Localizations image

Od czego psuje się turbina w samochodzie?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Od czego psuje się turbina w samochodzie?
Od czego psuje się turbina w samochodzie?

Do uszkodzenia turbiny możemy doprowadzić poprzez zbyt rzadkie zmiany oleju silnikowego, a także filtrów; długa jazda bez ich wymiany skutkować będzie pojawieniem się głębokich rys na łożyskach i korpusie środkowym turbosprężarki. Niewłaściwie dobrany olej lub zła jego jakość będą wpływać negatywnie na naszą turbosprężarkę. Kolejną przyczyną, przez którą może się zepsuć turbina, jest gwałtownie wyłączanie silnika po dłuższej, dynamicznej jeździe – przed zgaszeniem samochodu powinniśmy odczekać 2-3 minuty, aby schłodzić turbo. Tak samo ryzykowne jest nierozgrzewanie silnika przed wciśnięciem pedału gazu „w podłogę”, aby dać silnikowi czas na osiągnięcie optymalnej temperatury. Zepsuć turbinę możemy także, kiedy będziemy jeździć tylko po mieście, regularna miejska jazda zwiększa ryzyko odkładania się szkodliwej sadzy we wnętrzu turbo oraz w kolektorze dolotowym.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek - Uszkodzony wirnik turbiny

Najczęściej występującym uszkodzeniem turbosprężarki jest zbyt niskie ciśnienie oleju bądź chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Wyżej wymieniony stan rzeczy często doprowadza do pęknięcia tak przegrzanego wałka. Zdarza się także, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciało obce, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki. Zniszczone w ten sposób wirniki nie wytwarzają właściwego ciśnienia – co przyspiesza zużycie łożysk.

1. Przyczyny awarii turbosprężarek - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Najczęstszą przyczyną awarii turbosprężarki jest niedostateczne smarowanie, zwłaszcza w samochodach z większym przebiegiem. A z kolei przyczyną problemów ze smarowaniem jest zbyt niski poziom oleju, a także źle dobrany olej silnikowy. Do awarii turbosprężarki możemy doprowadzić poprzez nierozgrzanie silnika przed jazdą – po uruchomieniu silnika należy odczekać około minuty, aby rozgrzać olej do danej temperatury. Następną sytuacją jest gaszenie rozgrzanego silnika; po dynamicznej jeździe, np. po autostradzie, powinniśmy odczekać około 2-3 minut, aby ostudzić turbinę.

2. Dźwięk uszkodzonej turbiny - Jazda z uszkodzona turbina

Jednym z najbardziej widocznych objawów uszkodzonej turbiny jest jej głośna praca. Jeżeli usłyszymy gwizd turbiny na zimnym silniku, piszczenie w czasie dodawania gazu, nienaturalne „metaliczne tarcie”, to powinno zasygnalizować nam, że z naszą turbiną dzieje się coś złego. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką jest bardzo niebezpieczna – może ona doprowadzić do jeszcze bardziej rozległych usterek. Jeżeli podczas podróży usłyszymy gwizd turbiny, powinniśmy jak najszybciej zakończyć pracę silnika, i jak najszybciej skierować samochód do autoryzowanego serwisu.

3. Objawy uszkodzonej turbiny - Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna

Jednym z podstawowych objawem uszkodzonej turbiny jest specyficzny gwizd podczas przyspieszania; ta turbina piszczy w bardzo specyficzny sposób, który przypomina dźwięk ocierania o siebie metalowych elementów. Przy uszkodzonym turbo zauważymy także ubytek oleju silnikowego – nie musi jednak on oznaczać uszkodzonej turbiny, ale może. Wyczuwalny będzie wyraźny spadek mocy silnika oraz widzialny dym wydostający się z rury wydechowej. Kolejnym z objawów jest wyczuwalny zapach spalonego oleju, który będzie można wyczuć wewnątrz pojazdu.

Objawy uszkodzonej turbiny
Objawy uszkodzonej turbiny

4. Uszkodzona turbosprężarka – objawy  - Uszkodzona turbina objawy

O tym, że turbina została uszkodzona możemy stwierdzić w okamgnieniu, szczególnie wtedy, gdy samochód jest użytkowany na co dzień przez tego samego kierowcę. Najczęstszym objawem niesprawnego turbo jest świst z komory silnika. Kolejny objaw uszkodzonej turbosprężarki to spadek mocy, a także szybki ubytek oleju. Innym objawem awarii turbo jest widoczny gołym okiem dym z rury wydechowej. Kolor dymu jest także zależny od przyczyny: czarny (niespalone paliwo, niewłaściwa mieszanka), niebieski (przepalany olej) bądź też biały (nadmierna ilość wody w spalinach).

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Ile kosztuje nowa turbosprężarka? 04 lutego 2022

Ile kosztuje nowa turbosprężarka?

Ile kosztuje nowa turbosprężarka? Nowa turbosprężarka to zazwyczaj wydatek od ...

Regenerowane Turbosprężarki 02 października 2018

Regenerowane Turbosprężarki

1. Turbina po regeneracji, jej trwałość - mity i faktyTrudno nazwać pojazdy wyposażone w si...

Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym - objawy 15 Grudzień 2020

Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym - objawy

Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym, objawy, przyczyny jego nieprawidłowego f...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO