Localizations image

Przegrzana turbina

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.77

Do przegrzania turbiny, a dokładniej jej komponentów dochodzi w sytuacji, kiedy miały one kontakt ze zbyt wysoką temperaturą spalin lub niedostatecznym chłodzeniem. Zatarta turbina i przyczyny takiego stanu rzeczy to najczęściej nieprawidłowe użytkowanie pojazdu wyposażonego w układ turbodoładowania; gwałtowne wyłączanie jednostki napędowej po dynamicznej jeździe, kiedy jest ona jeszcze gorąca, nieprawidłowo nieprzeprowadzona modyfikacja silnika (chipowanie). Także problem z regularnym wypalaniem filtra cząstek stałych, które powodować może wzrost temperatury i ciśnienia spalin. Temperatura turbiny w dieslu w trakcie pracy osiągać może wysokość od 800°C – 900°C.

1. Grzeje się turbina – objawy przegrzania turbo

Jednym z głównych objawów wskazujący na tzw. overheating turbo są przebarwienia na wałku turbiny. Z powodu zbyt wysokiej temperatury dochodzi do deformacji łopatek turbiny (charakterystyczne zakrzywienie w dół), pierścienia uszczelniającego, obecność nagaru w kanałach olejowych oraz w okolicy pierścienia uszczelniającego na wałku.

Jeżeli chodzi o awarie turbo, przyczyn uszkodzenia turbiny w dieslu może być kilka, jednakże w dużej mierze spowodowane ona są brakiem wytaczającej ilości oleju lub stosowaniem oleju o słabym właściwościach.

Przegrzana turbina
Przegrzana turbina

Turbosprężarka – to warto wiedzieć

Turbo, pomimo swojego prostego działania, pracuje w bardzo ciężkich i wymagających warunkach, dlatego też, jeżeli chcesz się cieszyć jego dłuższą żywotnością warto zastosować się do kilku nieskomplikowanych czynności. W pierwszej kolejności należy zadbać o wspomniany już olej silnikowy, ponieważ to od niego w dużym stopniu zależy stan zarówno turbosprężarki, jak i jednostki napędowej. Przypominamy, że jazda z uszkodzoną turbiną może uszkodzić silnik.

Wymieniając olej warto zadbać także o wymianę filtra oleju – również ważna jest jego jakość.

Wpływ ma także ruszanie – należy unikać osiągania wysokich obrotów, kiedy silnik nie jest jeszcze odpowiednio rozgrzany. W przypadku gaszenia pojazdu warto odczekać kilkanaście sekund w celu schłodzenia turbiny. Należy unikać również jazdy wyłącznie po mieście, ma to nie tylko negatywny wpływ na turbo, ale również powoduje szybsze zapychanie się filtra DPF.

Aby uchronić turbo przed nieoczekiwanymi awariami warto przeprowadzać systematyczną diagnostykę układu turbodoładowania.

Turbosprężarka – to warto wiedzieć
Turbosprężarka – to warto wiedzieć

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Ponowna awaria czy źle zregenerowana turbina? 15 października 2021

Ponowna awaria czy źle zregenerowana turbina?

Jeżeli po zamontowaniu w pojeździe zregenerowanego turbo w dalszym ciągu praca...

Części do turbosprężarek 02 października 2018

Części do turbosprężarek

1. Budowa oraz ceny części do turboTeoretycznie turbosprężarka powinna wstanie...

Źle ustawiony zderzak turbiny 08 lutego 2021

Źle ustawiony zderzak turbiny

Jeżeli przyczyną występowania turbo dziury jest źle ustawiony zderzak turbiny,...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO