blog

Świergot przy dodawaniu gazu – powód

14 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Podczas jazdy samochodem słyszysz gwizd turbiny przy dodawaniu gazu lub dźwięk ten przypomina bardziej świergot, zapowiadać to może usterkę turbosprężarki. Dźwięk uszkodzonej turbiny często porównywany jest także do świstu, a nawet pohukiwania sowy - stąd też nazwa – efekt sowy w turbo.

Innymi objawami wskazującymi na awarię turbo są: czarne lub białe gęste kłęby dymu wydostające się z rury wydechowej pojazdu, plama oleju pod samochodem, która wskazuje na wyciek oleju z turbo. Ale również nieregularna praca silnika (szarpanie), spadek mocy pojazdu, zwiększony pobór paliwa, a nawet wyczuwalny zapach palonego oleju.

1. Dlaczego turbina wyje jak karetka?

Zdarzenie potocznie zwane efektem karetki w to zapowiedź poważnych kłopotów niemałych wydatków. Taki dźwięk dobitnie wskazuje na poważną i nieodwracalną awarię turbo, spowodowaną lekkomyślnością właściciela pojazdu. Kiedy usłyszysz, że w czyimś pojeździe turbina wyje jak karetka to znak, że zostały zbagatelizowane wszystkie pierwotne objawy awarii układu turbodoładowania.

Czy wycieczka samochodem z niesprawnym turbo to dobry pomysł?

Niestety, ale nie jest to najrozsądniejsza decyzja, ponieważ jazda z uszkodzoną turbosprężarką przyczyni się do szybszego zużycia nie tylko turbo, ale również i jednostki napędowej, a także drogiego elementu układu wydechowego, jakim jest filtr DPF.

Jak zatem dbać o turbosprężarkę i układ turbodoładowania, aby nie doszło do jego awarii? Przede wszystkim ważna jest szybka reakcja na jakiekolwiek niepożądane dźwięki, np. wycie turbiny przy schodzeniu z obrotów. Należy często sprawdzać poziom oleju silnikowego, jak i kontrolować stan filtra oleju. Wpływ ma również to, w jaki sposób jest gaszony i odpalany pojazd. Jazda na wysokich obrotach, kiedy silnik jest zimny, tak samo, jak nagłe gaszenie motoru po dynamicznej jeździe, bez możliwości schłodzenia turbiny zdecydowanie nie sprzyja jej dłuższej żywności, a co więcej stanowcza ją skraca.

Nie wolno zapominać o systematycznych przeglądach i diagnostyce zarówno turbiny, jak i układu turbodoładowania. Na rynku dostępne są preparaty do czyszczenia turbo, jak np. Liqui Moly, które można stosować raz na jakiś czas, pozwoli to zminimalizować ryzyko szybkiego nagromadzenia się zanieczyszczeń w postaci nagaru.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Bartek
2023-01-12 15:30:35
Świergot podczas dodawania gazu może być spowodowany kilkoma różnymi czynnikami. Najczęstszymi przyczynami tego dźwięku są: Uszkodzenie lub zużycie łożysk turbosprężarki. Gdy łożyska są uszkodzone lub zużyte, turbina może wibrować, co prowadzi do świergotu. Zatkanie przewodów dolotowych lub wydechowych turbosprężarki. Kiedy przewody są zatkane, turbina może mieć trudności z prawidłowym działaniem, co może prowadzić do świergotu. Uszkodzenie samej turbosprężarki. Jeśli samej turbosprężarki jest uszkodzona, na przykład z powodu zużycia, mogą wystąpić problemy z jej działaniem, co prowadzi do świergotu. Niedrożność układu wydechowego. Jeśli układ wydechowy jest zablokowany, w wyniku złego spalania, lub z powodu zanieczyszczeń, to może dojść do trudności z odprowadzeniem spalin i świergotu. Zbyt niskie ciśnienie oleju. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, turbosprężarka nie będzie dostawać odpowiedniej ilości smarowania, co może prowadzić do świergotu. Dlatego ważne jest, aby poddać samochód diagnozie i skonsultować się z mechanikiem, który zbada przyczyny świergotu i zaleci odpowiednie działanie.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60