Technologia ze zmienną geometrią turbiny Naprawa
Jeśli posiadamy samochód ze zmienną geometrią turbiny, naprawa nie jest wyjątkowo skomplikowana – pod warunkiem, że posiada się jakąkolwiek wiedzę na temat budowy i zasady działanie turbosprężarki. Jeśli natomiast jesteś motoryzacyjnym nowicjuszem, zalecamy oddanie turbo w nasze ręce. Awaria związana z zacinająca się zmienną geometria turbiny spowodowana może być nieodpowiednią techniką jazdy - które trasy, obroty rzędu 2 500 obr/min – tego należy unikać. Z kolei stosowanie preparatów penetrujących – odrdzewiaczy – pomoże jedynie na krótki czas.
Auto ze zmienną geometrią turbiny, czy stałą geometrią turbiny? [Zestawienie]
Decydując się na zakup samochodu, pewnie nie raz zastanawiałeś się, co jest lepsze: auto ze zmienną geometrią turbiny, a może lepsze będzie turbo ze stałą geometrią? W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić różnice pomiędzy nimi.
Turbosprężarka ze stałą geometrią łopatek należy do jednych z prostszych elementów pod względem budowy, z tego też względu jest łatwa w naprawie oraz nie sprawia wielkich kłopotów podczas użytkowania. Jeśli chodzi o awaryjność, to wadą jest tutaj zacięcie się klapki, którą steruje zawór wastegate, lub awarią wspomnianego zaworu. Koleją wadą ze względu na późne wstawanie turbo jest efekt turbodziury. Stała geometria sterowana jest, podobnie jak zmienna geometria, za pomocą gruszki.
Technologia VNT, czyli zmienna geometria łopatek, została opracowana w celu zniwelowania opóźnionej reakcji silnika na wciśnięty pedał gazu. Udoskonalenie polegało na zmianie kąta nachylenia łopatek, które napędzają wirnik turbiny. Praca łopatek turbiny z kolei jest uzależniona od siłownika, potocznie zwanego gruszką. Siłownik obsługiwany jest ciśnieniem i steruje on z kolei sztangą, która reguluje położenie łopatek zmiennej geometrii VNT.
Przy niskich obrotach silnika następuje niewielkie rozwarcie łopatek, natomiast wysokie obroty powodują większy zakres ich otwarcia. Również w przypadku geometrii VNT, może dojść do zacięcia się łopatek, dodatkowo wpływ na to ma brak pracy turbosprężarki w pełnym zakresie: jazda na niskich obrotach (zazwyczaj do 2 500 obr/min. oraz pokonywanie przeważnie krótkich odcinków).
Uprzedzając pytanie – nie, nie można trwale otworzyć klapki zaworu WG (wastegate), czy też łopatek zmiennej geometrii, ponieważ doszłoby do tzw. overboost’a, czyli przeładowania turbosprężarki powodując jej poważne uszkodzenie.
Tak więc na pytanie: turbina ze zmienną geometrią czy bez, muszą sobie Państwo odpowiedzieć sami. Z naszej strony mamy nadzieję, że różnice pomiędzy obiema turbosprężarkami wyjaśniliśmy najlepiej jak potrafimy.
Dodaj komentarz

Komentarze
Technologia zmiennogeometrycznej turbiny (VGT) to technologia, która pozwala na zmianę kąta nachylenia łopatek turbosprężarki w celu zwiększenia lub zmniejszenia ciśnienia doładowania. Jest to ważne, ponieważ pozwala na elastyczne dostosowanie ciśnienia doładowania do aktualnego zapotrzebowania silnika i pozwala na lepsze wykorzystanie mocy i efektywności paliwowej. Naprawa turbosprężarki VGT polega na wymianie lub naprawie elementów, które mogą być uszkodzone lub zużyte. Często dotyczy to łopatek turbosprężarki, mechanizmu kątowego, uszczelnień i elektrozaworu. Naprawa może być wykonana przez specjalistyczny zakład lub przez producenta silnika. Warto pamiętać, że nieprawidłowo działająca turbosprężarka VGT może prowadzić do awarii silnika, dlatego ważne jest regularne sprawdzanie i konserwacja tego elementu.