Przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania [Błąd P0234]
Po podłączeniu testera diagnostycznego pod komputer samochodowy wyświetla Ci się informacja, że zostało przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania – błąd P0234? W poniższym artykule przedstawimy przyczyny kodu P0234, a także objawy świadczące o tym, że przekroczono maksymalne ciśnienie doładowania.
Najczęstsze przyczyny występowania błędu P0234 to:
- usterka zaworu N75 (elektrozawór),
- niesprawny siłownik podciśnieniowy (gruszka turbiny),
- awaria czujnika ciśnienia MAP Sensor (uszkodzone przewody łączące lub złącza czujnika),
- modyfikacje układu wydechowego, które nie zostały zaktualizowane w ECU,
- zatarcie, zapieczenie łopatek VNT.
Natomiast objawy oznajmiające zbyt wysokie ciśnienie doładowania turbiny są następujące:
- spadek mocy samochodu;
- występowanie odgłosów przypominających stukanie przy przyśpieszaniu autem;
- kontrolka „check engine”;
- praca samochodu w trybie awaryjnym;
- przegrzewanie się silnika.
Uszkodzony czujnik doładowania turbiny, objawy może mieć podobne do zbyt wysokiego ciśnienie doładowania turbiny. Jeśli zauważyłeś występowanie wspomnianych objawów w swoim samochodzie, zalecamy kontakt z naszym serwisem w celu ich eliminacji. Ignorowanie błędu P0234 informującego, że zostało przekroczone maksymalne ciśnienie doładowania, może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, jak i silnika.
Jakie ciśnienie doładowania w dieslu?
Za ciśnienie doładowania odpowiedzialny jest ECU, decyduje oraz wylicza on dawkę paliwa. Nie ma konkretnej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – jakie ciśnienie doładowania w dieslu powinno występować, ponieważ jest ono uzależnione od warunków, w jakich przyszło pracować silnikowi. Oczywiście można się pokusić o jego zwiększenie, pamiętać jednak należy, że karygodne jest przekraczanie ciśnienia powyżej zadanego.
Dodaj komentarz

Komentarze
Przekroczenie maksymalnego ciśnienia doładowania w turbinie oznacza, że turbosprężarka produkuje zbyt wysokie ciśnienie doładowania, co może prowadzić do uszkodzenia silnika lub innych elementów układu doładowania. Przyczyny przekroczenia maksymalnego ciśnienia doładowania mogą być różne i mogą obejmować:
Uszkodzenie lub zużycie czujników ciśnienia doładowania: Ciśnienie doładowania jest monitorowane przez czujnik, który może być uszkodzony lub zużyty, co powoduje błędne odczyty ciśnienia i przekroczenie maksymalnego ciśnienia.
Nieprawidłowe ustawienie parametrów elektronicznych: Błędne ustawienie parametrów elektronicznych, takich jak mapa ciśnienia doładowania, może prowadzić do przekroczenia maksymalnego ciśnienia.
Uszkodzenie innych elementów układu doładowania: Uszkodzenie intercoolera, przewodów dolotowych czy układu wydechowego może prowadzić do nieprawidłowej pracy turbosprężarki i przekroczenia maksymalnego ciśnienia.
Nieprawidłowe działanie po podzespołu regeneracji, np. brak odpowiedniej ilości oleju w układzie smarowania
Zużycie turbo spowodowane nieodpowiednią eksploatacją pojazdu, np. jeżdżenie głównie na niskich obrotach.
W celu rozwiązania problemu, konieczna jest dokładna diagnostyka i naprawa w warsztacie specjalizującym się w naprawie układów doładowania. Warto pamiętać, że nadmierne ciśnienie doładowania jest niebezpieczne dla silnika i może prowadzić do uszkodzenia lub awarii układu doładowania.