Localizations image

Overspeeding - przeładowanie turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Przeładowanie turbiny, z angielskiego overspeeding to występowanie zbyt dużej prędkości obrotowej jej wewnętrznych komponentów. W skrócie – turbo pracuje ponad swoją normę. Czym może być spowodowane przeładowanie turbiny? Nie ma jednej konkretnej przyczyny, która powoduje overspeeding, do najczęściej spotykanych źródeł tego zjawiska należą:

  • niepoprawnie przeprowadzona modyfikacja jednostki napędowej, tzw. chip tuning,
  • źle wykonana kalibracja zmiennej geometrii turbiny lub jej brak,
  • nieprawidłowo ustawiona przepustnica,
  • zużyte wtryskiwacze,
  • nieprawidłowo dobrana turbosprężarka do silnika pojazdu,
  • nieszczelność przewodu powietrza,
  • uszkodzona gruszka turbo.

Overspeeding - przeładowanie turbiny
Overspeeding - przeładowanie turbiny

W niektórych turbosprężarkach spotkać można elektroniczne siłowniki (SREA), ich awaria również powoduje zaburzenie prawidłowej pracy turbo.

1. Przeładowanie turbiny - co zrobić w takiej sytuacji?

Na wstępie nie ignorować. Jeżeli przeładowanie turbiny występuje po przeprowadzonej regeneracji, należy ją poddać ponownej regulacji, może się również okazać, że regulacja ta nie została w ogóle przeprowadzona.

Występowanie zbyt dużej prędkości wirnika wymusi uruchomienie przed ECU trybu awaryjnego – spowoduje to ograniczenie mocy jednostki napędowej. Jednakże zwlekanie z naprawą spowodować może, że dojdzie nie tylko do uszkodzenia elementów zespołu wirującego, jak chociażby powyginanie łopatek zmiennej geometrii turbo, ale również spowoduje to wzrost temperatury wewnątrz turbo, czego efektem może być tzw. efekt pomarańczowej skórki – są to widoczne na tylnej ścianie koła kompresji pomarszczenia spowodowane kurczeniem się i rozszerzaniem materiału.

Usterka zaworu N75

Awaria zaworu N75 również wpływa na występowanie przeładowania turbiny. Po podłączeniu testera diagnostycznego widoczne będą zapisane błędy 17965 i P1557. Ale również nastąpi zaburzenie pracy jednostki napędowej oraz szarpanie pojazdu, nastąpi również poszerzenie się turbodziury.

Usterka zaworu N75
Usterka zaworu N75

Zdarza się, że właściciele pojazdu decydują się na ominięcie zaworu N75, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji takiego czynu. Zawór ten odpowiada za sterowanie turbosprężarką i nie omija się go.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposób 02 października 2018

Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposób

1. Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposóbJeżeli zdecydujemy...

Czy przy wymianie turbosprężarki trzeba wymienić olej? 19 listopada 2021

Czy przy wymianie turbosprężarki trzeba wymienić olej?

Czy przy wymianie turbosprężarki trzeba wymienić olej? Wymieniając uszkodzoną...

Turbo wstaje przy 2500 obr/min. 26 października 2021

Turbo wstaje przy 2500 obr/min.

Turbosprężarka zaczyna swoją pracę już od momentu uruchomienia jednostki napędowej,...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO