Localizations image

Nastawnik turbiny - co to jest?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Nastawnik turbiny - co to jest?
Nastawnik turbiny - co to jest?

Nastawnik turbiny to nic innego, jak sterownik turbosprężarki, który można spotkać w turbinach ze zmienną geometrią. Elektroniczny nastawnik turbiny pełni taką samą funkcję, jak jego pneumatyczny odpowiednik potocznie nazywany gruszką turbiny. Zadaniem nastawników REA oraz SREA jest sterowanie łopatkami zmiennej geometrii turbiny. Jednak jeżeli chodzi o elektroniczne nastawniki, są one bardziej narażone na usterki – zaszkodzić im może nawet niewielka ilość wody. Co więcej, w przypadku ich kalibracji, ustawienia zapisane są w oprogramowaniu i są inne dla każdej turbiny.

Nastawnik turbiny - regeneracja

Regeneracja elektronicznego nastawnika turbiny powinna być przeprowadzana kompleksowo. Oznacza to, że nie tylko nastawnik należy poddać procesowi naprawczemu, ale również i turbinę. Jak już zostało wspomniane, ustawienie regulacji nastawnika przystosowywane są indywidualnie dla każdej turbosprężarki, oznacza to, że nie ma uniwersalnych, jednakowych ustawień kalibracyjnych dla wszystkich nastawników – każdy z nich ma własne. Oprócz kalibracji należy również przeprowadzić adaptację sterownika do silnika.

1. Jak samemu zdiagnozować awarię sterownika turbiny - Jak sprawdzić nastawnik turbiny?

Typowymi oznakami wskazującymi na awarię sterownika turbiny są:

- zapalona kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej auta,
- praca samochodu w trybie awaryjnym,
- spadek mocy auta,
- przeładowanie lub niedoładowanie turbosprężarki,
- głośna praca turbo,
- błędy zapisane w pamięci komputera samochodu.

Tak więc objawy awarii elektronicznego nastawnika są niemalże identyczne, jak w przypadku klasycznej gruszki turbiny.

2. Uszkodzony sterownik turbiny - kalibracja nastawnika turbiny

Uszkodzony sterownik turbiny należy poddać regeneracji. Jednak przed montażem turbiny w pojeździe nie należy zapominać o prawidłowym ustawieniu, czyli kalibracji nastawnika turbiny. Brak mocy pojazdu oraz brak płynnej pracy silnika wskazywać mogą, że regeneracja nastawnika nie została przeprowadzona według określonych standardów. Przyczyna jego niesprawności leżeć może także po stronie nieprawidłowo przeprowadzanej kalibracji.

Uszkodzony sterownik turbiny
Uszkodzony sterownik turbiny

3. Nastawnik turbiny - Uszkodzony nastawnik turbiny - objawy

Jak już zostało wspomniane, uszkodzony elektroniczny nastawnik turbiny posiada takie same obawy swojej niesprawność, jak jego pneumatyczny brat. W przypadku awarii auto przechodzi w tryb pracy awaryjnej oraz następuje spadek jego mocy. Wyłączenie oraz ponowne uruchomienia pojazdu spowoduje, że problem ustanie, jednak nie oznacza to, że auto zostało naprawione. Problem powróci przy najbliższej okazji.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wymiana turbiny – krok po kroku 11 stycznia 2021

Wymiana turbiny – krok po kroku

WPrzygotowaliśmy krótki poradnik dotyczący tego, jak powinna wyglądać wymiana turb...

Przy jakim przebiegu wymiana turbiny? 23 lutego 2022

Przy jakim przebiegu wymiana turbiny?

Przy jakim przebiegu wymiana turbiny? Założeniem producentów jest to, aby tu...

Turbina w dieslu 02 października 2018

Turbina w dieslu

1. Co może się popsuć w turbosprężarce i jak o nią dbać – