W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Ciśnienie doładowania turbiny jest to ciśnienie powietrza zassanego do silnika i wygenerowane przez układ turbodoładowania. To, ile w danym momencie ciśnienia wytwarza turbosprężarka, uzależnione jest od tego, ile potrzebuje go w danym momencie ECU silnika. Regulacja ciśnienia odbywa się przy pomocy siłownika podciśnieniowego, który steruje kierownicą spalin turbiny. Istnieją również na rynku różnego rodzaju urządzenia, takie jak między innymi Manual Boost Controller (MBC), jednakże i w tym przypadku regulacja ciśnienia powinna się odbywać w sposób przemyślany, w przeciwnym razie może dojść do poważnych awarii nie tylko turbo, ale i silnika.
Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie doładowania turbiny?
Ciśnienie w seryjnej turbosprężarce waha się w przedziale od 0,4 bara do 1,5 bara - w przypadku pojazdów seryjnych, natomiast w autach po modyfikacjach pod motosporty, takie jak np. drift, ciśnienie to przekraczać może nawet 2,5 bara – w takim przypadku mamy również do czynienia z innym rodzajem turbosprężarki, jakim jest hybrydowe turbo. W sportowych samochodach montowane są specjalne wskaźniki ciśnienia doładowania, natomiast, aby sprawdzić jakie ciśnienie
występuje w pojeździe seryjnym, gdzie takich wskaźników nie ma, można to sprawdzić przy użyciu komputera diagnostycznego.
Zawór regulacji ciśnienia doładowania - objawy awarii
W przypadku ciśnienia doładowania oczywiście występują również rozbieżności, takie jak zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie doładowania turbiny. Co może być tego przyczyną? Zarówno przeładowanie, jak i niedoładowanie turbiny spowodowane jest nieprawidłowym ustawieniem kąta łopatek turbiny. W przypadku przeładowania, jak i niedoładowania turbo przyczyną takiego stanu rzeczy może być awaria actuatora, tzw. gruszki turbiny. Wspomniany zawór podciśnieniowy steruje sztangą turbiny, która z kolei odpowiada za otwarcie lub zamykanie się w odpowiednim momencie łopatek zmiennej geometrii turbiny. Jeżeli dojdzie do awarii actuatora, spowoduje to ułożenie się owych łopatek w jednej pozycji. Przeładowanie to jeden z objawów zamkniętych łopatek turbiny, towarzyszy temu również nadmierna prędkość turbo oraz dławienie się jednostki napędowej. Natomiast zbyt niskie ciśnienie doładowania turbiny będzie występowało w przypadku zablokowanie łopatek turbiny w pozycji otwartej, wtedy turbosprężarka pracuje z opóźnieniem i występuje zjawisko turbodziury.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zwiększyć ciśnienie doładowania turbiny, możesz to zrobić poprzez regulację sztangi turbiny, odpowiednio ją skracając lub wydłużając. Jednakże ustawienie sztangi turbiny domowym sposobem, czy też samodzielna próba regulacji inspirowana poradami z forum może okazać się nie najlepszym pomysłem, ponieważ nawet najmniejszy obrót ma ogromny wpływ na działanie całego układu turbodoładowania, jak i na silnik.
W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z turbosprężarką najlepiej oddać ją w ręce specjalistów. W naszym serwisie proces naprawy regeneracji turbosprężarki trwa 1-2 dni robocze, co więcej nasz doświadczony personel do każdego klienta podchodzi w sposób indywidualny dokładając wszelkich starań, aby współpraca przebiegła pomyślnie.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze