Localizations image

Odma turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5

Jedną z przyczyn powodujących awarię w układzie turbodoładowana może być uszkodzona odma turbiny. Odma olejowa, bo tak brzmi jej fachowa i prawidłowa nazwa jest przewodem, który odpowiada za odpowietrzenie skrzyni korbowej, czyli zajmuje się nadprogramowym odprowadzeniem zgromadzonych gazów. Jeżeli odma ulega awarii poprzez zamarznięcie lub zatkanie, to w wyniku nadciśnienia w skrzyni korbowej dochodzi do puszczenia uszczelek, a w konsekwencji do wycieku oleju silnikowego do układu turbodoładowania, tak więc mamy już gotową odpowiedź na pytanie - dlaczego z odmy leci olej na turbinę. Źle działający system odpowietrzenia układu korbowego, w wyniku niepoprawnej separacji oleju może spowodować pojawienie się cieczy smarnej na powierzchni koła kompresji turbiny. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy turbina puszcza olej do intercoolera. Olej wydobywający się z odmy zalewa turbo, a następnie przechodzi w kierunku chłodnicy powietrza.

Wadliwa odma olejowa sygnalizuje swoje uszkodzenie poprzez występujące szarpania w trakcie pokonywania trasy. Kultura jazdy z zapchaną odmą jest wątpliwa, silnik na biegu jałowym nierówno pracuje i jedynym wyjściem z sytuacji jest wizyta w serwisie motoryzacyjnym. Występowanie blokady w odmie często jest spowodowane niewłaściwą eksploatacją posiadaczy pojazdów samochodowych, poprzez:

- oszczędną jazdę,
- ecodriving,
- niskie przebiegi pojazdu,
- niskogatunkowy olej silnikowy,
- sporadyczną wymianę oleju silnikowego,
- suchy start.

W przypadku zablokowania odmy zanieczyszczeniami typu gęsta maź, uciążliwy nalot, to warto dokonać jej czyszczenia. Jeżeli wadzie uległy części przynależące do odmy olejowej (przewody, podgrzewacz, separator) to te  elementy będą z pewnością podlegać wymianie na nowe. Uszkodzona odma olejowa jest jedną z przyczyn powodujących wykończenie turbosprężarki, więc dokładne sprawdzenie odmy powinno odbyć się w specjalistycznym serwisie, aby uniknąć sytuacji, w której turbina po regeneracji cieknie smarem. 

Turbo uszkodzone przez wadliwą odmę
Odma turbiny

Kapiący olej z turbiny - problem z turbo?

Spływ oleju z turbo nie zawsze sygnalizuje problem, który będzie dotyczył uszkodzonej turbosprężarki. Kapiący olej z turbo może być spowodowane zasileniem cieczy smarnej zbiornik oleju ponad stan. Kolejnym powodem niezwiązanym z wadą turbiny jest zatkany lub zdeformowany przewód olejowy. Podobnie jest w przypadku nieprawidłowo dobranych uszczelek, które poprzez swoją kompatybilność powodują przepuszczanie oleju.

 

Turbo zregenerowane w serwisie
Kapiący olej z turbiny - problem z turbo?

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Rozbieranie turbiny 19 stycznia 2021

Rozbieranie turbiny

W przypadku regeneracji turbosprężarek rozbieranie turbiny jest rzeczą podstawową, szc...

Wymiana oleju po wymianie turbiny 20 stycznia 2021

Wymiana oleju po wymianie turbiny

Mało kto wie, że wymiana oleju po wymianie turbiny należy do jednych z ważniejszych czy...

Czym się różni turbina od turbosprężarki? 21 lutego 2022

Czym się różni turbina od turbosprężarki?

Czym się różni turbina od turbosprężarki? Turbosprężarka jest jednym z elem...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO