
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Podczas jazdy samochodem słyszysz gwizd turbiny przy dodawaniu gazu lub dźwięk ten przypomina bardziej świergot, zapowiadać to może usterkę turbosprężarki. Dźwięk uszkodzonej turbiny często porównywany jest także do świstu, a nawet pohukiwania sowy - stąd też nazwa – efekt sowy w turbo.
Innymi objawami wskazującymi na awarię turbo są: czarne lub białe gęste kłęby dymu wydostające się z rury wydechowej pojazdu, plama oleju pod samochodem, która wskazuje na wyciek oleju z turbo. Ale również nieregularna praca silnika (szarpanie), spadek mocy pojazdu, zwiększony pobór paliwa, a nawet wyczuwalny zapach palonego oleju.
1. Dlaczego turbina wyje jak karetka?
Zdarzenie potocznie zwane efektem karetki w to zapowiedź poważnych kłopotów niemałych wydatków. Taki dźwięk dobitnie wskazuje na poważną i nieodwracalną awarię turbo, spowodowaną lekkomyślnością właściciela pojazdu. Kiedy usłyszysz, że w czyimś pojeździe turbina wyje jak karetka to znak, że zostały zbagatelizowane wszystkie pierwotne objawy awarii układu turbodoładowania.

Czy wycieczka samochodem z niesprawnym turbo to dobry pomysł?
Niestety, ale nie jest to najrozsądniejsza decyzja, ponieważ jazda z uszkodzoną turbosprężarką przyczyni się do szybszego zużycia nie tylko turbo, ale również i jednostki napędowej, a także drogiego elementu układu wydechowego, jakim jest filtr DPF.
Jak zatem dbać o turbosprężarkę i układ turbodoładowania, aby nie doszło do jego awarii? Przede wszystkim ważna jest szybka reakcja na jakiekolwiek niepożądane dźwięki, np. wycie turbiny przy schodzeniu z obrotów. Należy często sprawdzać poziom oleju silnikowego, jak i kontrolować stan filtra oleju. Wpływ ma również to, w jaki sposób jest gaszony i odpalany pojazd. Jazda na wysokich obrotach, kiedy silnik jest zimny, tak samo, jak nagłe gaszenie motoru po dynamicznej jeździe, bez możliwości schłodzenia turbiny zdecydowanie nie sprzyja jej dłuższej żywności, a co więcej stanowcza ją skraca.
Nie wolno zapominać o systematycznych przeglądach i diagnostyce zarówno turbiny, jak i układu turbodoładowania. Na rynku dostępne są preparaty do czyszczenia turbo, jak np. Liqui Moly, które można stosować raz na jakiś czas, pozwoli to zminimalizować ryzyko szybkiego nagromadzenia się zanieczyszczeń w postaci nagaru.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze