Turbina może wymagać wymiany lub regeneracji, jeśli zaobserwujemy niepokojące objawy w naszym aucie, takie jak:
- gwizd, szum lub stukanie z okolicy silnika,
- zmniejszenie mocy jednostki napędowej,
- nadmierne kopcenie czarnym dymem z rury wydechowej,
- problemy z uruchomieniem pojazdu (uszkodzone turbo może utrudnić rozruch silnika),
- kontrolka błędu na desce rozdzielczej (Check Engine).
Jeśli zauważysz którykolwiek z tych symptomów, jak najszybciej skontaktuj się z mechanikiem. Warto pamiętać, że samemu ciężko jest znaleźć przyczynę problemu, ponieważ objawy nieszczelnej turbiny, uszkodzonej turbiny czy zniszczonych łopatek są bardzo podobne. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, który element w Twoim samochodzie jest zepsuty, należy udać się do profesjonalnego serwisu, gdzie turbo przejdzie specjalistyczną diagnostykę.


Gwizd turbiny - czy to już koniec?
Gwizd turbiny to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia turbosprężarki w dieslu. Oto kilka możliwych przyczyn nietypowych dźwięków z okolicy maski:
- uszkodzenie łożysk - Jeśli łożyska ulegną uszkodzeniu, wirnik będzie obracał się nierównomiernie, co może powodować gwizdanie,
- awaria łopatek wirnika, może powodować ocieranie się łopatek o obudowę turbiny, co może powodować hałas,
- usterka uszczelnień – zepsute uszczelnienia mogą powodować przedostawanie się oleju lub spalin do wnętrza turbiny, stąd dźwięk podobny do gwizdania.
Jeśli zauważysz gwizdanie turbo, zalecamy skontaktować się z serwisem. Mechanik przeprowadzi diagnostykę i ustali przyczynę problemu, a także sprawdzi czy turbina się kończy. Jeśli turbo będzie uszkodzone, mechanik zaproponuje Ci najlepsze rozwiązanie zniwelowania awarii.
Czy dbałość jest kluczem do długiej żywotności turbo?

Tak, prawidłowa dbałość o turbosprężarkę w dieslu to klucz do jej długiej żywotności. Turbo to złożony i delikatny mechanizm, który narażony jest na duże obciążenia. Dlatego ważne jest, aby stosować się zasad, które pomogą w jego prawidłowym użytkowaniu i konserwacji. Oto kilka przykładowych wskazówek, jak dbać o turbinę:
- regularnie sprawdzaj stan oleju i filtra oleju (stary olej może spowodować uszkodzenie podzespołu).
- unikaj częstego hamowania i przyśpieszania,
- nie wyłączaj silnika od razu po dynamicznej jeździe (pozwól turbinie ostygnąć),
- systematycznie serwisuj swój pojazd i tankuj jedynie na sprawdzonych stacjach.
Stosując się do tych zaleceń, możesz wydłużyć trwałość turbosprężarki i uniknąć kosztownych napraw.
Czarny dym z rury wydechowej - czy to turbo?
Czarny dym z rury wydechowej to objaw, który może być spowodowany wieloma czynnikami, w tym uszkodzeniem turbiny. Jednak warto wiedzieć, że nie jest to jedyna możliwa przyczyna. Oto kilka problemów powodujących kopcenie:
- awaria wtryskiwaczy CR lub pompy wtryskowej,
- usterka filtra cząstek stałych (DPF) lub uszkodzenie układu recyrkulacji spalin (EGR),
- zniszczenie turbosprężarki.
Jeżeli zauważysz dym z wydechu w swoim aucie, wato przeprowadzić diagnostykę części. Prawidłowo postawiona diagnoza pomoże Ci szybko i właściwie pozbyć się problemu.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze