Localizations image

Technologia ze zmienną geometrią turbiny | Naprawa

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.86

Jeśli posiadamy samochód ze zmienną geometrią turbiny, naprawa nie jest wyjątkowo skomplikowana – pod warunkiem, że posiada się jakąkolwiek wiedzę na temat budowy i zasady działanie turbosprężarki. Jeśli natomiast jesteś motoryzacyjnym nowicjuszem, zalecamy oddanie turbo w nasze ręce. Awaria związana z zacinająca się zmienną geometria turbiny spowodowana może być nieodpowiednią techniką jazdy - które trasy, obroty rzędu 2 500 obr/min – tego należy unikać. Z kolei stosowanie preparatów penetrujących – odrdzewiaczy – pomoże jedynie na krótki czas.

 

Naprawa turbo ze zmienną geometrią
Technologia ze zmienną geometrią turbiny | Naprawa

 


Auto ze zmienną geometrią turbiny, czy stałą geometrią turbiny? [Zestawienie]

Decydując się na zakup samochodu, pewnie nie raz zastanawiałeś się, co jest lepsze: auto ze zmienną geometrią turbiny, a może lepsze będzie turbo ze stałą geometrią? W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić różnice pomiędzy nimi.

Turbosprężarka ze stałą geometrią łopatek należy do jednych z prostszych elementów pod względem budowy, z tego też względu jest łatwa w naprawie oraz nie sprawia wielkich kłopotów podczas użytkowania. Jeśli chodzi o awaryjność, to wadą jest tutaj zacięcie się klapki, którą steruje zawór wastegate, lub awarią wspomnianego zaworu. Koleją wadą ze względu na późne wstawanie turbo jest efekt turbodziury. Stała geometria sterowana jest, podobnie jak zmienna geometria, za pomocą gruszki.

Technologia VNT, czyli zmienna geometria łopatek, została opracowana w celu zniwelowania opóźnionej reakcji silnika na wciśnięty pedał gazu. Udoskonalenie polegało na zmianie kąta nachylenia łopatek, które napędzają wirnik turbiny. Praca łopatek turbiny z kolei jest uzależniona od siłownika, potocznie zwanego gruszką. Siłownik obsługiwany jest ciśnieniem i steruje on z kolei sztangą, która reguluje położenie łopatek zmiennej geometrii VNT.

Przy niskich obrotach silnika następuje niewielkie rozwarcie łopatek, natomiast wysokie obroty powodują większy zakres ich otwarcia. Również w przypadku geometrii VNT, może dojść do zacięcia się łopatek, dodatkowo wpływ na to ma brak pracy turbosprężarki w pełnym zakresie: jazda na niskich obrotach (zazwyczaj do 2 500 obr/min. oraz pokonywanie przeważnie krótkich odcinków).

Uprzedzając pytanie – nie, nie można trwale otworzyć klapki zaworu WG (wastegate), czy też łopatek zmiennej geometrii, ponieważ doszłoby do tzw. overboost’a, czyli przeładowania turbosprężarki powodując jej poważne uszkodzenie.

Tak więc na pytanie: turbina ze zmienną geometrią czy bez, muszą sobie Państwo odpowiedzieć sami. Z naszej strony mamy nadzieję, że różnice pomiędzy obiema turbosprężarkami wyjaśniliśmy najlepiej jak potrafimy.

 

Zmienna geometria vs stała geometria turbiny
Auto ze zmienną geometrią turbiny czy stałą geometrią turbiny? [Zestawienie]

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka 718089-6 10 maja 2021

Turbosprężarka 718089-6

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 718089-6...

Najbardziej skuteczna metoda - CZYSZCZENIE TURBINY – samochody osobowe i dostawcze 02 października 2018

Najbardziej skuteczna metoda - CZYSZCZENIE TURBINY – samochody osobowe i dostawcze

W internecie nie ma zbyt wiele informacji na temat tego jak poprawnie przeprowadzić...

Katalog turbosprężarek - charakterystyka turbosprężarek z katalogu 17 października 2018

Katalog turbosprężarek - charakterystyka turbosprężarek z katalogu

1. Uczucie nagłego wciskania w fotel samochodowy nie będzie znane nikomu kto...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO