blog

Technologia zmiennej geometrii turbosprężarek – w jakim celu jest stosowana?

19 lutego 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Technologia zmiennej geometrii turbosprężarek (VGT - Variable Geometry Turbocharger) jest stosowana w celu zoptymalizowania sprawności silnika poprzez dostosowanie pracy komponentu do zmieniających się warunków pracy. Zasada działania VGT polega na regulowaniu geometrii łopatek wirnika turbiny w zależności od warunków pracy jednostki napędowej. Głównym celem mechanizmu jest utrzymanie optymalnej siły obrotowej turbo, aby zapewnić maksymalną moc oraz moment obrotowy przy różnych prędkościach silnika.

W tradycyjnej turbosprężarce geometria łopatek jest stała, co ogranicza optymalną wydajność w różnych zakresach obciążenia. W VGT możliwe jest zmienianie kąta nachylenia lub długości łopatek wirnika turbiny w czasie rzeczywistym. Zatem zmienna geometria turbiny daje możliwość szybszego osiągnięcia pełnego ciśnienia ładowania, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Turbosprężarka
Turbosprężarka ze zmienną geometrią

Turbina ze zmienną geometrią czy bez

Turbosprężarki mogą być wyposażone w geometrię stałą lub zmienną, a wybór zależy od konkretnego projektu silnika i jego wymagań dotyczących osiągów oraz efektywności. Przedstawiamy krótkie porównanie obu typów:

Turbosprężarka ze stałą geometrią:

  • Charakteryzuje się stałym kształtem i kątem nachylenia łopatek turbiny.
  • Jest prostsza w konstrukcji i zazwyczaj tańsza.
  • Mniej elastyczna w dostarczaniu ciśnienia ładowania w różnych zakresach prędkości silnika.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią (VGT):

  • Wykorzystuje mechanizm zmieniający kąt nachylenia lub długość łopatek turbiny w zależności od warunków pracy silnika.
  • Zapewnia lepszą zrywność i wydajność w różnych zakresach prędkości silnika.
  • Może być droższa w produkcji i bardziej skomplikowana.

Jak działa turbosprężarka w Dieslu?

Deska rozdzielcza

Turbosprężarka w silniku Diesla działa poprzez wykorzystanie energii gazów spalinowych do napędu wirnika sprężarki, który spręża powietrze przed jego dostarczeniem do komory spalania. Dzięki temu zwiększa się ilość sprężonego powietrza, co poprawia spalanie paliwa i zwiększa moc oraz moment obrotowy jednostki napędowej. Takie działanie turbiny przyczynia się również do redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Jak dbać o turbosprężarkę o zmiennej geometrii?

W przypadku turbiny z mechanizmem VNT (zmiennej geometrii) ważne jest unikanie gwałtownych ruszania z miejsca, zwłaszcza w warunkach miejskich, aby nie przyczynić się do szybkiego gromadzenia się nagaru. Ponadto należy omijać ciągłą jazdę na niskich obrotach, ponieważ samochody z turbodoładowaniem są przystosowane do szybkiej jazdy i wyższych obrotów silnika. Warto też po dłuższej jeździe poczekać 1-2 minuty na biegu jałowym, aby schłodzić turbinę.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60