blog

Od czego pada turbo?

13 czerwca 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Do uszkodzenia turbo doprowadzić możemy poprzez zbyt rzadkie wymiany oleju silnikowego, a także filtrów – długa jazda bez ich wymiany będzie skutkować pojawieniem się głębokich rys na łożyskach i korpusie środkowym turbosprężarki. Nieprawidłowo dobrany olej silnikowy lub jego zła jakość, również będą wpływać negatywnie na urządzenie turbo. Następną przyczyną, przez którą może się zepsuć turbo, jest gwałtowne wyłączanie silnika po dłuższej, dynamicznej jeździe – przed zgaszeniem auta powinniśmy odczekać około 2 minut, aby schłodzić turbinę. Równie ryzykowne jest nierozgrzanie silnika do temperatury roboczej przed wciśnięciem pedału gazu „w podłogę”. Turbina paść może także, jeżeli będziemy jeździć tylko po mieście, ponieważ regularna jazda miejska zwiększa ryzyko odkładania się szkodliwej sadzy we wnętrzu turbosprężarki oraz w kolektorze dolotowym.

Przyczyny awarii turbosprężarek - Awaria turbiny podczas jazdy

Najczęściej występującą przyczyna awarii turbosprężarki jest niedostateczne jej smarowanie, zwłaszcza w pojazdach z większym przebiegiem. Z olei przyczyną problemów ze smarowaniem jest za niski lub za wysoki poziom oleju silnikowego oraz źle dobrany olej. Do awarii urządzenia turbo może doprowadzić kierowca poprzez nierozgrzanie silnika przed jazdą – po uruchomieniu jednostki należy odczekać około 30 sekund, aby rozgrzać olej do temperatury roboczej. Następną groźną sytuacją jest gaszenie rozgrzanego silnika – po dynamicznej, szybkiej jeździe, np. po autostradzie, warto odczekać około 2 minut, aby ostudzić turbinę.

Uszkodzona turbosprężarka – objawy - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu

Do najbardziej zauważalnego i charakterystycznego objawu zaliczymy gęste i ciemne kłęby dymu, które wydostają się z układu wydechowego jednostki. Oprócz tego dymu uszkodzona turbina generuje hałas, który jest bardzo trudny do zbagatelizowania. Hałas, jaki wydaje zepsute urządzenie turbo, porównywalny jest z wyciem syreny karetki pogotowia. Kolejnym symptomem wskazującym na uszkodzenie turbiny, jest zauważalny zbyt wysoki ubytek oleju silnikowego. Uszkodzone turbo to przede wszystkim spadem mocy – pojazd nie będzie przyspieszał tak szybko, jak kiedyś, a także będzie miał problemy z osiągnięciem prędkości maksymalnej.

Dlaczego padło turbo? - Jak sprawdzić czy turbina jest sprawna

Awaria turbo może być spowodowana wadami materiałowymi i konstrukcyjnymi, ale także zaniedbaniami serwisowymi i eksploatacyjnymi. Oczywiście najważniejsza jest eksploatacja. Najczęściej występującą awarią urządzenia turbo jest zbyt niskie ciśnienie oleju, bądź chwilowy brak smarowania, przez co zwiększone jest tarcie pomiędzy wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Ten stan rzeczy najczęściej doprowadza do pęknięcia przegrzanego w ten sposób wałka. Może zdarzyć się również tak, że do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które zablokują wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Daniel
2022-12-30 15:34:06
Turbosprężarka jest skomplikowanym urządzeniem, które może ulec awarii z wielu różnych powodów. Poniżej przedstawiam kilka najczęstszych przyczyn awarii turbiny: Uszkodzenie łożysk: Łożyska turbiny są narażone na duże obciążenia i mogą ulec uszkodzeniu w wyniku zużycia lub wady fabrycznej. Zanieczyszczenie oleju: Olej silnikowy jest używany do smarowania i chłodzenia turbiny. Jeśli olej jest zanieczyszczony lub jego poziom jest zbyt niski, może dojść do uszkodzenia turbiny. Uszkodzenie wirnika: Wirnik turbiny jest narażony na duże obciążenia i może ulec uszkodzeniu w wyniku zużycia lub wady fabrycznej. Uszkodzenie korpusu turbiny: Korpus turbiny jest narażony na wysokie temperatury i może ulec uszkodzeniu w wyniku przegrzania lub nadmiernego narażenia na korozję. Nieprawidłowa regulacja: Nieprawidłowa regulacja turbiny może prowadzić do jej przeciążenia i uszkodzenia. Złe paliwo: Jeśli do silnika zostanie wprowadzone złej jakości paliwo, może to spowodować uszkodzenie turbiny. Brak odpowiedniej konserwacji: Regularne przeglądy i konserwacja turbiny pomogą zapobiec awariom i zapewnią jej prawidłowe działanie. Jeśli zauważysz niepokojące Cię objawy związane z działaniem turbiny, takie jak spadek mocy silnika, dymienie z rury wydechowej lub niepokojące dźwięki podczas pracy silnika, należy niezwłocznie skontaktować się z mechanikiem w celu dokładnej diagnostyki i ewentualnej naprawy.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60