W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Przeładowanie turbiny, z angielskiego overspeeding to występowanie zbyt dużej prędkości obrotowej jej wewnętrznych komponentów. W skrócie – turbo pracuje ponad swoją normę. Czym może być spowodowane przeładowanie turbiny? Nie ma jednej konkretnej przyczyny, która powoduje overspeeding, do najczęściej spotykanych źródeł tego zjawiska należą:
- niepoprawnie przeprowadzona modyfikacja jednostki napędowej, tzw. chip tuning,
- źle wykonana kalibracja zmiennej geometrii turbiny lub jej brak,
- nieprawidłowo ustawiona przepustnica,
- zużyte wtryskiwacze,
- nieprawidłowo dobrana turbosprężarka do silnika pojazdu,
- nieszczelność przewodu powietrza,
- uszkodzona gruszka turbo.
W niektórych turbosprężarkach spotkać można elektroniczne siłowniki (SREA), ich awaria również powoduje zaburzenie prawidłowej pracy turbo.
1. Przeładowanie turbiny - co zrobić w takiej sytuacji?
Na wstępie nie ignorować. Jeżeli przeładowanie turbiny występuje po przeprowadzonej regeneracji, należy ją poddać ponownej regulacji, może się również okazać, że regulacja ta nie została w ogóle przeprowadzona.
Występowanie zbyt dużej prędkości wirnika wymusi uruchomienie przed ECU trybu awaryjnego – spowoduje to ograniczenie mocy jednostki napędowej. Jednakże zwlekanie z naprawą spowodować może, że dojdzie nie tylko do uszkodzenia elementów zespołu wirującego, jak chociażby powyginanie łopatek zmiennej geometrii turbo, ale również spowoduje to wzrost temperatury wewnątrz turbo, czego efektem może być tzw. efekt pomarańczowej skórki – są to widoczne na tylnej ścianie koła kompresji pomarszczenia spowodowane kurczeniem się i rozszerzaniem materiału.
Usterka zaworu N75
Awaria zaworu N75 również wpływa na występowanie przeładowania turbiny. Po podłączeniu testera diagnostycznego widoczne będą zapisane błędy 17965 i P1557. Ale również nastąpi zaburzenie pracy jednostki napędowej oraz szarpanie pojazdu, nastąpi również poszerzenie się turbodziury.
Zdarza się, że właściciele pojazdu decydują się na ominięcie zaworu N75, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji takiego czynu. Zawór ten odpowiada za sterowanie turbosprężarką i nie omija się go.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze