Turbosprężarka, choć znacznie podnosi osiągi silnika, jest jednocześnie elementem, który może ulec uszkodzeniom. Zrozumienie najczęstszych przyczyn awarii pozwoli Ci zadbać o swoją turbinę i uniknąć kosztownych napraw.
Czym jest turbosprężarka i dlaczego jest ważna? Turbosprężarka to urządzenie, które wykorzystuje energię spalin do zwiększenia ciśnienia powietrza zasysanego do silnika. Dzięki temu uzyskujemy większą moc i lepsze przyspieszenie przy niższym zużyciu paliwa.
Najczęstsze usterki turbosprężarek oraz ich objawy:
1. Zużyte łożyska i uszczelnienia: objawami w tym przypadku będzie gwizdanie ub świszczący dźwięk podczas pracy silnika, wzrost zużycia oleju silnikowego oraz wyczuwalny spadek mocy silnika.
2. Niedostateczne smarowanie: sygnałem dla tego problemu może być dymienie z układu wydechowego (zwykle niebieski dym). Skutkiem niewystarczającego smarowania może być szybkie zużycie łożysk.
3. Zanieczyszczenia w układzie: objawem mogą tu być nietypowe dźwięki jak np. zgrzytanie. Przy tym problemie może również dojść do uszkodzenia łopatek wirnika
4. Problemy z zaworem upustowym (wastegate): w tym przypadku zauważalna może być nierówna praca silnika i nadmierne ciśnienie doładowania.
Przyczyny awarii turbosprężarek
Przyczyny awarii turbosprężarek są zróżnicowane i obejmują zarówno problemy z układem wydechowym, niewłaściwą eksploatację, jak i brak regularnego serwisu. Zatkane filtry DPF czy katalizatory mogą prowadzić do nadmiernego ciśnienia w układzie wydechowym, co obciąża turbosprężarkę i prowadzi do jej uszkodzenia. Niewłaściwa eksploatacja, taka jak gwałtowne wyłączanie silnika po intensywnej jeździe, uniemożliwia prawidłowe schłodzenie turbosprężarki, co skraca jej żywotność. Brak regularnej wymiany oleju i filtrów skutkuje niedostatecznym smarowaniem, co prowadzi do zużycia łożysk i uszczelnień. Zanieczyszczenia dostające się do turbosprężarki z układu dolotowego mogą uszkodzić łopatki wirnika. Przeciążenie turbosprężarki, wynikające z jej nieprawidłowej pracy lub dostania się ciał obcych, powoduje mechaniczne uszkodzenia.
Jak zapobiegać usterkom turbosprężarki?
Aby zapobiegać usterkom turbosprężarki, należy przede wszystkim regularnie wymieniać olej silnikowy i filtry, co zapewnia odpowiednie smarowanie i ochronę przed zanieczyszczeniami. Ważne jest również unikanie gwałtownych zmian temperatury, dlatego po intensywnej jeździe warto pozostawić silnik na biegu jałowym przez kilka minut, aby turbosprężarka mogła się schłodzić. Monitorowanie stanu technicznego pojazdu przez regularne przeglądy pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów. Używanie wysokiej jakości oleju i paliwa również przyczynia się do dłuższej żywotności turbosprężarki.
Objawy i przyczyny zużytych łożysk i uszczelnień
Zużyte łożyska i uszczelnienia w turbosprężarce objawiają się zazwyczaj gwizdaniem lub świszczącym dźwiękiem podczas pracy silnika, a także wzrostem zużycia oleju silnikowego i spadkiem mocy. Te symptomy są wynikiem zwiększonego tarcia i luzów w mechanizmach turbosprężarki, co prowadzi do jej niewłaściwego działania. Przyczyną zużycia łożysk i uszczelnień jest najczęściej niewłaściwe smarowanie, które może wynikać z braku regularnej wymiany oleju, używania niskiej jakości oleju lub zanieczyszczeń w oleju. Innym powodem może być niskie ciśnienie oleju w układzie smarowania, co powoduje niedostateczne smarowanie łożysk.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze