Localizations image

Odma turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.86

Jedną z przyczyn powodujących awarię w układzie turbodoładowana może być uszkodzona odma turbiny. Odma olejowa, bo tak brzmi jej fachowa i prawidłowa nazwa jest przewodem, który odpowiada za odpowietrzenie skrzyni korbowej, czyli zajmuje się nadprogramowym odprowadzeniem zgromadzonych gazów. Jeżeli odma ulega awarii poprzez zamarznięcie lub zatkanie, to w wyniku nadciśnienia w skrzyni korbowej dochodzi do puszczenia uszczelek, a w konsekwencji do wycieku oleju silnikowego do układu turbodoładowania, tak więc mamy już gotową odpowiedź na pytanie - dlaczego z odmy leci olej na turbinę. Źle działający system odpowietrzenia układu korbowego, w wyniku niepoprawnej separacji oleju może spowodować pojawienie się cieczy smarnej na powierzchni koła kompresji turbiny. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy turbina puszcza olej do intercoolera. Olej wydobywający się z odmy zalewa turbo, a następnie przechodzi w kierunku chłodnicy powietrza.

Wadliwa odma olejowa sygnalizuje swoje uszkodzenie poprzez występujące szarpania w trakcie pokonywania trasy. Kultura jazdy z zapchaną odmą jest wątpliwa, silnik na biegu jałowym nierówno pracuje i jedynym wyjściem z sytuacji jest wizyta w serwisie motoryzacyjnym. Występowanie blokady w odmie często jest spowodowane niewłaściwą eksploatacją posiadaczy pojazdów samochodowych, poprzez:

- oszczędną jazdę,
- ecodriving,
- niskie przebiegi pojazdu,
- niskogatunkowy olej silnikowy,
- sporadyczną wymianę oleju silnikowego,
- suchy start.

W przypadku zablokowania odmy zanieczyszczeniami typu gęsta maź, uciążliwy nalot, to warto dokonać jej czyszczenia. Jeżeli wadzie uległy części przynależące do odmy olejowej (przewody, podgrzewacz, separator) to te  elementy będą z pewnością podlegać wymianie na nowe. Uszkodzona odma olejowa jest jedną z przyczyn powodujących wykończenie turbosprężarki, więc dokładne sprawdzenie odmy powinno odbyć się w specjalistycznym serwisie, aby uniknąć sytuacji, w której turbina po regeneracji cieknie smarem. 

Turbo uszkodzone przez wadliwą odmę
Odma turbiny

Kapiący olej z turbiny - problem z turbo?

Spływ oleju z turbo nie zawsze sygnalizuje problem, który będzie dotyczył uszkodzonej turbosprężarki. Kapiący olej z turbo może być spowodowane zasileniem cieczy smarnej zbiornik oleju ponad stan. Kolejnym powodem niezwiązanym z wadą turbiny jest zatkany lub zdeformowany przewód olejowy. Podobnie jest w przypadku nieprawidłowo dobranych uszczelek, które poprzez swoją kompatybilność powodują przepuszczanie oleju.

 

Turbo zregenerowane w serwisie
Kapiący olej z turbiny - problem z turbo?

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach 02 października 2018

Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach

Doładowanie sprężarkowe silnika - historia, czy teraźniejszość? Sprężarki...

Turbosprężarka 712766-1 28 kwietnia 2021

Turbosprężarka 712766-1

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 712766-1...

Turbosprężarka 454231-3 31 marca 2021

Turbosprężarka 454231-3

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 454231-3...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO