blog

Po czym poznać, że turbina jest do wymiany? Trudno to dostrzec!

17 listopada 2023

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Turbina może wymagać wymiany lub regeneracji, jeśli zaobserwujemy niepokojące objawy w naszym aucie, takie jak:

- gwizd, szum lub stukanie z okolicy silnika,
- zmniejszenie mocy jednostki napędowej,
- nadmierne kopcenie czarnym dymem z rury wydechowej,
- problemy z uruchomieniem pojazdu (uszkodzone turbo może utrudnić rozruch silnika),
- kontrolka błędu na desce rozdzielczej (Check Engine).

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych symptomów, jak najszybciej skontaktuj się z mechanikiem. Warto pamiętać, że samemu ciężko jest znaleźć przyczynę problemu, ponieważ objawy nieszczelnej turbiny, uszkodzonej turbiny czy zniszczonych łopatek są bardzo podobne. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, który element w Twoim samochodzie jest zepsuty, należy udać się do profesjonalnego serwisu, gdzie turbo przejdzie specjalistyczną diagnostykę.

Kierownica samochodu osobowego
Turbo w dieslu

Gwizd turbiny - czy to już koniec?

Gwizd turbiny to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia turbosprężarki w dieslu. Oto kilka możliwych przyczyn nietypowych dźwięków z okolicy maski:

- uszkodzenie łożysk - Jeśli łożyska ulegną uszkodzeniu, wirnik będzie obracał się nierównomiernie, co może powodować gwizdanie,
- awaria łopatek wirnika, może powodować ocieranie się łopatek o obudowę turbiny, co może powodować hałas,
- usterka uszczelnień – zepsute uszczelnienia mogą powodować przedostawanie się oleju lub spalin do wnętrza turbiny, stąd dźwięk podobny do gwizdania.

Jeśli zauważysz gwizdanie turbo, zalecamy skontaktować się z serwisem. Mechanik przeprowadzi diagnostykę i ustali przyczynę problemu, a także sprawdzi czy turbina się kończy. Jeśli turbo będzie uszkodzone, mechanik zaproponuje Ci najlepsze rozwiązanie zniwelowania awarii.

Czy dbałość jest kluczem do długiej żywotności turbo?

Filtry oleju

Tak, prawidłowa dbałość o turbosprężarkę w dieslu to klucz do jej długiej żywotności. Turbo to złożony i delikatny mechanizm, który narażony jest na duże obciążenia. Dlatego ważne jest, aby stosować się zasad, które pomogą w jego prawidłowym użytkowaniu i konserwacji. Oto kilka przykładowych wskazówek, jak dbać o turbinę:

- regularnie sprawdzaj stan oleju i filtra oleju (stary olej może spowodować uszkodzenie podzespołu).
- unikaj częstego hamowania i przyśpieszania,
- nie wyłączaj silnika od razu po dynamicznej jeździe (pozwól turbinie ostygnąć),
- systematycznie serwisuj swój pojazd i tankuj jedynie na sprawdzonych stacjach.

Stosując się do tych zaleceń, możesz wydłużyć trwałość turbosprężarki i uniknąć kosztownych napraw.

Czarny dym z rury wydechowej - czy to turbo?

Czarny dym z rury wydechowej to objaw, który może być spowodowany wieloma czynnikami, w tym uszkodzeniem turbiny. Jednak warto wiedzieć, że nie jest to jedyna możliwa przyczyna. Oto kilka problemów powodujących kopcenie:

- awaria wtryskiwaczy CR lub pompy wtryskowej,
- usterka filtra cząstek stałych (DPF) lub uszkodzenie układu recyrkulacji spalin (EGR),
- zniszczenie turbosprężarki.

Jeżeli zauważysz dym z wydechu w swoim aucie, wato przeprowadzić diagnostykę części. Prawidłowo postawiona diagnoza pomoże Ci szybko i właściwie pozbyć się problemu.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60