Jeśli turbosprężarka w Twoim aucie przestaje działać, zazwyczaj można zaobserwować poniższe objawy awarii:
1. Spadek mocy silnika – brak reakcji na przyspieszanie, szczególnie przy wyższych obrotach, to typowy symptom usterki turbo.
2. Dziwne dźwięki – gwizdanie lub szum dochodzący z silnika podczas jazdy, które mogą być szczególnie słyszalne na biegu jałowym lub podczas przyspieszania.
3. Czarny lub niebieski dym – kopcenie z rury wydechowej w kolorze niebieskim oznacza spalanie oleju, z kolei czarny dym świadczy o nieprawidłowym spalaniu paliwa.
4. Wzrost zużycia oleju silnikowego – konieczność częstszego dolewania oleju do silnika może wskazywać na wyciek.
5. Nieregularna praca jednostki napędowej – jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, silnik może zacząć działać nierównomiernie. Objawia się to szarpaniem, nieciągłą pracą jednostki lub problemami z płynnością przyspieszania.
6. Check Engine – w przypadku awarii turbo na desce rozdzielcza powinna zaświecić się kontrolka silnika.
Jak długo wytrzymuje turbina w Dieslu?
Turbina w silniku Diesla zazwyczaj wytrzymuje około 200 tys. km. Jej trwałość może jednak zależeć od wielu czynników, takich jak sposób eksploatacji pojazdu, jakość oleju i paliwa, styl jazdy oraz regularność konserwacji. Odpowiednia dbałość, w tym regularna wymiana oleju oraz unikanie zbyt gwałtownego przyspieszania i wysokich obrotów, może pomóc wydłużyć jej żywotność. Warto o tym pamiętać, przy codziennym użytkowaniu, aby cieszyć się jak najdłużej bezproblemową pracą turbo.
Od czego może się zepsuć turbina?
Turbina psuje się najczęściej przez niskiej jakości olej silnikowy lub jego nieregularną wymianę. Olej o złych parametrach nie zapewnia odpowiedniego smarowania turbosprężarki, co może prowadzić do jej przegrzewania lub zatarcia. Również niska jakość paliwa, zawierającego zanieczyszczenia, może wpływać na jej sprawność. Dodatkowo na turbo negatywnie wpływa brak odpowiedniego schłodzenia silnika po zakończeniu jazdy, gwałtowne przyspieszanie oraz ostre hamowanie. Regularne dbanie o turbinę i odpowiednia eksploatacja pojazdu są bardzo ważne, aby zapobiec jej uszkodzeniom.
Czy opłaca się regenerować turbosprężarkę?
Tak, regeneracja turbosprężarki jest zazwyczaj bardzo opłacalna. Naprawa turbo jest znacznie tańszą alternatywną niż wymiana na nową fabrycznie część. Ważne jest jednak, by upewnić się, że turbina nie ma poważnych uszkodzeń mechanicznych, które uniemożliwiłyby jej skuteczną regenerację. Dobrze przeprowadzona usługa może przywrócić turbosprężarkę do pełnej sprawności, co pozwala na dalszą eksploatację pojazdu. Pamiętaj jednak, że naprawę turbosprężarki powinni wykonywać specjaliści w serwisie, ponieważ nieprawidłowo wykonana procedura regeneracyjna może zniszczyć turbo lub inne podzespoły układu napędowego. Zalecamy oddać turbinę na naprawę do profesjonalnego warsztatu samochodowego, gdzie fachowcy mają wysokie kwalifikacje, odpowiednie narzędzia i sprzęt.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze