Localizations image

Nowe sposoby - CZYSZCZENIE GEOMETRII TURBINY - Jak sobie poradzić

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

1. Jak poradzić sobie ze zmienną geometrią - sposoby czyszczenia

W silnikach samochodowych 60% energii która jest uzyskana ze spalania paliwa, zostaje bezproduktywnie wydalona do atmosfery. Dlatego w samochodach montowane są turbosprężarki które nie tylko poprawiają wydajność silnika ale także jego sprawność. Klasyczne turbo niestety nie jest konstrukcją idealną, brakuje jej możliwości płynnej zmiany ciśnienia doładowania cylindrów oraz charakteryzuje się opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu. Wymyślono więc turbo VTG o zmiennej geometrii. Działanie takiej turbiny polega na zmianie kąta ustawienia łopatek turbiny, dzięki czemu nawet przy małym obciążeniu silnika i niskich jego obrotach praca turbosprężarki jest bardzo efektywna. Ponadto stało się możliwe płynne regulowanie ciśnienia doładowania. W silnikach wysokoprężnych z turbosprężarkami VTG nie wyczuwa się opóźnienia w działaniu, a moment obrotowy osiąga wysokie wartości już przy bardzo niskich obrotach jednostki napędowej, wzrasta także jej moc. W moim artykule opisze krok po kroku proces czyszczenia geometrii turbiny.

Zmienna geometria w turbinie samochodowej

2. Etapy demontażu turbo

Turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic w którą są wyposażone auta jest bardzo precyzyjnym urządzeniem którego zadaniem jest dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do pracującego silnika. Problem pojawia się wtedy kiedy turbosprężarka przestaje „słuchać” tego czego życzy sobie sterownik i zaczyna działać po swojemu. Wtedy powstaje problem z wysterowaniem ciśnienia doładowania, w zależności od intensywności zjawiska, czyli od stopnia przeładowania lub niedoładowania, a także czasu trwania tego zjawiska, może to powodować różne problemy. Podczas niedoładowania możemy odczuwać częściowy lub całkowity brak mocy, natomiast przeładowania będziemy odczuwać chwilowy „nadmiar” mocy spowodowany niekontrolowanym wzrostem ciśnienia doładowania. Przejdźmy teraz do demontażu turbosprężarki, postaram się go opisać w punktach:

W pierwszej kolejności ustawmy nasz samochód na kanale lub podnośniku.

Następnie:

1. Demontujemy pokrywę silnika, odkręcamy trzy nakrętki kluczem 10 nasadowym.
2. Odkręcamy dolną pokrywę silnika.
3. Odkręcamy nakrętkę mocującą wspornik tłumika szmerów.
4. Odkręcamy nakrętkę prawej osłony silnika.
5. Ściągamy opaskę zaciskową rury doładowania oraz demontujemy wąż z zaworu EGR.
6. Ściągamy wężyki podciśnienia, z siłownika klapy gaszącej i z grzybka zaworu EGR.
7. Ściągamy wężyk na trójniku i ściągamy sam zawór na kolektorze dolotowym.
8. Odkręcamy śruby jedną z góry która trzyma wspornik rury dolotu, drugą z boku pod zaworem EGR.
9. Odkręcamy rurę łączącą kolektor wydechowy z zaworem EGR, przy kolektorze dwie nakrętki, przy EGR dwie śruby, ściągamy wąż który łączy filtr powietrza z rurą dolotu.
10. Odkręcamy wspornik przewodu oleju zasilającego turbo przykręcony do kolektora wylotowego.
11. Odkręcamy sześć śrub trzymających kolektor dolotowy.
12. Odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową do obudowy części gorącej turbosprężarki zintegrowanej z kolektorem.
13. Odkręcamy przewód olejowy zasilający – uwaga konieczne jest skontrowanie nypla wkręconego w korpus turbosprężarki specjalnie dorobionym kluczem
17, w innym przypadku doprowadzi to do ukręcenia przewodu zasilającego turbo. Odkręcając przewód zasilający zrobimy sobie miejsce na odkręcenie jednej z nakrętek kolektora wydechowego, wkręcony przewód uniemożliwia dostęp do niej.
14. spod spodu odkręcamy wspornik turbosprężarki
15. Z pod auta odkręcamy spływ oleju przykręcony dwiema śrubami oraz ściągamy wąż ciśnieniowy łączący turbosprężarkę z tłumikiem szmerów a dalej z intelcoolerem.
16. Odkręcamy osłonę termiczną kolektora wylotowego dzięki temu stworzymy sobie miejsce do odkręcenia nakrętki trzymającej kolektor wylotowy.
17. Odkręcamy, a raczej po kolei luzujemy nakrętki kolektora wydechowego, po poluzowaniu wszystkich nakrętek odkręcamy je całkowicie i wyjmujemy turbosprężarkę do góry.

Etapy demontażu turbosprężarki

3. Rozbiórka turbosprężarki

W dalszej części artykułu opiszę jak rozebrać nasze turbo.

