w celu zoptymalizowania sprawności silnika poprzez dostosowanie pracy komponentu do zmieniających się warunków pracy. Zasada działania VGT polega na regulowaniu geometrii łopatek wirnika turbiny w zależności od warunków pracy jednostki napędowej. Głównym celem mechanizmu jest utrzymanie optymalnej siły obrotowej turbo, aby zapewnić maksymalną moc oraz moment obrotowy przy różnych prędkościach silnika.
W tradycyjnej turbosprężarce geometria łopatek jest stała, co ogranicza optymalną wydajność w różnych zakresach obciążenia. W VGT możliwe jest zmienianie kąta nachylenia lub długości łopatek wirnika turbiny w czasie rzeczywistym. Zatem zmienna geometria turbiny daje możliwość szybszego osiągnięcia pełnego ciśnienia ładowania, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika.


Turbina ze zmienną geometrią czy bez
Turbosprężarki mogą być wyposażone w geometrię stałą lub zmienną, a wybór zależy od konkretnego projektu silnika i jego wymagań dotyczących osiągów oraz efektywności. Przedstawiamy krótkie porównanie obu typów:
Turbosprężarka ze stałą geometrią:
- Charakteryzuje się stałym kształtem i kątem nachylenia łopatek turbiny.
- Jest prostsza w konstrukcji i zazwyczaj tańsza.
- Mniej elastyczna w dostarczaniu ciśnienia ładowania w różnych zakresach prędkości silnika.
Turbosprężarka ze zmienną geometrią (VGT):
- Wykorzystuje mechanizm zmieniający kąt nachylenia lub długość łopatek turbiny w zależności od warunków pracy silnika.
- Zapewnia lepszą zrywność i wydajność w różnych zakresach prędkości silnika.
- Może być droższa w produkcji i bardziej skomplikowana.
Jak działa turbosprężarka w Dieslu?

Turbosprężarka w silniku Diesla działa poprzez wykorzystanie energii gazów spalinowych do napędu wirnika sprężarki, który spręża powietrze przed jego dostarczeniem do komory spalania. Dzięki temu zwiększa się ilość sprężonego powietrza, co poprawia spalanie paliwa i zwiększa moc oraz moment obrotowy jednostki napędowej. Takie działanie turbiny przyczynia się również do redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Jak dbać o turbosprężarkę o zmiennej geometrii?
W przypadku turbiny z mechanizmem VNT (zmiennej geometrii) ważne jest unikanie gwałtownych ruszania z miejsca, zwłaszcza w warunkach miejskich, aby nie przyczynić się do szybkiego gromadzenia się nagaru. Ponadto należy omijać ciągłą jazdę na niskich obrotach, ponieważ samochody z turbodoładowaniem są przystosowane do szybkiej jazdy i wyższych obrotów silnika. Warto też po dłuższej jeździe poczekać 1-2 minuty na biegu jałowym, aby schłodzić turbinę.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze