Localizations image

Rodzaje turbosprężarek

Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Rodzaje turbosprężarek występujących na rynku motoryzacyjnym są różnorodne. Jest to efekt stale rozwijającej się technologii, a przede wszystkim poziomu popularności samochodów osobowych z turbodoładowaniem. Wielu producentów zajmuje się stałym ulepszeniem maszyny wirnikowej. Dzięki temu występują turbosprężarki: z zaworem upustu spalin, hybrydowe, standardowe, Twin Scroll i ze zmienną geometrią. Turbina w samochodzie – gaz na drodze. Wszystko o turbosprężarkach, jakie mamy rodzaje turbosprężarek, dowiemy się w poniższym artykule.

 

Przykładowy typ maszyny wirnikowej
Rodzaje turbosprężarek


Turbosprężarka – zasada działania turbodoładowania i jej rodzaje

Rozpoczynając przekrój maszyny wirnikowej, warto przypomnieć sobie sposób jej działania, aby ta klasyfikacja była łatwiejsza. Budowa turbosprężarki jest stosunkowo prosta, jak i mechanizm jej działania. Turbosprężarka zbudowana jest z dwóch podstawowych części, jakimi są: turbina i sprężarka, ulokowane na jednym wale. Spaliny znajdujące się na wylocie kierują się w stronę turbiny, która napędza wirnik sprężarki. Sprężarka, jako cześć zimna turbiny, odpowiada za wtłaczanie sprężonego powietrza do cylindra, co za tym idzie, w cylindrze znajduje się dużo więcej tlenu. Następuje spalanie większej ilości paliwa, co daje nam przyśpieszoną pracę silnika. Różnorodna budowa maszyny wirnikowej, a przede wszystkim ich zastosowanie decyduje o klasyfikacji turbosprężarek. Turbosprężarka i jej rodzaje na pewno zaciekawią wszystkich miłośników turbodoładowania. W zależności od posiadanego pojazdu, jak również funkcji, którą spełnia na co dzień, będziemy mogli dostosować maszynę wirnikową do swoich potrzeb. Turbina samochodowa Twin Scroll Turbo, inaczej mówiąc TST, to nowoczesna wersja turbiny. W odróżnieniu od zwykłej wersji maszyny wirnikowej, przez gorącą część, przechodzą dwa kanały, które wprawiają w napęd wirnik urządzenia, a nie jeden. Zastosowano dwa rozmiary kanałów – mniejszy i krótszy oraz większy i dłuższy. Dzięki takiej zmianie, przepustnica szybciej reaguje i występuje zwiększenie ciśnienia doładowania na wyższych obrotach. Procesy, które zachodzą w turbinie Twin turbo, nie są trudne do zrozumienia. Dzięki obecności dwóch kanałów, wykorzystywana jest różnorodna prędkość gazów wydalanych z cylindrów. Ten rodzaj maszyny wirnikowej jest bardzo podobny do efektu Bi Turbo. Turbina działa szybciej, poprzez wciśnięcie pedału gazu na zmniejszonych obrotach, przy wytwarzaniu wysokiego ciśnienia na wysokich obrotach. Dzięki zastosowaniu takiego rodzaju maszyny wirnikowej zjawisko turbodziury nie istnieje. TST doskonale reaguje na zmianę ciśnienia w kolektorze wydechowym w obecności niskich obrotów. Kolejnym przykładem dostępnej wersji turbiny na rynku motoryzacyjnym jest turbosprężarka ze zmienną geometrią, VTG. Jej cechą charakterystyczną jest obecność łopatek turbiny pod zmiennym kątem. W jakim celu zastosowane? Aby zapobiec efektowi turbodziury. Turbina w samochodzie z zaworem upustu spalin to nic innego jak maszyna wirnikowa wyposażona w wastegate, WG, czyli zawór regulujący ciśnienie. Może on występować odrębnie lub być scalony z konstrukcją turbosprężarki. Zlokalizowany jest w układzie wylotowym, pomiędzy wlotem do turbiny a kolektorem wydechowym. Jego głównym zadaniem jest odprowadzenie nadwyżki spalin transportowanych do turbiny. Kontroluje prędkość, z jaką porusza się wirnik, jak i sprężarka. Takie działanie blokuje przekroczenia określonego ciśnienia w turbodoładowaniu. 

 

Przykładowe elementy odpowiadające za turbo w samochodzie osobowym
Turbosprężarka - zasada działania turboładowania i jej rodzaje


Turbosprężarka hybrydowa – lepsza wersja turbiny?

Maszyna wirnikowa o charakterze hybrydowym to unowocześniona wersja standardowa. Ta innowacyjna maszyna występuje głównie w samochodach wyczynowych, sportowych. Aby uzyskać novum w turbosprężarce, zastosowano takie parametry, które są niemożliwe do osiągniecie przez wersję klasyczną. Wykorzystano pewną modyfikację, która pozwoliła na uzyskanie doskonałego efektu turbo. Zostały połączone dwie turbiny. Obie charakteryzują się różną wielkością. Część zimna, która jest głównym propagatorem przepływu powietrza, pochodzi z większego elementu. Część gorąca – z mniejszego z większym wirnikiem. Takie zastosowanie przy zwiększonym ciśnieniu spalin pozwala otrzymać konkretne obroty, przy odpowiedniej ilości powietrza. Silnik reaguje dynamiczniej, przy dodaniu gazu. Jaka jest wada wersji hybrydowej? Wprowadzone indywidualne zmiany powodują, że trwałość takiej turbiny jest dużo mniejsza w porównaniu do klasycznej. Na pewno jest to wersja turbiny, która nie nadaje się do samochodów poruszających się na krótkich trasach. Za to jest to na pewno ciekawa opcja dla fanów nowinek motoryzacyjnych, a także miłośników tuningu.

   

Hybryda jako nowoczesna wersja turbosprężarki
Turbosprężarka hybrydowa - lepsza wersja turbiny?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Montaż turbiny – objawy uszkodzenia – czyszczenie turbiny 02 października 2018

Montaż turbiny – objawy uszkodzenia – czyszczenie turbiny

GDZIE NAJLEPIEJ WYKONAĆ MONTAŻ TURBINY – OBJAWY USZKODZENIA TURBINY – PREPARAT...

Turbina Golf 4 02 października 2018

Turbina Golf 4

TURBINA GOLF 4, 5, 3 – REGENERACJA, NAPRAWA | ASO MELETT – ważne uwagi.. Volkswagen...

Estonia (EST) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Estonii (Eesti) – cała Europa 12 kwietnia 2019

Estonia (EST) – Regeneracja turbosprężarek i naprawa turbin w Estonii (Eesti) – cała Europa

Powstałe po pierwszej wojnie światowej państwo noszące nazwę Estonia jest członkiem...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO