Szarpanie po wymianie turbiny
Brak regularnej pracy jednostki oraz szarpanie turbiny po jej regeneracji wskazywać może na niepoprawnie przeprowadzony proces regulacji. Przyczyną szarpania może być również nieprawidłowo podłączona turbosprężarka, między innymi skręcone przewody. Jeżeli po przeprowadzanej weryfikacji wspomnianych elementów nieprzyjemne szarpanie pojazdem występuje w dalszym ciągu, być może w układzie turbodoładowania występuje nieszczelność.
Zarówno rozszczelniona turbina, jak i dziurawe, sparciałe przewody układu dolotowego będą zaburzać komfort jazdy. Warto z tym problemem zwrócić się do specjalistów, którzy na co dzień mierzą się z takimi, jak i podobnymi awariami układu turbodoładowania.
1. Zablokowanie geometrii turbosprężarki
Zablokowanie czy też zacinanie się łopatek zmiennej geometrii turbiny spowodowane jest nagromadzonym nagarem, ale również i rdzą. W takim sytuacji należy poddać mechanizm VNT czyszczeniu, jeżeli doszło do uszkodzenia zmiennej geometrii, jak na przykład oderwanie się jednej z łopatek, należy wymienić je na nowe.
Nieregularna praca zmiennej geometrii turbiny spowodowana może również być awarią gruszki turbiny. Nieszczelny aktuator spowodować może, że cięgno gruszki, które odpowiedzialne jest za regulację otwarcia oraz zamknięcia kierownic VNT zostanie zablokowane w jednej pozycji lub będą występować skoki sztangi turbiny. Również niedokładna kalibracja turbo po regeneracji wpływać będzie negatywnie na pracę całego układu turbodoładowania.
Wytrzymałość turbosprężarki – od czego zależy?
To, ile czasu posłuży turbosprężarka, w dużej mierze zależy od tego, jak o nią dba właściciel pojazdu. Do naszego serwisu trafiają turbosprężarki zarówno z przebiegiem około 200 000 kilometrów, ale również te z przebiegiem 50 000 kilometrów. Największym, zagrożeniem dla turbiny jest niedostateczne smarowanie.
Olej silnikowy nie tylko chroni przed występowaniem korozji, ale również ma za zadanie odprowadzenia ciepła, co w przypadku turbosprężarki, która pracuje w wysokiej temperaturze spalin, jest bardzo ważne. Przegrzanie wirnika turbiny jest najczęstszą konsekwencją zaniechania systematycznego uzupełniania oleju. Charakterystyczną cechą przegrzania wirnika turbo są czerwone przebarwienia na jego wałku, ale również następuje zakrzywienie łopatek wirnika w jednym kierunku.
Przegrzanie nie tylko spowoduje uszkodzenie wirnika turbosprężarki od strony spalin, ale również koło kompresji i towarzyszący temu zjawisku efekt skórki pomarańczy - pod wpływem ciepła dochodzi do trwałych zmian.
Dodaj komentarz

Komentarze
Szarpanie po wymianie turbiny może być spowodowane kilkoma różnymi czynnikami. Może to być spowodowane nieprawidłowym montażem nowej turbiny lub niedopasowaniem jej do silnika. Innym możliwym powodem jest brak odpowiedniego ustawienia ciśnienia doładowania przez elektroniczny sterownik turbiny (ECU). Kolejnym powodem może być problem z układem wtryskowym lub z układem paliwowym. W każdym razie, jeśli po wymianie turbiny pojawia się szarpanie, należy skontaktować się z mechanikiem, który dokonał wymiany lub z innym specjalistą, aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem.