
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Do przegrzania turbiny, a dokładniej jej komponentów dochodzi w sytuacji, kiedy miały one kontakt ze zbyt wysoką temperaturą spalin lub niedostatecznym chłodzeniem. Zatarta turbina i przyczyny takiego stanu rzeczy to najczęściej nieprawidłowe użytkowanie pojazdu wyposażonego w układ turbodoładowania; gwałtowne wyłączanie jednostki napędowej po dynamicznej jeździe, kiedy jest ona jeszcze gorąca, nieprawidłowo nieprzeprowadzona modyfikacja silnika (chipowanie). Także problem z regularnym wypalaniem filtra cząstek stałych, które powodować może wzrost temperatury i ciśnienia spalin. Temperatura turbiny w dieslu w trakcie pracy osiągać może wysokość od 800°C – 900°C.
1. Grzeje się turbina – objawy przegrzania turbo
Jednym z głównych objawów wskazujący na tzw. overheating turbo są przebarwienia na wałku turbiny. Z powodu zbyt wysokiej temperatury dochodzi do deformacji łopatek turbiny (charakterystyczne zakrzywienie w dół), pierścienia uszczelniającego, obecność nagaru w kanałach olejowych oraz w okolicy pierścienia uszczelniającego na wałku.
Jeżeli chodzi o awarie turbo, przyczyn uszkodzenia turbiny w dieslu może być kilka, jednakże w dużej mierze spowodowane ona są brakiem wytaczającej ilości oleju lub stosowaniem oleju o słabym właściwościach.

Turbosprężarka – to warto wiedzieć
Turbo, pomimo swojego prostego działania, pracuje w bardzo ciężkich i wymagających warunkach, dlatego też, jeżeli chcesz się cieszyć jego dłuższą żywotnością warto zastosować się do kilku nieskomplikowanych czynności. W pierwszej kolejności należy zadbać o wspomniany już olej silnikowy, ponieważ to od niego w dużym stopniu zależy stan zarówno turbosprężarki, jak i jednostki napędowej. Przypominamy, że jazda z uszkodzoną turbiną może uszkodzić silnik.
Wymieniając olej warto zadbać także o wymianę filtra oleju – również ważna jest jego jakość.
Wpływ ma także ruszanie – należy unikać osiągania wysokich obrotów, kiedy silnik nie jest jeszcze odpowiednio rozgrzany. W przypadku gaszenia pojazdu warto odczekać kilkanaście sekund w celu schłodzenia turbiny. Należy unikać również jazdy wyłącznie po mieście, ma to nie tylko negatywny wpływ na turbo, ale również powoduje szybsze zapychanie się filtra DPF.
Aby uchronić turbo przed nieoczekiwanymi awariami warto przeprowadzać systematyczną diagnostykę układu turbodoładowania.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze