Localizations image

O czym świadczy niedostateczne smarowanie turbiny?

Czas przeczytania tekstu: 5 minut
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.91

Liczni kierowcy turbodoładowanych Diesli nawet nie zdają sobie sprawy, z jak poważnymi skutkami może wiązać się niedostateczne smarowanie turbiny. Gdy w pojeździe już zaistnieje awaria turbiny, przyczyny oraz dociekania co do wysokości kosztów naprawy natrętnie zaprzątają myśli użytkownika Diesla. Podkreślamy, że o turbosprężarce lepiej pomyśleć zawczasu, wykazując troskę o jej działanie. Dbanie o dobrą kondycję turbo naprawdę się opłaca, ponieważ wystąpienie poważnych, rozległych awarii to dla użytkownika samochodu z turbodoładowaną jednostką napędową bardzo wysoki i obciążający domowy budżet wydatek. Dowiedz się, jak zadbać o optymalne smarowanie turbosprężarki, ponieważ to właśnie zasilanie olejem turbiny warunkuje jej prawidłowe działanie w pojeździe.

 

Objawy i skutki niedostatecznego smarowania turbosprężarki
O czym świadczy niedostateczne smarowanie turbiny?

 


Dlaczego w turbosprężarce nie ma smarowania?

Bardzo istotne kryterium funkcjonowania turbo, jakim jest smarowanie turbosprężarki, może być w określonych sytuacjach realizowane na niedostatecznie wysokim poziomie, a niekiedy nawet smarowanie turbiny zostaje całkowicie odcięte. Sprawdźmy, z jakich przyczyn w turbinie może brakować oleju i z jakimi skutkami wiąże się ta niebezpieczna dla użytkowników Diesli sytuacja. Czy istnieją zatem uniwersalne wskazówki, dzięki którym ograniczymy ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, że nagle turbina padła podczas jazdy? Oczywiście! Liczne przyczyny uszkodzenia turbiny w Dieslu możemy wyeliminować lub znacznie przesunąć w czasie ewentualność ich wystąpienia. Na pytanie dotyczące tego, czy turbina może uszkodzić silnik, wykwalifikowani mechanicy z naszej pracowni odpowiadają w zdecydowany sposób twierdząco, a niedostatecznie smarowana turbosprężarka może doprowadzić jednostkę napędową do całkowitej destrukcji. Działania diagnostyczne sprowadzające się do tego, jak sprawdzić smarowanie turbiny, zostawmy specjalistom, natomiast skoncentrujmy się na tym, jakie sytuacje sprawiają, że w turbo może zabraknąć oleju. Niektóre z przyczyn niewystarczającego smarowania turbosprężarki są wręcz oczywiste, na inne niejeden kierowca może zareagować wytrzeszczonymi ze zdziwienia oczami. Problemem, który ma bardzo efektowne oblicze, jest widoczny wyciek oleju z turbiny. Objawy takiego wycieku zazwyczaj sprowadzają się do braku możliwości użytkowania samochodu, ponieważ jego działanie zostaje nagle przerwane lub występuje niemożność uruchomienia jednostki napędowej znajdującej się w stanie spoczynku. Wyciek oleju z turbiny jest zazwyczaj widoczny gołym okiem, ponieważ unoszący maskę kierowca widzi zazwyczaj tłuste plamy cieczy, natomiast zbadanie źródła rozszczelnienia turbo warto zostawić fachowcom. Do innych przyczyn niedostatecznego smarowania turbosprężarki należy zaliczyć zbyt niski poziom oleju, co stanowi już zaniedbanie ze strony użytkownika samochodu. Poziom oleju warto kontrolować w każdym pojeździe, gdyż jest to nieskomplikowana i trwająca mniej niż minutę czynność, która może uchronić jednostkę napędową oraz turbosprężarkę przed całkowitym zniszczeniem. Podkreślamy w tym miejscu, że nie tylko odpowiednio częste wymiany oleju są ważne, ale także jego rzetelny dobór. Jeżeli do turbosprężarki dostanie się olej o niezalecanych właściwościach, będzie ona także smarowana w niedostateczny sposób. Olej wymieniany w ostatniej chwili, czyli zbyt rzadko, także stanowi czynnik, przez który elementy pracujące w turbinie są niewystarczająco smarowane. Wraz z upływem czasu właściwości smarne w olejach silnikowych są wytracane. Dzieje się tak, ponieważ w przestarzałym oleju odkładają się cząsteczki wody, więc zarówno silnik, jak i turbosprężarka nie mogą zostać nasmarowane w odpowiedni, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania sposób. Niekiedy za sytuację, w której zatarta turbina objawy wykazuje niemalże od razu, odpowiedzialność ponosi źle wykonana lub pominięta wymiana oleju po regeneracji turbiny. Gdy montujemy ten podzespół po regeneracji lub po zakupie, pozostawmy to specjaliście, który właściwie przeprowadzi zalewanie turbiny olejem, nie dopuszczając tym samym do jej suchego startu. Jako specjaliści od regeneracji podkreślamy, że pierwsze odpalenie po wymianie turbiny lub po jej regeneracji często okazuje się kluczowe i warto dołożyć wszelkich starań, aby nie wiązało się z wielkim rozczarowaniem. Niecierpliwość kierowcy także istotnie wpływa na niedostateczne smarowanie turbo. Jest to istotny czynnik, który występuje zarówno podczas rozpoczynania jazdy samochodem, jak również w sytuacjach, gdy chcemy ją zakończyć. Turbosprężarka potrzebuje chociaż pół minuty po odpaleniu silnika na to, by olej mógł zostać rozprowadzony po jej wewnętrznych strukturach, dlatego nie ruszajmy dynamicznie tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Doza cierpliwości w użytkowaniu samochodu z układem turbodoładowania przyda się także podczas kończenia podróży, w której pojazd pracował przez długi czas na wysokich obrotach. Natychmiastowe zgaszenie turbosprężarki poskutkuje odcięciem dopływu oleju, a pracujące z prędkością setek tysięcy obrotów na minutę urządzenie wirnikowe nie będzie miało substancji smarującej do zakończenia swojej dynamicznej pracy.

