blog

Regulacja ciśnienia doładowania turbiny

3 września 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Ciśnienie doładowania turbiny jest to ciśnienie powietrza zassanego do silnika i wygenerowane przez układ turbodoładowania. To, ile w danym momencie ciśnienia wytwarza turbosprężarka, uzależnione jest od tego, ile potrzebuje go w danym momencie ECU silnika. Regulacja ciśnienia odbywa się przy pomocy siłownika podciśnieniowego, który steruje kierownicą spalin turbiny. Istnieją również na rynku różnego rodzaju urządzenia, takie jak między innymi Manual Boost Controller (MBC), jednakże i w tym przypadku regulacja ciśnienia powinna się odbywać w sposób przemyślany, w przeciwnym razie może dojść do poważnych awarii nie tylko turbo, ale i silnika.

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie doładowania turbiny?

Ciśnienie w seryjnej turbosprężarce waha się w przedziale od 0,4 bara do 1,5 bara - w przypadku pojazdów seryjnych, natomiast w autach po modyfikacjach pod motosporty, takie jak np. drift, ciśnienie to przekraczać może nawet 2,5 bara – w takim przypadku mamy również do czynienia z innym rodzajem turbosprężarki, jakim jest hybrydowe turbo. W sportowych samochodach montowane są specjalne wskaźniki ciśnienia doładowania, natomiast, aby sprawdzić jakie ciśnienie
występuje w pojeździe seryjnym, gdzie takich wskaźników nie ma, można to sprawdzić przy użyciu komputera diagnostycznego.

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie doładowania turbiny?

Zawór regulacji ciśnienia doładowania - objawy awarii

W przypadku ciśnienia doładowania oczywiście występują również rozbieżności, takie jak zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie doładowania turbiny. Co może być tego przyczyną? Zarówno przeładowanie, jak i niedoładowanie turbiny spowodowane jest nieprawidłowym ustawieniem kąta łopatek turbiny. W przypadku przeładowania, jak i niedoładowania turbo przyczyną takiego stanu rzeczy może być awaria actuatora, tzw. gruszki turbiny. Wspomniany zawór podciśnieniowy steruje sztangą turbiny, która z kolei odpowiada za otwarcie lub zamykanie się w odpowiednim momencie łopatek zmiennej geometrii turbiny. Jeżeli dojdzie do awarii actuatora, spowoduje to ułożenie się owych łopatek w jednej pozycji. Przeładowanie to jeden z objawów zamkniętych łopatek turbiny, towarzyszy temu również nadmierna prędkość turbo oraz dławienie się jednostki napędowej. Natomiast zbyt niskie ciśnienie doładowania turbiny będzie występowało w przypadku zablokowanie łopatek turbiny w pozycji otwartej, wtedy turbosprężarka pracuje z opóźnieniem i występuje zjawisko turbodziury.

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zwiększyć ciśnienie doładowania turbiny, możesz to zrobić poprzez regulację sztangi turbiny, odpowiednio ją skracając lub wydłużając. Jednakże ustawienie sztangi turbiny domowym sposobem, czy też samodzielna próba regulacji inspirowana poradami z forum może okazać się nie najlepszym pomysłem, ponieważ nawet najmniejszy obrót ma ogromny wpływ na działanie całego układu turbodoładowania, jak i na silnik.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z turbosprężarką najlepiej oddać ją w ręce specjalistów. W naszym serwisie proces naprawy regeneracji turbosprężarki trwa 1-2 dni robocze, co więcej nasz doświadczony personel do każdego klienta podchodzi w sposób indywidualny dokładając wszelkich starań, aby współpraca przebiegła pomyślnie. 

Zawór regulacji ciśnienia doładowania - objawy awarii
Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Karol
2023-01-13 10:17:47
Regulacja ciśnienia doładowania turbiny polega na dostosowaniu ilości powietrza, jaką turbina dostarcza do silnika. Celem jest zapewnienie optymalnej mocy i efektywności silnika, a także utrzymanie emisji w granicach normy. Regulacja ciśnienia doładowania może być wykonywana na kilka sposobów. Jeden z najczęstszych jest zmiana położenia klapy regulacyjnej, która kontroluje ilość powietrza dostarczanego do turbiny. Innym sposobem jest zmiana kąta położenia wału sprężarki, co zwiększa lub zmniejsza ilość powietrza kompresowanego. Regulacja ciśnienia doładowania jest ważna, ponieważ zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie doładowania może prowadzić do problemów z silnikiem, takich jak: spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, zwiększone emisje i uszkodzenie turbosprężarki. Regulacja ciśnienia doładowania należy przeprowadzać z zachowaniem wszelkich przepisów i zaleceń producenta. Dlatego najlepiej skontaktować się z wykwalifikowanym mechanikiem, który przeprowadzi tą procedurę.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60