Localizations image
Strona główna / Aktualności / Objawy uszkodzonej turbiny

Objawy uszkodzonej turbiny

Objawy uszkodzenia turbiny – Co powinieneś wiedzieć!!! – Ważne informacje Malett Turbo-service | REGENERACJA, A MOŻE WYMIANA NA NOWĄ

Nowsze generacje turbosprężarek, mimo wykorzystywania niezwykle wytrzymałych materiałów do ich produkcji, są wrażliwe na zanieczyszczenia czy brak olejowania, co skutkuje awariami w ostateczności dochodzi do regeneracji turbosprężarki. W niniejszym artykule przybliżymy Państwu najczęstsze objawy uszkodzenia układu turbodoładowania, a także ich przyczyny.

Duża ilość dymu z układu wydechowego, zabarwionego na czarno lub niebiesko

Błękitny kolor spalin wywoływany jest przez spalanie oleju silnikowego, co może być spowodowane nieszczelnością układu turbodoładowania(przede wszystkim pierścienie uszczelniające) lub awarię panewek w silniku, zaś czarnymi kłębami z wydechu owocuje niedopalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co dotyczy przede wszystkim silników wysokoprężnych, w których do komory spalania wtłaczana jest zbyt mała ilość sprężonego powietrza. Może to być także skutek awarii pompy wtryskowej lub samych wtryskiwaczy.

Typowa turbosprężarka wysłana do regeneracji po stwierdzeniu objawów uszkodzenia turbiny
Objawy uszkodzonej turbiny


Regeneracja turbosprężarki

Jeżeli nasze auto wykazuje się nadmiernym apetytem na olej silnikowy, możemy podejrzewać wyeksploatowanie łożysk i pierścieni uszczelniających w turbosprężarce, co powoduje przedostawanie się oleju w niepowołane miejsca i wyżej opisany objaw błękitnego dymu. Często jest to jednak spowodowane zatkaniem przewodu odprowadzającego olej silnikowy z układu turbodoładowania lub brak szczelności pomiędzy turbiną a układem dolotowym.

Opóźniona reakcja na zwiększenie obrotów silnika, stały lub okresowy spadek mocy i brak słyszalnej pracy turbosprężarki, świecąca kontrolka błędu

Okresowa utrata mocy i świecąca kontrolka błędu dotyczą głównie turbosprężarek z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny, które to kierownice zapiekają się na wskutek zebranego nagaru i turbosprężarka nie jest w stanie osiągnąć prędkości obrotowej wymaganej do sprężenia odpowiedniej ilości powietrza. Stały spadek mocy i brak charakterystycznego dźwięku pracującej turbosprężarki to zazwyczaj wyeksploatowanie urządzenia lub jego zatarcie czy nieszczelność na linii turbosprężarka-układy przelotowe.

Wysłana do regeneracji turbosprężarka
Regeneracja turbosprężarki


Typowe objawy awarii turbo

Gwizd, wycie przypominające syrenę karetki pogotowia, stukanie lub tarcie metalu o metal, inne głośne dźwięki wydobywające się spod maski

Stukanie i głośna praca mogą wskazywać w takim samym stopniu awarię układu turbodoładowania, zawieszenia czy jednostki napędowej, jednak przy pozostałych objawach zwykle okazuje się, że to właśnie turbosprężarka jest winna nieprzyjemnym dźwiękom towarzyszącym pasażerom podczas jazdy. Jeżeli to turbosprężarka wydaje z siebie dziwne odgłosy, to prawdopodobnie wyrobiony jest wirnik turbiny lub do sprężarki dostały się jakieś zanieczyszczenia, które trzeba niezwłocznie usunąć. Często głośna praca turbosprężarki jest oznaką rychłego końca jej działania, i wtedy należy wymienić cały jej rdzeń(RCHA) w profesjonalnym zakładzie Turbo-Serwis Melett, wyspecjalizowanym w regeneracji turbosprężarek lub zakupić nowy egzemplarz. Gwizd może być spowodowany pęknięciem przewodu doprowadzającego skompresowane powietrze do chłodnicy międzystopniowej, czyli intercoolera, dlatego w poszukiwaniu przyczyny warto zajrzeć także w to miejsce. Tarcie metalu o metal i stukanie mogą dotyczyć turbosprężarki, ale też jednostki napędowej, dlatego należy natychmiast udać się do mechanika w celu przeprowadzenia dokładnej diagnostyki.

Pamiętajmy, że niemal wszystkie objawy uszkodzenia turbosprężarki mogą dotyczyć awarii innego podzespołu, a wiedza nabyta w internecie zwykle nie jest wystarczająca, dlatego aby uniknąć potencjalnie wysokich kosztów związanych z naprawą warto udać się jak najszybciej do warsztatu Bosch Diesel Service - Pawlik.

Turbosprężarka w której pojawiły się typowe objawy awarii turbo, wysłana do regeneracji
Typowe objawy awarii turbo

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Chłodzenie powietrza doładowującego – Intercooler 02 października 2018

Chłodzenie powietrza doładowującego – Intercooler

nia chłodzenia jest zmniejszenie emisji NOX w spalinach. Niekorzystny bilans termiczny,...

Wymiana turbosprężarki 02 października 2018

Wymiana turbosprężarki

WYMIANA TURBOSPRĘŻARKI – JAK I GDZIE NAJLEPIEJ TO WYKONAĆ i w jakiej cenie...

Wszystko o Turbosprężarkach 02 października 2018

Wszystko o Turbosprężarkach

Wszystko o Turbosprężarkach Jej Historia, budowa oraz zasada działania Udostępnij W...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.