 

Przyczyny braku smarowania turbiny
Dlaczego w turbosprężarce nie ma smarowania?

 


Jak nie zaszkodzić turbosprężarce?

Przykłady niedostatecznego smarowania turbosprężarki samochodowej, które wymieniliśmy w poprzednim akapicie, to najczęściej sytuacje, którym możemy z powodzeniem z niewielkim wysiłkiem zapobiegać. Kontynuowana przez kierowcę jazda z uszkodzoną turbiną to ryzykowne działanie, którego nie zalecamy. Gdy tylko zaniepokoją nas oznaki, które wstępnie sklasyfikujemy jako objawy uszkodzonej turbiny, reagujmy, kontaktując się jak najszybciej z serwisem, gdzie zostanie przeprowadzona jej diagnostyka i regeneracja. Aby sytuacja niedostatecznego smarowania turbosprężarki nie stała się problemem dotyczącym naszego samochodu, warto zastosować się do wymienionych w tym tekście zasad, a dźwięk uszkodzonej turbiny będzie miał o wiele mniejsze szanse na wystąpienie.

 

Sposoby na zachowanie dobrej kondycji i smarowania turbosprężarki samochodowej
Jak nie zaszkodzić turbosprężarce?

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Kapiący olej z turbiny 25 listopada 2020

Kapiący olej z turbiny

Kapiący olej z turbiny jest sporym problemem, którego obawia się wielu kierowców...

TURBINA SAMOCHODOWA Naprawa, regeneracja, czyszczenie, objawy i cena w dieslu 02 października 2018

TURBINA SAMOCHODOWA Naprawa, regeneracja, czyszczenie, objawy i cena w dieslu

Turbo w samochodzie - koszt regeneracji i naprawy - objawy usterki Już w latach...

Czyszczenie turbiny - Jak to zrobić ? Jaka jest cena czyszczenia turbiny ? 02 października 2018

Czyszczenie turbiny - Jak to zrobić ? Jaka jest cena czyszczenia turbiny ?

Cena czyszczenia turbiny i przebieg procesu Objawów źle działającej lub zabrudzonej...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO