Piski lub gwizdy dochodzące z turbosprężarki, nie są odgłosami, które powinno się ignorować, ponieważ mogą sygnalizować poważne problemy, takie jak uszkodzenie łożysk. Turbosprężarka, która przekształca energię spalin w sprężone powietrze, pozwala silnikowi pracować z większym natężeniem i efektywnością. Natomiast gwizdanie i piszczenie z turbosprężarki to jedne z najczęstszych objawów jej uszkodzenia. Zaczynając od charakterystycznego pisku, może on wynikać z uszkodzenia uszczelki lub przewodu ssącego. Również zanieczyszczenia lub zabrudzenia w turbosprężarce mogą zakłócać jej pracę, co może objawiać się piskami. Regularna wymiana oleju i filtra powietrza może pomóc w zapobieganiu tego rodzajowi problemów. Charakterystyczny pisk może być też spowodowany przez luźny pasek napędowy lub uszkodzenie łożysk turbosprężarki. Natomiast gwizdanie z turbiny może być spowodowane niskim ciśnieniem oleju lub przez uszkodzenie wirnika. Gwizdy mogą się też pojawić, gdy turbosprężarka ulega przegrzewaniu się. Może być to spowodowane nadmiernym obciążeniem lub niewłaściwym smarowaniem.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Jak rozpoznać uszkodzoną turbosprężarkę?
Uszkodzona turbosprężarka może sygnalizować kilka charakterystycznych objawów, świadczących o jej uszkodzeniu, jednym z nich na pewno jest spadek mocy silnika. Jeśli pojazd traci moc i przyśpiesza znacznie wolniej niż zwykle, może być to spowodowane tym, że uszkodzona turbosprężarka nie dostarcza wystarczająco sprężonego powietrza do silnika, co powoduje właśnie spadek mocy. Uszkodzona turbosprężarka może również powodować wydobywanie się niebieskiego lub białego dymu z układu wydechowego. Kolejnymi objawami, które mogą sugerować awarię turbiny, jest zwiększone zużycie oleju oraz nietypowe hałasy wydobywające się z turbosprężarki, takie jak stukanie czy gwizdy i piski wspomniane wyżej.
Przyczyny uszkodzeń turbosprężarek: co prowadzi do awarii i jak ich uniknąć?
Główne przyczyny uszkodzeń turbosprężarek oraz sposoby uniknięcia ich:
• Brak smarowania- Turbosprężarki pracują przy bardzo wysokich prędkościach obrotowych, co wymaga odpowiedniego smarowania łożysk. Aby uniknąć tego rodzaju awarii, ważna jest regularna wymiana oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta.
• Nadmierne obciążanie silnika. Turbosprężarka jest najbardziej narażona na uszkodzenia podczas gwałtownego przyspieszania lub hamowania. Należy unikać takich sytuacji, aby nie doprowadzić do przeciążenia turbiny.
• Wysokie temperatury spalin mogą negatywnie wpływać na trwałość turbosprężarki. Dlatego ważne jest, aby silnik działał w odpowiednich temperaturach. Upewnij się, że układ chłodzenia i układ wydechowy są w dobrym stanie i nie ma wycieków, które mogą podnosić temperaturę spalin.
• Zanieczyszczenia w oleju lub powietrzu mogą osadzać się w turbosprężarce i prowadzić do jej uszkodzenia. Regularna wymiana filtra oleju oraz czyszczenie lub wymiana filtra powietrza może pomóc w uniknięciu tego rodzaju problemów.

Jak uszkodzona turbosprężarka wpływa na pozostałe komponenty pojazdu?
Uszkodzona turbosprężarka może wpłynąć na wiele innych komponentów i systemów w pojeździe. Jak to wygląda w praktyce? Zaczynając od silnika: uszkodzona turbosprężarka może prowadzić do jego spadku mocy, niestabilnej pracy, zwiększonej emisji spalin i większego zużycia paliwa. Silnik może być bardziej obciążony, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia i skrócenia żywotności. Kolejny punkt to układ wydechowy: awaria turbosprężarki może wpłynąć na ciśnienie spalin w układzie wydechowym. Natomiast wysokie ciśnienie spalin może spowodować wycieki, przeciążenia i uszkodzenia innych komponentów, takie jak katalizator, przewody i tłumik.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze