O czym świadczy niedostateczne smarowanie turbiny?
Liczni kierowcy turbodoładowanych Diesli nawet nie zdają sobie sprawy, z jak poważnymi skutkami może wiązać się niedostateczne smarowanie turbiny. Gdy w pojeździe już zaistnieje awaria turbiny, przyczyny oraz dociekania co do wysokości kosztów naprawy natrętnie zaprzątają myśli użytkownika Diesla. Podkreślamy, że o turbosprężarce lepiej pomyśleć zawczasu, wykazując troskę o jej działanie. Dbanie o dobrą kondycję turbo naprawdę się opłaca, ponieważ wystąpienie poważnych, rozległych awarii to dla użytkownika samochodu z turbodoładowaną jednostką napędową bardzo wysoki i obciążający domowy budżet wydatek. Dowiedz się, jak zadbać o optymalne smarowanie turbosprężarki, ponieważ to właśnie zasilanie olejem turbiny warunkuje jej prawidłowe działanie w pojeździe.

Dlaczego w turbosprężarce nie ma smarowania?
Bardzo istotne kryterium funkcjonowania turbo, jakim jest smarowanie turbosprężarki, może być w określonych sytuacjach realizowane na niedostatecznie wysokim poziomie, a niekiedy nawet smarowanie turbiny zostaje całkowicie odcięte. Sprawdźmy, z jakich przyczyn w turbinie może brakować oleju i z jakimi skutkami wiąże się ta niebezpieczna dla użytkowników Diesli sytuacja. Czy istnieją zatem uniwersalne wskazówki, dzięki którym ograniczymy ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, że nagle turbina padła podczas jazdy? Oczywiście! Liczne przyczyny uszkodzenia turbiny w Dieslu możemy wyeliminować lub znacznie przesunąć w czasie ewentualność ich wystąpienia. Na pytanie dotyczące tego, czy turbina może uszkodzić silnik, wykwalifikowani mechanicy z naszej pracowni odpowiadają w zdecydowany sposób twierdząco, a niedostatecznie smarowana turbosprężarka może doprowadzić jednostkę napędową do całkowitej destrukcji. Działania diagnostyczne sprowadzające się do tego, jak sprawdzić smarowanie turbiny, zostawmy specjalistom, natomiast skoncentrujmy się na tym, jakie sytuacje sprawiają, że w turbo może zabraknąć oleju. Niektóre z przyczyn niewystarczającego smarowania turbosprężarki są wręcz oczywiste, na inne niejeden kierowca może zareagować wytrzeszczonymi ze zdziwienia oczami. Problemem, który ma bardzo efektowne oblicze, jest widoczny wyciek oleju z turbiny. Objawy takiego wycieku zazwyczaj sprowadzają się do braku możliwości użytkowania samochodu, ponieważ jego działanie zostaje nagle przerwane lub występuje niemożność uruchomienia jednostki napędowej znajdującej się w stanie spoczynku. Wyciek oleju z turbiny jest zazwyczaj widoczny gołym okiem, ponieważ unoszący maskę kierowca widzi zazwyczaj tłuste plamy cieczy, natomiast zbadanie źródła rozszczelnienia turbo warto zostawić fachowcom. Do innych przyczyn niedostatecznego smarowania turbosprężarki należy zaliczyć zbyt niski poziom oleju, co stanowi już zaniedbanie ze strony użytkownika samochodu. Poziom oleju warto kontrolować w każdym pojeździe, gdyż jest to nieskomplikowana i trwająca mniej niż minutę czynność, która może uchronić jednostkę napędową oraz turbosprężarkę przed całkowitym zniszczeniem. Podkreślamy w tym miejscu, że nie tylko odpowiednio częste wymiany oleju są ważne, ale także jego rzetelny dobór. Jeżeli do turbosprężarki dostanie się olej o niezalecanych właściwościach, będzie ona także smarowana w niedostateczny sposób. Olej wymieniany w ostatniej chwili, czyli zbyt rzadko, także stanowi czynnik, przez który elementy pracujące w turbinie są niewystarczająco smarowane. Wraz z upływem czasu właściwości smarne w olejach silnikowych są wytracane. Dzieje się tak, ponieważ w przestarzałym oleju odkładają się cząsteczki wody, więc zarówno silnik, jak i turbosprężarka nie mogą zostać nasmarowane w odpowiedni, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania sposób. Niekiedy za sytuację, w której zatarta turbina objawy wykazuje niemalże od razu, odpowiedzialność ponosi źle wykonana lub pominięta wymiana oleju po regeneracji turbiny. Gdy montujemy ten podzespół po regeneracji lub po zakupie, pozostawmy to specjaliście, który właściwie przeprowadzi zalewanie turbiny olejem, nie dopuszczając tym samym do jej suchego startu. Jako specjaliści od regeneracji podkreślamy, że pierwsze odpalenie po wymianie turbiny lub po jej regeneracji często okazuje się kluczowe i warto dołożyć wszelkich starań, aby nie wiązało się z wielkim rozczarowaniem. Niecierpliwość kierowcy także istotnie wpływa na niedostateczne smarowanie turbo. Jest to istotny czynnik, który występuje zarówno podczas rozpoczynania jazdy samochodem, jak również w sytuacjach, gdy chcemy ją zakończyć. Turbosprężarka potrzebuje chociaż pół minuty po odpaleniu silnika na to, by olej mógł zostać rozprowadzony po jej wewnętrznych strukturach, dlatego nie ruszajmy dynamicznie tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Doza cierpliwości w użytkowaniu samochodu z układem turbodoładowania przyda się także podczas kończenia podróży, w której pojazd pracował przez długi czas na wysokich obrotach. Natychmiastowe zgaszenie turbosprężarki poskutkuje odcięciem dopływu oleju, a pracujące z prędkością setek tysięcy obrotów na minutę urządzenie wirnikowe nie będzie miało substancji smarującej do zakończenia swojej dynamicznej pracy.

Jak nie zaszkodzić turbosprężarce?
Przykłady niedostatecznego smarowania turbosprężarki samochodowej, które wymieniliśmy w poprzednim akapicie, to najczęściej sytuacje, którym możemy z powodzeniem z niewielkim wysiłkiem zapobiegać. Kontynuowana przez kierowcę jazda z uszkodzoną turbiną to ryzykowne działanie, którego nie zalecamy. Gdy tylko zaniepokoją nas oznaki, które wstępnie sklasyfikujemy jako objawy uszkodzonej turbiny, reagujmy, kontaktując się jak najszybciej z serwisem, gdzie zostanie przeprowadzona jej diagnostyka i regeneracja. Aby sytuacja niedostatecznego smarowania turbosprężarki nie stała się problemem dotyczącym naszego samochodu, warto zastosować się do wymienionych w tym tekście zasad, a dźwięk uszkodzonej turbiny będzie miał o wiele mniejsze szanse na wystąpienie.

Dodaj komentarz
