blog

Przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania [Błąd P0234]

17 lutego 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Po podłączeniu testera diagnostycznego pod komputer samochodowy wyświetla Ci się informacja, że zostało przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania – błąd P0234? W poniższym artykule przedstawimy przyczyny kodu P0234, a także objawy świadczące o tym, że przekroczono maksymalne ciśnienie doładowania.

Najczęstsze przyczyny występowania błędu P0234:

  • Uszkodzony lub zablokowany zawór upustowy turbosprężarki (wastegate): Zawór ten kontroluje ilość spalin trafiających do turbosprężarki. Jeśli jest zablokowany w pozycji zamkniętej, turbosprężarka może dostarczać zbyt wysokie ciśnienie doładowania.
  • Uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania: Wadliwy czujnik ciśnienia doładowania może przekazywać nieprawidłowe informacje do sterownika silnika (ECU), co prowadzi do błędnego sterowania ciśnieniem doładowania.
  • Nieszczelność w układzie dolotowym, np. w intercoolerze, rurach dolotowych lub uszczelkach, może powodować przedostawanie się powietrza do układu, co skutkuje zawyżonym odczytem ciśnienia przez czujnik ciśnienia doładowania.
  • Uszkodzona turbosprężarka: Awarie turbosprężarki, takie jak zatarcie łożysk, uszkodzenie wirnika lub pęknięcie obudowy, mogą prowadzić do nadmiernego wzrostu ciśnienia doładowania.

naprawa turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Jakie są objawy zbyt wysokiego ciśnienia doładowania turbiny?

Wbrew pozorom, wysokie ciśnienie doładowania nie zawsze objawia się wzrostem mocy. Może ono paradoksalnie prowadzić do spadku mocy, szarpania i nierównej pracy silnika. Dzieje się tak, ponieważ zbyt duża ilość powietrza w cylindrach może powodować nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Kolejnym objawem może być przejście silnika w tryb awaryjny. Aby chronić silnik przed uszkodzeniem, jednostka sterująca silnika (ECU) może włączyć tryb awaryjny, który ogranicza moc silnika i maksymalną prędkość obrotową. Zbyt wysokie ciśnienie doładowania może również prowadzić do niestabilnej pracy silnika, objawiającej się szarpaniem czy wibracjami. Wyższe ciśnienie doładowania zwiększa także temperaturę w komorach spalania, co może prowadzić do przegrzewania silnika i problemów z układem chłodzenia
W nowoczesnych systemach sterowania silnikiem, komputer może wykryć nadmierne ciśnienie doładowania i sygnalizować ten problem poprzez zapalenie się lampki kontrolnej silnika.

Uszkodzony czujnik doładowania turbiny, objawy może mieć podobne do zbyt wysokiego ciśnienie doładowania turbiny. Jeśli zauważyłeś występowanie wspomnianych objawów w swoim samochodzie, zalecamy kontakt z naszym serwisem w celu ich eliminacji. Ignorowanie błędu P0234 informującego, że zostało przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania, może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, jak i silnika.

Przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania [Błąd P0234]

Jak wyregulować ciśnienie doładowania turbiny?

Regulacja sztangi turbiny:
Polega na skracaniu lub wydłużaniu sztangi, co powoduje wcześniejsze lub późniejsze zamykanie łopatek zmiennej geometrii turbosprężarki. Skrócenie sztangi zwiększa ciśnienie doładowania, wydłużenie - obniża

Regulacja elektroniczna:
W nowszych modelach turbosprężarek ciśnienie doładowania jest regulowane elektronicznie za pomocą sterownika silnika (ECU).
Regulacja odbywa się poprzez zmianę parametrów w oprogramowaniu ECU. Do tego celu potrzebny jest interfejs diagnostyczny i odpowiednie oprogramowanie.
Regulacja elektroniczna jest bardziej precyzyjna i pozwala na dokładniejsze ustawienie ciśnienia doładowania.

Jakie ciśnienie doładowania w dieslu?
Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Przemek
2023-01-13 10:33:30
Przekroczenie maksymalnego ciśnienia doładowania w turbinie oznacza, że turbosprężarka produkuje zbyt wysokie ciśnienie doładowania, co może prowadzić do uszkodzenia silnika lub innych elementów układu doładowania. Przyczyny przekroczenia maksymalnego ciśnienia doładowania mogą być różne i mogą obejmować: Uszkodzenie lub zużycie czujników ciśnienia doładowania: Ciśnienie doładowania jest monitorowane przez czujnik, który może być uszkodzony lub zużyty, co powoduje błędne odczyty ciśnienia i przekroczenie maksymalnego ciśnienia. Nieprawidłowe ustawienie parametrów elektronicznych: Błędne ustawienie parametrów elektronicznych, takich jak mapa ciśnienia doładowania, może prowadzić do przekroczenia maksymalnego ciśnienia. Uszkodzenie innych elementów układu doładowania: Uszkodzenie intercoolera, przewodów dolotowych czy układu wydechowego może prowadzić do nieprawidłowej pracy turbosprężarki i przekroczenia maksymalnego ciśnienia. Nieprawidłowe działanie po podzespołu regeneracji, np. brak odpowiedniej ilości oleju w układzie smarowania Zużycie turbo spowodowane nieodpowiednią eksploatacją pojazdu, np. jeżdżenie głównie na niskich obrotach. W celu rozwiązania problemu, konieczna jest dokładna diagnostyka i naprawa w warsztacie specjalizującym się w naprawie układów doładowania. Warto pamiętać, że nadmierne ciśnienie doładowania jest niebezpieczne dla silnika i może prowadzić do uszkodzenia lub awarii układu doładowania.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60