blog

Rodzaje turbin

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

1. RODZAJE TURBIN – Różne sposoby doładowania

Regulacja turbosprężarki samochodowej | TURBOSERWIS, MELETT WARSZTAT,
TURBONAPRAWA

Turbosprężarki są najczęściej stosowanym układem doładowania zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych, zaś za ich napęd odpowiadają turbiny, które czasem się od siebie różnią. Jakie są zatem rodzaje turbin?

RODZAJE TURBIN – Różne sposoby doładowania

2. Rodzaje turbin - zawory upustowe Wastegate i Blow Off Valve

Główną różnicą pomiędzy poszczególnymi urządzeniami jest obecność i rodzaj systemu kierowania spalin, który definiuje typ turbiny samochodowej. Starsze turbosprężarki nie posiadają żadnego systemu kierowania spalin i są najprostszymi konstrukcjami.

Często spotykanym rozwiązaniem są turbosprężarki wyposażone w zawór upustu spalin – wastegate. Ten typ konstrukcji posiada dodatkowy zawór, znajdujący się tuż przed otworem wlotowym spalin w turbinie, regulujący ciśnienie doładowania poprzez stopniowe otwieranie się, powodujące omijanie turbiny przez spaliny. Zawór wastegate może być sterowany zarówno mechanicznie, jak i pneumatyczne, wykorzystujące siłownik podciśnieniowy. Zasada działania pierwszego z nich polega na zastosowaniu sprężyny dociskającej zawór, który przy niskim ciśnieniu dopuszcza gazy wylotowe na wirnik turbiny, zaś przy zwiększeniu ciśnienia siłownik odchyla zawór sprawiając, że spaliny trafiają prosto do układu wydechowego pojazdu. W przypadku siłownika podciśnieniowego sprężyna ma odwrotne zadanie – ma utrzymywać zawór w pozycji otwartej, zaś zamykaniem zaworu zajmuje się siłownik, sterowany przez pompę podciśnienia. Takie rozwiązanie wymaga większej przestrzeni w komorze silnika oraz generuje wyższe koszty produkcji, pozwala jednak na dużo lepszą kontrolę pracy silnika i znaczne zniwelowanie efektu turbodziury.

Rodzaje turbin - zawory upustowe Wastegate i Blow Off Valve

Rodzaje turbin - zmienna geometria VNT, VTG

Drugim, i coraz częściej wypierającym zawory upustu spalin, rozwiązaniem jest technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny(VTG, VGT, VNT), która jest obecnie najpowszechniej stosowanym systemem kierowania spalin ze względu na swoją wydajność i właściwości. Turbiny wyposażone w technologię zmiennej geometrii znacząco różnią się wewnętrzną konstrukcją od pozostałych typów turbin, ponieważ znajduje się w nich osadzony na wałku turbosprężarki pierścień o ruchu kątowym z zamontowanymi na nim ruchomymi łopatkami. Ich praca polega na zmienianiu swojej pozycji w taki sposób, by w każdym momencie zapewniać optymalną prędkość obrotową wału turbosprężarki poprzez regulację średnicy przepływu spalin. Gdy obroty silnika są niskie, kierownice ustawiają się pod kątem zmniejszającym średnicę przepływu, dzięki czemu prędkość przelotowa spalin, a co za tym idzie – prędkość obrotowa urządzenia – zwiększa się, jednak gdy obroty silnika zostają zwiększone, łopatki zmieniają swoją pozycję w sposób umożliwiający bardziej swobodny przepływ gazów, co zapobiega przeładowaniu silnika. Jest to system, który zapewnia optymalną charakterystykę i kulturę pracy doładowanej jednostki napędowej, zwiększając wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i niemal całkowicie niwelując zjawisko opóźnionej reakcji turbosprężarki, nazywane turbodziurą. Ciekawostką technologiczną jest system zmiennej geometrii wykorzystywany w jednostkach HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen, w którym stosowane są łopatki wysuwane. W tym przypadku całością steruje komputer, zaś do bezpośredniej zmiany nastawu kierownic wykorzystywany jest nastawnik pneumatyczny lub system elektropneumatyczny, w którym zastosowany jest także silnik krokowy. Zaimplementowanie takiego rozwiązania do technologii zmiennej geometrii zdecydowanie poprawia zakres regulacji kąta nachylenia kierownic i zapewnia dużo większą dokładność działania.

Różne typy i rodzaje turbosprężarek, sterowników, nastawników Hella Melett Serwis – Bosch Diesel Service Pawlik poddaje regeneracji i bardzo skomplikowanej naprawie na oryginalnych częściach, zestawach naprawczych (chra Melett)

Rodzaje turbin - zmienna geometria VNT, VTG
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Bartek
2023-01-24 10:05:22
Istnieją dwa główne rodzaje turbosprężarek: turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz turbosprężarki o stałej geometrii. Turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) posiadają ruchomą geometrię, co pozwala na zmianę kąta nachylenia łopatek na wirniku, co z kolei pozwala na dostosowanie wydajności turbosprężarki do aktualnych potrzeb silnika. Turbosprężarki o stałej geometrii (FGT) posiadają stałą geometrię, co oznacza, że kąt nachylenia łopatek na wirniku jest stały. Są one mniej skomplikowane niż VGT, ale również bardziej sztywne w swoim działaniu.
turbina
2022-05-26 22:03:19
Oco chodzi
Daniel
2020-03-05 08:26:36
No w moim samochodzie turbina tak ładnie na pewno nie wygląda.
turbinazlublina
2019-10-18 15:41:29
Bardzo przystępnie opisane rodzaje turbin samochodowych, do tego realne zdjęcia.. Fajnie fajnie
Robert
2019-10-17 10:58:19
Wpadła mi kiedyś w ręce turbina promieniowa, to dopiero ciekawy wynalazek a artykuł super
Klient
2019-08-28 09:45:08
Widzę, że Wasz serwis kompleksowo zajmuje się turbinami, chętnie się do Was wybiorę.
vmax
2019-08-27 10:22:22
Fajnie napisane i ciekawie wyjaśnione rodzaje turbin :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60