1. Odkręcamy dwie nakrętki mocujące aktuator do stelaża.
2. Ściągamy zawleczkę łączącą mechanizm, przy pomocy małych szczypiec.
3. Odkręcamy dwie śruby mocujące stelaż do muszli gorącej i ściągamy go.
4. Odkręcamy resztę śrub spajającą muszle
5. Uruchamiamy palnik którym równomiernie dookoła rozgrzewamy muszlę gorącą. Ten proces trwa w zależności od mocy palnika od 5 do 10 minut . Następnie przy pomocy podbijaka uderzamy dość mocno w nalewki które są na obu stronach korpusu turbosprężarki między częścią gorącą a zimną. Kiedy zauważymy, że muszla zaczyna się oddzielać od korpusu równomiernie dookoła opukujemy nalewkę, tak aby muszla zsuwała się z każdej strony jednakowo.

Demontaż turbosprężarki

4. Proces czyszczenia turbiny

Przechodzimy do czyszczenia części zaczynamy od muszli, wnękę i krawędzie wewnętrzne muszli w które wchodzi rdzeń turbo dokładnie czyścimy z rdzy i szlifujemy papierem ściernym, w tym żłobieniu będzie pracował pierścień sterujący pracą kierownic i musi mieć tam swobodę działania. Następnie bierzemy się za pierścień sterujący pracą kierownic oglądamy go dokładnie czy nie posiada żadnych rys czy wżerów, czyścimy dokładnie szczotką drucianą. Jeśli jest taka potrzeba to „szlifujemy” na papierze ściernym ułożonym na szkle. Kolejnym etapem jest

Łoże kierownic, w tym etapie trzeba być ostrożnym aby niczego nie uszkodzić szczególnie przy pracy szczotką na wiertarce. Każdy zakamarek oczyszczamy.

Następnie spoglądamy na kierownice z góry i sprawdzamy czy na górnej powierzchni kierownic znajdują się rysy- jeśli TAK to postępujemy tak samo jak z pierścieniem, szlifujemy na papierze ściernym.

Po wszystkim myjemy łoże, suszymy i każdą z kierownic testujemy pod względem jej pracy, czy jest płynna i bez oporu czy nie występują przycięcia, kilkukrotnie każdą dla pewności. Kolejną częścią jest Bieżnia. Jeśli występują na niej rysy które są skutkiem poruszania się po nich kierownic, szlifujemy bieżnie, w tym przypadku interesuje nas tylko strona po której poruszają się kierownice.

Czyszczenie rdzenia przy którym należy zachować jak największą ostrożność podczas tej operacji, ze względu na wirnik który jest tu elementem bardzo wrażliwym – chodzi o jego wyważenie. Nie czyścimy wirnika z sadzy jeśli na nim jest, gdyż jeśli zrobimy to nierównomiernie to straci on wyważenie co może w konsekwencji prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Usuwamy sadzę z wewnętrznej części muszli – najlepiej nożykiem, oczyszczamy listek i miejsce jego „pracy” sprawdzamy czy porusza się bez oporów, oczyszczamy dokładnie sworzeń ustalający oraz pokrywę zamykającą muszlę. Gotowe ! Montaż turbosprężarki przebiega w kolejności odwrotnej do demontażu . W kolejnym artykule poruszymy temat “czyszczenie geometrii turbiny bez rozbierania” .

Czyszczenie turbosprężarki

Profesjonalne czyszczenie
 

Jeżeli uznasz, że jednak wolisz , aby nasz autoryzowany warsztat Melett wykonał taką usługę zadzwoń i umów się na regenerację turbosprężarki.

Fachowe i skuteczne czyszczenie turbosprężarki

Komentarze

Michał 2023-01-25 10:18:33

Czyszczenie geometrii turbiny polega na usunięciu osadów i zanieczyszczeń z komór turbiny i łopatek. Jest to ważny proces, ponieważ zanieczyszczenia mogą powodować zwiększenie oporu i zmniejszenie wydajności turbo. Czyszczenie geometrii turbiny może być przeprowadzane ręcznie lub przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Jest to usługa oferowana przez wiele warsztatów specjalizujących się w naprawie i regeneracji turbosprężarek. Zaleca się przeprowadzanie tego procesu regularnie, aby zapewnić prawidłową pracę turbo i zwiększyć jego trwałość.

Adam 2020-03-05 10:57:53

Chociaż wszystko dokładnie opisane, bałbym się czy na pewno wszystko dobrze zrobiłem. Czyszczenie turbiny 2.0 tdi zostawiam specjalistom.

roman 2019-10-02 09:59:40

Doskonały artykuł. Brawo za szczegółową instrukcję. Firma posiada metodę oczyszczania bez konieczności demontażu , jednak często zdarza się, że jest już za późno i trzeba turbinę rozebrać , do czego ta instrukcja jest super. Dziekuję

szef 2019-08-28 09:16:33

Będę pokazywał ten poradnik demontażu turbiny nowym pracowników i chyba ich z tego przepytam xd

Świetne! 2019-08-27 08:31:42

Dobrze napisane, wszystko ciekawie i jasno opisane, daje 5!

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO