Gruszka przy turbinie, inaczej siłownik podciśnieniowy odpowiada za sterowanie mechanizmem zmiennej geometrii turbiny (VGT). VGT to system, który umożliwia regulowanie kąta nachylania łopatek turbiny, w zależności od obciążenia silnika. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie optymalnego ciśnienia doładowania, które zapewnia większą moc i moment obrotowy przy zachowaniu trwałości turbiny. Do czego więc służy gruszka turbiny i jak dokładnie wygląda jej praca? Gdy silnik pracuje na wolnych obrotach, łopatki turbiny są ustawione w taki sposób, aby umożliwić maksymalny przepływ spalin/ wraz ze wzrostem obciążenia silnika, łopatki turbosprężarki zaczynają się obracać, co zwiększa ciśnienie doładowania. To powoduje, że do komory spalania dostaje się więcej powietrza, co prowadzi do zwiększenia mocy i momentu obrotowego.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Jakie są objawy uszkodzonej gruszki turbiny?
Najbardziej powszechnie występującymi objawami uszkodzonej gruszki turbiny są:
• Spadek mocy silnika- gdy gruszka turbiny nie działa prawidłowo, łopatki turbiny nie mogą obracać się w taki sposób, ale zapewnić optymalne ciśnienie doładowania. W konsekwencji silnik ma mniej mocy i momentu obrotowego, zwłaszcza przy wyższych obrotach.
• Trudności z wyprzedzeniem- uszkodzona gruszka turbiny może utrudniać wyprzedzanie, ponieważ silnik nie ma wystarczająco dużo mocy, aby szybko przyśpieszyć.
• Opóźniona reakcja silnika na wciskanie pedału gazu- Silnik może nie od razu zwiększać obroty, co może utrudniać płynną jazdę.
• Zwiększone spalanie paliwa- uszkodzona gruszka turbiny może powodować zwiększone spalanie paliwa, ponieważ silnik musi pracować ciężej, aby uzyskać wystarczającą moc.
Jeśli istnieje podejrzenie uszkodzenie gruszki turbiny w pojeździe lub dostrzegalne są któregokolwiek z tych objawów, zaleca się jak najszybszą wizytę u mechanika lub specjalisty ds. turbosprężarek.
Jakie są objawy kończącej się turbiny?

Objawy kończącej się lub uszkodzonej turbosprężarki w silniku Diesla są dość charakterystyczne, można do nich zaliczyć biały lub czarny dym z wydechu. Niepoprawnie działająca turbina może prowadzić do wycieku oleju do układu dolotowego lub do układu wydechowego, co może objawiać się jako wydobywający się biały dym. Natomiast jeśli chodzi o czarny kolor dymu, może świadczyć o nieefektywnym spalaniu paliwa. Typowe dla uszkodzonej turbiny są również nieprawidłowe dźwięki, taki jak gwizdanie, pisk, wycie lub stukanie, które jest słyszalne w okolicach turbosprężarki.
Przy jakich obrotach załącza się turbina w dieslu?
Obroty, przy których załącza się turbina w dieslu, mogą się różnić w zależności o modelu pojazdu, jednak w większości przypadków turbosprężarka zaczyna odczuwalnie działać w zakresie obrotów od 1 500 do 2 500 obrotów na minutę lub nawet wyżej.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze