Turbosprężarka działa na zasadzie wykorzystania spalin do napędzania turbiny, która z kolei spręża powietrze dostarczane do silnika. Mimo swojej wysokiej wytrzymałości, turbosprężarki jak każdy element mechaniczny, mogą ulegać awariom.
Najpowszechniejsze usterki turbosprężarek:
• Uszkodzenie łożysk: Jest to jedna z najczęstszych awarii turbosprężarek. Wynika ona ze zużycia lub zatarcia łożysk, co prowadzi do głośnej pracy, wibracji i spadku mocy silnika.
• Wycieki w układzie dolotowym lub wydechowym: Nieszczelności w układzie dolotowym lub wydechowym powodują utratę ciśnienia powietrza, co obniża wydajność turbosprężarki i może prowadzić do jej przegrzania.
• Zanieczyszczenie oleju silnikowego: Olej silnikowy pełni funkcję smarowania i chłodzenia turbosprężarki. Zanieczyszczenia w oleju mogą prowadzić do zatarcia łożysk i innych elementów turbosprężarki.
• Przegrzanie turbosprężarki: Może ono być spowodowane zbyt wysoką temperaturą spalin, niewystarczającym smarowaniem lub nadmierną eksploatacją silnika. Przegrzanie turbosprężarki prowadzi do jej trwałego uszkodzenia.
• Uszkodzenie geometrii zmiennej: Nowoczesne turbosprężarki często wyposażone są w geometrię zmienną, która pozwala na optymalizację ich pracy w różnych warunkach. Uszkodzenie geometrii zmiennej może prowadzić do spadku mocy silnika i zwiększonego zużycia paliwa.
Aby zapobiec awariom turbosprężarki, należy stosować się do kilku prostych zasad:
• Regularnie wymieniać olej silnikowy i filtr oleju zgodnie z zaleceniami producenta.
• Używać oleju silnikowego o odpowiedniej specyfikacji.
• Zachować stałe tempo jazdy, unikając nagłych przyspieszeń i hamowań.
• Pozwolić silnikowi pracować na wolnych obrotach przez około 30 sekund przed wyłączeniem.
• Nie przeciążać silnika.
• Regularnie sprawdzać stan turbosprężarki w warsztacie mechanicznym.
Jak sprawdzić czy turbina działa poprawnie?
Aby sprawdzić, czy turbina działa poprawnie, można wykonać kilka kroków. Można zacząć od obserwacji wskaźników na panelu kontrolnym, takich jak prędkość obrotowa i temperatura. Następnie można przeprowadzić wizualną inspekcję, sprawdzając czy nie ma widocznych uszkodzeń mechanicznych lub wycieków. Wreszcie, wykonanie testów diagnostycznych lub przegląd przez wykwalifikowanego technika może dostarczyć bardziej szczegółowej oceny stanu turbiny.
Czy turbo powinno być słychać?
W zależności od konstrukcji i ustawień pojazdu, turbo może generować różne dźwięki. Niewielkie syczenie lub świsty są normalne w czasie przyspieszania, zwłaszcza gdy silnik pracuje na wysokich obrotach. Jednak nadmierne gwizdy, szumy lub piski mogą wskazywać na problemy, takie jak wycieki lub uszkodzenia w układzie turbo lub przewodach. Warto monitorować dźwięki i w razie podejrzeń skonsultować się z mechanikiem.
Po czym poznać, że turbina puszcza olej?
Najbardziej oczywiste to obecność plam oleju pod samą turbiną lub w jej okolicach. Możesz także zauważyć spadek poziomu oleju w układzie smarowania silnika. Dodatkowo, możliwe jest występowanie dymu z wydechu o charakterystycznym zapachu spalonego oleju, a także wzrost zużycia oleju silnikowego. Jeżeli dostrzeżesz którykolwiek z tych objawów, warto skonsultować się z fachowcem, aby ustalić dokładne źródło problemu i przeprowadzić konieczne naprawy.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze