Localizations image

Silnik z turbiną samochodową

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Silnik z turbiną samochodową to naprawdę dobrany duet, jeżeli chodzi o ogrom prędkości, które są przez nie wytwarzane. Główną domeną producentów turbosprężarek jest jej trwałość i długie funkcjonowanie podobne do żywotności silnika. Tak dzieje się niestety coraz rzadziej. Zasadniczą winą posiadaczy aut jest ich niewłaściwe traktowanie. Maszyna wirnikowa dzięki swej mocnej budowie jest odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale za to delikatna pod kątem czynników, które na nią oddziałują. Zasady, które będą priorytetowe w przestrzeganiu, na pewno wspomogą walkę maszyny wirnikowej z długotrwałym funkcjonowaniem.

Dobry duet - silnik benzynowy z turbosprężarką
Silnik z turbiną samochodową


Silnik z turbiną – dobre połączenie

Połączenie silnika z turbosprężarką jest dobrym pomysłem dla wszystkich miłośników wiatru we włosach. Każdy, kto chodź raz wsiadł za kółko takiego samochodu, nie chce wrócić do swojego starego „wolno ssaka”. Jaki silnik benzynowy z turbo warto kupić, jak dobrać turbo do silnika, by być w pełni usatysfakcjonowanym? Od kiedy technologia motoryzacyjna turbo mocno się rozwinęła, powstały silniki nowej generacji, które gładko działają w parze z benzyniakami. Możemy tutaj wymienić takie modele aut, jak: Opel Astra GTC 1.4 Turbo czy też Fiat Bravo 1.4 T-Jet. Kwestia wyboru - silnik wolnossący v turbo jest naprawdę dość indywidualna. Turbo na pewno bardziej sprawdzi się w pokonywaniu kilometrów po drodze szybkiego ruchu. Auto jest zrywne, dynamiczne, ale i bardziej trzyma się drogi, więc komfort jazdy również rośnie. Natomiast krótkie trasy, typu praca-dom, mogą spokojnie wystarczyć właścicielom silników wolnossących. Wszystko zależy od naszych upodobań i preferencji. Na pewno posiadanie turbo to większe narażenie na koszty. To wrażliwe urządzenie mocno odczuwa braki w traktowaniu, co za tym idzie, kosztowny proces regeneracji turbosprężarki lub jej wymiany.

 

Idealne połączenie silnika z turbosprężarką
Silnik z turbiną - dobre połączenie

 


Jak jeździć z turbiną - benzyna

Będąc do tej pory kierowcą samochodu z silnikiem wolnossącym możemy przeżyć dużą zmianę, po przejściu na turbo benzyniak. Moc zachowana będzie podobna, jednak zyskamy więcej momentów obrotowych na małym zakresie obrotów. Turbo, jako technologia oparta na wysiłku i dynamizmie jazdy przyczynia się również do sporej oszczędności w spalaniu paliwa. Problem zaczyna się w kwestii trwałości. Ile wytrzymuje turbina w benzynie, żeby nie mieć wyrzutów sumienia, że ją zamontowaliśmy? Jeżeli jestem właścicielem nowego samochodu, to jej trwałość nie podlega dyskusji. Problem zaczyna się w przypadku aut używanych, z dużym przebiegiem i różnym procesem eksploatacji. Jak dbać o silnik benzynowy z turbiną, żeby nie było żadnych problemów w użytkowaniu? Ważne jest, żeby nie potęgować „zimnego rozruchu”. Kiedy włącza się turbina w samochodzie i czy istnieje przycisk ją włączający? Otóż turbo odpala się od razu po uruchomieniu silnika, bez zbędnych „guzików”. Dlatego tak istotną kwestią jest danie czasu zarówno silnikowi, jak i turbinie, na uzyskanie odpowiedniej temperatury. Olej musi przeistoczyć się w lejącą ciecz, żeby mógł przedostać się do całego układu turbo. Data ważności oraz rodzaj oleju również nie powinna być przypadkowa. Tylko oryginalna substancja smarująca, będzie mogła w pełni wysmarować elementy składowe turbiny. Nie tylko proces rozgrzania pełni tutaj ogromną rolę. To samo tyczy się efektu odwrotnego – schładzania, czy też studzenia turbiny. Gdy silnik pracował przez długą trasę, powinien na finiszu mieć czas na ostygniecie. Poczekajmy dłuższą chwilę - około 2 minut, na obniżenie temperatury.  Obniżenia temperatury wymaga również olej. Jeżeli gwałtownie zakończymy jazdę, przy stu stopniowej temperaturze cieczy, to zostanie on zablokowany i osiądzie na częściach składowych turbiny. Taki olej bardzo szybko traci swoją rację bytu i starzeje się. Silniki turbo w benzyniaku cechuje niskoobrotowość oraz dynamika zaczynająca się od 1500 obrotów na minutę. Obecna technologia pozwala doprowadzić do rozpędu już nie przekraczając 2000 obrotów na minutę, co daje dobry wynik w kwestii oszczędności spalanego paliwa. Czy trafne jest więc sformułowanie „niezniszczalne silniki benzynowe”? Nie ma samochodów niezniszczalnych, dlatego tym bardziej trzeba o nie dbać. Pamiętaj o przeglądach samochodowych i regularnej wymianie oleju. Ta substancja ochronna jest nieodzowna w duecie silnik -turbosprężarka. Jako że olej w turbo ma skłonności do szybkiego starzenia, trzeba go odpowiednio często wymieniać na świeży. Nie zaleca się także oszczędzania kosztem dobrego paliwa.

 

Jak dbać o turbosprężarkę w silniku benzynowym
Jak jeździć z turbiną - benzyna

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Gdzie regenerować turbo 14 grudnia 2020

Gdzie regenerować turbo

Gdzie regenerować turbo, żeby poczuć pełnię satysfakcji z efektu pracy specjalistów?...

Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki? 02 października 2018

Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki?

Wymagania, jakie musi spełniać konstrukcja turbosprężarek. Najważniejsze...

Jak sprawdzić używaną turbinę? 26 listopada 2020

Jak sprawdzić używaną turbinę?

Jak sprawdzić używaną turbinę, żeby nie stać się ofiarą zbędnych kosztów?...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO