Sztanga turbiny nie rusza się
Powodem, dla którego sztanga turbiny nie rusza się może być jej zapieczenie, zacięcie zmiennej geometrii lub nieszczelność siłownika, który odpowiada za jej ruch. Zapieczenie sztangi turbiny ograniczające jej zmianę położenia musi zostać jak najszybciej usunięte, żeby móc mówić o jej ruchu. Jako że sztanga turbo jest ramieniem połączonym z łopatkami kierownicy turbiny oraz siłownikiem gruszki turbosprężarki, to wszelkie awarie, typu dziurawa gruszka turbiny, czy też uszkodzona gruszka turbiny 1. 9 DTI będą wpływać na prawidłową pracę cięgna turbiny. Jeżeli sztanga turbiny nie rusza się, na przykład poprzez zakleszczenie to objawy, które będą wskazywać na tę usterkę, będą widoczne podczas jazdy samochodem. Silnik wyraźnie jest pozbawiony dynamizmu, ma trudności z przyspieszeniem, ponieważ w układzie turbodoładowania ciśnienie nie jest odpowiednio wysokie, żeby pobudzić silnik do działania. Co musimy zrobić, żeby wprawić w ruch sztangę turbiny? Dokonać czyszczenia zmiennej geometrii z demontażem w autoryzowanym serwisie i usunąć nieszczelność zlokalizowaną w siłowniku. Po dokonaniu czyszczenia i rozruszania nieruchomej sztangi turbosprężarki kolejnym ważnym działaniem będzie regulacja sztangi turbiny 1.9 TDI AVF. Polega ono na pozycjonowaniu dokładnie dwóch śrub - jedna reguluje zderzak turbiny, a druga siłownik. Takie regulacje najlepiej powierzyć fachowcom z zakresu regeneracji turbosprężarek, ponieważ nieprawidłowa regulacja może spowodować na przykład przeładowanie turbiny lub jej niedoładowanie.
Uszkodzona gruszka turbiny – objawy
Jeżeli zepsuciu uległa gruszka turbiny, to objawy, które na to wskazują, to:
- turbodziura – silnika traci moc na niskich obrotach,
- trudność wjazdu na wzniesienie, silnik musi uzyskać wysokie obroty, żeby mógł ruszyć pod górkę.
Trwałe uszkodzenie gruszki turbiny zmusza nas do zakupu nowego egzemplarza, ponieważ mechaniczne uszkodzenie spowodowało jej dysfunkcje i jej regeneracja nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Zakup nowego turbo elementu, w zależności od rodzaju zamontowanej turbosprężarki, to koszt zaczynający się od 100 zł.
Dodaj komentarz

Komentarze
Jeśli sztanga turbiny nie rusza się, oznacza to, że zawór wastegate (zawór odpowiedzialny za regulację ciśnienia doładowania) nie działa prawidłowo. Może to być spowodowane kilkoma głównymi przyczynami:
Uszkodzenie elektromagnesu: elektromagnes jest odpowiedzialny za przyciąganie sztangi, jeśli jest uszkodzony, sztanga nie będzie się ruszać.
Uszkodzenie sztangi: sztanga może być skorodowana lub zniszczona, uniemożliwiając ruch.
Niskie ciśnienie oleju: niskie ciśnienie oleju uniemożliwia prawidłowe działanie elektromagnesu.
Uszkodzenie układu sterowania: problem z elektroniką lub modułem sterującym może uniemożliwić działanie zaworu wastegate.
Jeśli sztanga turbiny nie rusza się, należy skontaktować się z mechanikiem, który zdiagnozuje i naprawi usterkę. Nieprawidłowe działanie zaworu wastegate może prowadzić do uszkodzenia silnika lub innych podzespołów.
Brak ruchów sztangi turbiny nie świadczy o niczym dobrym i niekorzystnie przekłada się na działanie innych podzespołów