blog

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania Turbin

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Budowa i zasada działania turbosprężarek

W artykule poruszymy temat schematu, budowy oraz działania turbosprężarki samochodowej. Moc silnika zależy od ilości powietrza oraz paliwa, które ma do dyspozycji. Aby silnik spalił 1kg, potrzebuje do tego około 12-14 kg powietrza. Dlatego, bardzo skuteczną metodą, jest sprężanie powietrza. Turbosprężarka to urządzenie, które pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku, jest złożona z dwóch elementów, turbo oraz sprężarki. Pomiar ciśnienia doładowania turbosprężarki.

Pomiar ciśnienia doładowania turbo

Turbo jest zamontowane na kolektorze wydechowym, przepływające spaliny obracają wirnik, obroty wirnika, za pośrednictwem ośki, przekazywane są do sprężarki, która umiejscowiona jest na kolektorze dolotowym. Jej zadaniem, jest tak zwane wciskanie powietrza do silnika. Gdy poruszamy temat budowy oraz działania turbosprężarki, należy wspomnieć także o intercoolerze. Intercooler to urządzenie odpowiadające za chłodzenie powietrza, zanim dostanie się do silnika. Turbo dzielimy na 2 części stronę zimną oraz gorącą. Strona gorąca, nazywamy także stroną wydechową, panują tam ogromne temperatury, dlatego te elementy muszą być wykonane z materiałów o dużej żaroodporności, bierzemy tutaj pod uwagę obudowę oraz koło z wałem. Natomiast strona zimna, to strona kompresji składająca się z koła i obudowy, w niektórych przypadkach także, z zaworu Baypas.

Muszla wydechowa turbosprężarki

Schemat turbosprężarek - Rodzaje turbo:

Turbosprężarka „Free float”

Jest to rozwiązanie stosowane w silnikach pojazdów ciężarowych i maszyn roboczych. Takie turbo nie posiada zaworu sterującego, wiąże się to z tym, że cała ilość spalin opuszczająca silnik, trafia na koło turbiny.

Turbosprężarka z zaworem upust spalin „Wastegate”
Turbo to złożone jest z pneumatycznego aktuatora, połączonego z klapą upustową, zamontowaną w korpusie turbiny. Dzięki zastosowaniu tego zaworu w turbo, jesteśmy w stanie automatycznie ograniczać maksymalne doładowanie. Takie rozwiązanie daje lepszy efekt żywotności oraz działania naszego turbo.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią VNT
Turbosprężarka ze zmienną geometrią jest to najczęściej spotykane rozwiązanie w silnikach diesla pojazdów osobowych. Dzięki systemowi zmiennej geometrii, który znajduje się w korpusie turbiny, mamy możliwość lepszego wykorzystania energii spalin. Natomiast, w miejsce zaworów pneumatycznych coraz częściej stosowane są elektroniczne zawory sterujące, dzięki którym, zmniejszany jest efekt tak zwanej turbo dziury. To rozwiązanie znacznie poprawia osiągi jednostek napędowych, przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm ekologicznych.

Typy doładowań dzielimy na Bi turbo oraz TwinTurbo. Bi turbo to nic innego jak doładowanie oparte na pracy dwóch niezależnych turbosprężarek, pracujących równolegle. Rozwiązanie takie, obecnie, znajdziemy w silnikach z większą pojemnością . Natomiast Twinturbo to zastosowanie dwóch różnych turbosprężarek, mniejszej i większej. Ta mniejsza, odpowiada za doładowanie w niskich zakresach prędkości obrotowych silnika. Przy pełnym obciążeniu napędza ona obie turbiny, które pracują równolegle.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Sylwek
2023-01-25 10:30:13
Schemat turbosprężarki składa się z kilku głównych elementów: kompresora, turbiny, wału połączeniowego oraz układu chłodzenia. Kompresor jest napędzany przez spalinową turbinę, która z kolei jest napędzana przez ciśnienie spalin. Wał połączeniowy łączy kompresor i turbinę, umożliwiając im pracę w tandemie. Układ chłodzenia służy do schłodzenia powietrza przed jego dostarczeniem do silnika. Zasada działania turbosprężarki polega na wykorzystaniu energii spalin, które są wytwarzane przez silnik, do napędzania kompresora. Kompresor zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na zwiększenie ilości tlenu dostarczanego do paliwowych mieszanek, co z kolei pozwala na zwiększenie mocy silnika. Turbosprężarki stosowane są głównie w silnikach diesla, ale także w silnikach benzynowych.
Martin
2020-03-04 14:57:50
Zastawiam co jest lepsze, czy turbina ze zmienną geometrią czy bez. Motoryzacja tak szybko się zmienia.
krystix
2019-08-23 13:29:01
Ciekawy artykuł i wszystko ładnie opisane. Daje pięć gwiazdek!

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60