
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Do uszkodzenia turbo doprowadzić możemy poprzez zbyt rzadkie wymiany oleju silnikowego, a także filtrów – długa jazda bez ich wymiany będzie skutkować pojawieniem się głębokich rys na łożyskach i korpusie środkowym turbosprężarki. Nieprawidłowo dobrany olej silnikowy lub jego zła jakość, również będą wpływać negatywnie na urządzenie turbo. Następną przyczyną, przez którą może się zepsuć turbo, jest gwałtowne wyłączanie silnika po dłuższej, dynamicznej jeździe – przed zgaszeniem auta powinniśmy odczekać około 2 minut, aby schłodzić turbinę. Równie ryzykowne jest nierozgrzanie silnika do temperatury roboczej przed wciśnięciem pedału gazu „w podłogę”. Turbina paść może także, jeżeli będziemy jeździć tylko po mieście, ponieważ regularna jazda miejska zwiększa ryzyko odkładania się szkodliwej sadzy we wnętrzu turbosprężarki oraz w kolektorze dolotowym.
Przyczyny awarii turbosprężarek - Awaria turbiny podczas jazdy
Najczęściej występującą przyczyna awarii turbosprężarki jest niedostateczne jej smarowanie, zwłaszcza w pojazdach z większym przebiegiem. Z olei przyczyną problemów ze smarowaniem jest za niski lub za wysoki poziom oleju silnikowego oraz źle dobrany olej. Do awarii urządzenia turbo może doprowadzić kierowca poprzez nierozgrzanie silnika przed jazdą – po uruchomieniu jednostki należy odczekać około 30 sekund, aby rozgrzać olej do temperatury roboczej. Następną groźną sytuacją jest gaszenie rozgrzanego silnika – po dynamicznej, szybkiej jeździe, np. po autostradzie, warto odczekać około 2 minut, aby ostudzić turbinę.

Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu
Do najbardziej zauważalnego i charakterystycznego objawu zaliczymy gęste i ciemne kłęby dymu, które wydostają się z układu wydechowego jednostki. Oprócz tego dymu uszkodzona turbina generuje hałas, który jest bardzo trudny do zbagatelizowania. Hałas, jaki wydaje zepsute urządzenie turbo, porównywalny jest z wyciem syreny karetki pogotowia. Kolejnym symptomem wskazującym na uszkodzenie turbiny, jest zauważalny zbyt wysoki ubytek oleju silnikowego. Uszkodzone turbo to przede wszystkim spadem mocy – pojazd nie będzie przyspieszał tak szybko, jak kiedyś, a także będzie miał problemy z osiągnięciem prędkości maksymalnej.

Dlaczego padło turbo? - Jak sprawdzić czy turbina jest sprawna
Awaria turbo może być spowodowana wadami materiałowymi i konstrukcyjnymi, ale także zaniedbaniami serwisowymi i eksploatacyjnymi. Oczywiście najważniejsza jest eksploatacja. Najczęściej występującą awarią urządzenia turbo jest zbyt niskie ciśnienie oleju, bądź chwilowy brak smarowania, przez co zwiększone jest tarcie pomiędzy wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Ten stan rzeczy najczęściej doprowadza do pęknięcia przegrzanego w ten sposób wałka. Może zdarzyć się również tak, że do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które zablokują wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze