Przeładowanie turbiny - jak naprawić?
Pojawił się u Ciebie problem – przeładowanie turbiny? Jak naprawić tę awarię, żeby nie dopuścić do zniszczenia turbosprężarki i konieczności wymiany na nową? Jeżeli źródłem występowania zbyt wysokiego ciśnienia niż jest wymagane w układzie turbodoładowania jest zacięcie zmiennej geometrii VTG to należy ją rozruszać lub wyczyścić. W warunkach serwisowych rozruszanie zastanej zmiennej geometrii będzie się odbywać poprzez odkręcenie siłownika na pracującym silniku (bieg jałowy). Następnie poruszamy dźwigienką na korpusie turbosprężarki. Jeżeli taka czynność pomoże wprawić w ruch gruszkę turbiny, to problem z przeładowaniem będzie zażegnany. Jeżeli nie, to koniecznie trzeba dokonać czyszczenia VTG przy pomocy myjki ultradźwiękowej, która dzięki ultradźwiękom w sposób dokładny dokona przeczyszczenia łopatek zmiennej geometrii lub usunięcia nagaru zlokalizowanego na osi łopatek. Przeładowanie turbiny 2.0 TDI może być spowodowane (oprócz zacięcia VTG) uszkodzonym elektrozaworem n75. Wadliwy zawór, szczególnie przez ciężkie uszkodzenie mechaniczne, mocne zanieczyszczenia, podlega już tylko wymianie na nowe urządzenie. Po takim działaniu będziemy mieć pewność, że nie pojawi się już błąd przeładowania turbiny, a ciśnienie realne w stosunku do zadanego będzie odczytane przez czujnik ciśnienia prawidłowo.
Jeżeli przeładowanie turbiny po regeneracji wystąpiło w Twoim pojeździe, to efekt nieprawidłowo przeprowadzonej regeneracji. Regulacja ciśnienia doładowania turbiny została przeprowadzona błędnie lub nie została w ogóle przeprowadzona. Jeżeli sztanga turbiny została niewłaściwie skrócona, to przeładowanie turbiny w dalszym ciągu będzie występować. Mogło się również zdarzyć, że samochód nie przeszedł jazdy testowej po regeneracji, więc wystąpienie przeładowania nie zostało rozpoznane zaraz po serwisie.
Turbo przeładowuje
Objawem, które pokazuje, że turbo przeładowuje jest komunikat „Check Engine” kontrolki na desce rozdzielczej pojazdu i przechodzenie silnika samochodowego w tryb awaryjny. Działanie turbosprężarki jest w takim wypadku zachwiane, czego efektem jest brak dynamizmu, samochód wyraźnie traci moc. Jeżeli nie poradzimy sobie z usterką przeładowania, to w niedługim czasie może dojść do ciężkiego uszczerbku silnika samochodowego, co wiąże się z wysokimi kosztami, które obejmować zakup nowej turbiny i jednostki napędowej.
Dodaj komentarz

Komentarze
Przeładowanie turbiny oznacza, że ciśnienie doładowania jest zbyt wysokie i przekracza wartość zadaną przez producenta. Może to prowadzić do uszkodzenia silnika i innych elementów układu napędowego. Aby naprawić przeładowanie turbiny, należy zdiagnozować przyczynę tego problemu. Może być to spowodowane przez kilka różnych czynników, takich jak:
Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie elektrozaworu odpowiedzialnego za regulację ciśnienia doładowania.
Uszkodzenie lub zanieczyszczenie filtra powietrza, co prowadzi do zwiększonego ciśnienia doładowania.
Uszkodzenie lub zużycie elementów turbosprężarki, takich jak łopatki, uszczelki, wałki, które mogą prowadzić do zwiększonego ciśnienia doładowania.
Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie układu dolotowego powietrza.
Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia doładowania.
Naprawa przeładowania turbiny polega na usunięciu przyczyny problemu. Może to obejmować wymianę lub naprawę elektrozaworu, filtra powietrza, elementów turbosprężarki lub układu dolotowego powietrza, oraz ustawienie ciśnienia doładowania zgodnie z zaleceniem producenta.