blog

Od czego psuje się turbo w aucie?

23 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Do zepsucia turbo możemy doprowadzić poprzez zbyt rzadkie zmiany oleju silnikowego, a także filtrów – długa podróż bez ich wymiany będzie skutkować pojawieniem się głębokich rys na łożyskach i korpusie środkowym turbosprężarki. Nieprawidłowo dobrany olej lub jego zła jakość będą wpływać negatywnie na naszą turbosprężarkę. Kolejną przyczyną, przez którą może się zepsuć turbo, jest gwałtowne wyłączanie silnika po długiej i dynamicznej jeździe – w takim wypadku przed zgaszeniem auta powinniśmy odczekać około 1-2 minuty, aby schłodzić turbinę. Równie ryzykowne jest nierozgrzewanie silnika przed gwałtownym wciśnięciem pedału gazu, warto dać silnikowi czas na osiągnięcie optymalnej temperatury. Zepsuć turbosprężarkę możemy również, kiedy będziemy jeździć wyłącznie po mieście – regularna i wyłączna jazda miejska zwiększa ryzyko odkładania się szkodliwej sadzy we wnętrzu turbiny i w kolektorze dolotowym.

Dlaczego psuje się turbo? - Awaria turbiny podczas jazdy

Do prawidłowego działania turbosprężarka potrzebuje wysokiej jakości oleju, który jest odporny na ogromne temperatury. Powinniśmy wiedzieć, że bardzo dynamiczna jazda turbodoładowanym autem powoduje silne jej nagrzanie. Wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawę stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów wirnika turbiny, błyskawicznie skraca jej żywotność. Bez właściwego schłodzenia turbosprężarka nie wytrzyma zbyt długo. W turbodoładowanych jednostkach należy przed wyłączeniem silnika wrzucić bieg jałowy i odczekać około 90 sekund. Dzięki temu środek smarujących będzie cały czas dostarczany do turbiny, a ta będzie miała czas wytracić prędkość swojego wirnika i obniżyć własną temperaturę.

Przyczyny awarii turbosprężarek - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek jest zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie pomiędzy wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Ten wymieniony stan rzeczy doprowadza do pęknięcia przegrzanego w taki sposób wałka. Może zdarzyć się tak, że do turbosprężarki dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które zablokuje wirnik, wyginając i łamiąc łopatki. Zniszczony w ten sposób wirnik nie wytwarza prawidłowego ciśnienia, co z kolei przyspiesza zużycie łożysk.

Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Jak rozpoznać awarię turbiny? - Objawy uszkodzonego turbo w benzynie

Podstawowym objawem uszkodzonego turbo jest specyficzny i głośny gwizd podczas przyspieszania – uszkodzona turbosprężarka piszczy w specyficzny sposób, który przypomina dźwięk wycia karetki pogotowia. Przy uszkodzonej turbinie zauważymy również znaczny ubytek oleju silnikowego – nie musi on oznaczać uszkodzonej turbiny, jednakże może. Odczuwalny będzie także wyraźny spadek mocy jednostki napędowej oraz zauważymy dym wydostający się z rury wydechowej. Kolejnym objawem uszkodzonej turbiny jest wyczuwalny w środku pojazdu zapach spalonego oleju.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Jakub
2022-12-30 14:53:54
Turbo może ulec awarii z wielu powodów. Oto kilka przyczyn, które mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki: Zużycie materiałów: Wszystkie elementy turbosprężarki są narażone na zużycie, co może prowadzić do ich uszkodzenia. Niedrożność układu dolotowego: Kiedy układ dolotowy jest zatkany, turbosprężarka może być narażona na zwiększone obciążenie, co może prowadzić do jej uszkodzenia. Brak oleju: Brak odpowiedniej ilości oleju w silniku może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Olej jest niezbędny do chłodzenia i smarowania elementów turbosprężarki. Niedrożność układu wydechowego: Kiedy układ wydechowy jest zatkany, turbosprężarka może być narażona na zwiększone obciążenie, co może prowadzić do jej uszkodzenia. Uszkodzenie elementów mechanicznych: Wszystkie elementy turbosprężarki są narażone na uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia, złamania itp. Zanieczyszczenie oleju: Zanieczyszczenie oleju może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, ponieważ zanieczyszczenia mogą osadzać się na elementach turbosprężarki i prowadzić do ich zużycia. Niewłaściwa eksploatacja: Nieodpowiednie użytkowanie samochodu, takie jak przeciążanie silnika lub jazda z niskim poziomem oleju, może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60