blog

Smarowanie w turbosprężarce w dieslu. Jak to naprawdę działa?

16 października 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Smarowanie w turbosprężarce w silniku Diesla jest procesem, w którym olej jest wykorzystywany do smarowania i chłodzenia tego komponentu. Turbosprężarka jest elementem układu doładowania, który odpowiada za zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Obraca się z bardzo dużymi prędkościami, więc smarowanie jest niezbędne do zapewnienia jej prawidłowego działania i trwałości. Więc jak dokładnie wygląda i za co odpowiada smarowanie w turbinie? Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części: wirnika napędzanego gazami wydechowymi i wirnika sprężającego powietrze. Wewnątrz turbosprężarki znajdują się łożyska, które pozwalają na płynne i dokładne obroty obu wirników. Olej smaruje te łożyska, co zapewnia niskie tarcie i minimalne zużycie, a także pomaga w chłodzeniu turbosprężarki w wyniku odprowadzania ciepła z łożysk.
Niedostateczne smarowanie turbiny może doprowadzić do jej uszkodzenia lub innych elementów wewnętrznych układu turbodoładowania.

Kiedy turbina bierze olej?

Turbina bierze olej, gdy dostaje się on do jej wnętrza (do układu dolotowego lub układu wydechowego turbosprężarki). Czynniki, przez które może zaistnieć dany problem:
Uszkodzone uszczelnienia turbosprężarki, które mają za zadanie zapobiegać przedostawaniu się oleju do jej wnętrza. W przypadku uszkodzenia uszczelek olej może przedostawać się do turbiny przez łożyska, wirniki lub inne elementy.
Zanieczyszczenia oleju, takie jak cząsteczki metalu lub kurz, mogą uszkodzić uszczelnienia turbosprężarki, powodując wyciek oleju.
Przedmuchy silnika. Przedmuchy to zjawisko, w którym ciśnienie w komorze spalania lub skrzyni korbowej jest wyższe niż ciśnienie oleju w turbosprężarce. W przypadku przedmuchu olej może przedostawać się do turbiny przez otwory wylotowe lub wlotowe.
Dostanie się oleju do układu dolotowego lub wydechowego turbosprężarki jest problemem, ponieważ może to prowadzić do spalania oleju w silniku lub wydalania go z wydechu, co jest szkodliwe dla środowiska i samego silnika.

Jakie są objawy uszkodzenia turbiny w dieslu?

Jednym z najczęstszych objawów uszkodzenia turbosprężarki jest spadek mocy pojazdu. Samochód może być mniej reaktywny na pedał gazu, a przyspieszenie może być słabsze niż wcześniej. Do kolejnych powszechnych objawów uszkodzenia turbiny należy biała lub niebieska smuga dymu z rury wydechowej, co świadczy o przedostaniu się oleju do układu wydechowego i jego spalaniu się w komorze spalania. Również często spotykane są nietypowe hałasy i dźwięki dochodzące z okolic turbiny jak np. wycie, pisk czy stukanie.

komponent turbosprężarka

Czy regeneracja turbiny ma sens?

Tak, regeneracja turbiny ma sens w wielu przypadkach. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż wymiana turbo na nową. Regeneracja turbosprężarki ma też sens, gdy turbina nie jest zbytnio uszkodzona lub zużyta. Dodatkowo mamy pewność, że komponent jest ściśle dopasowany do naszego pojazdu w porównaniu do wymiany turbosprężarki na całkowicie nową, która mogłaby się okazać niedokładnym zamiennikiem.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60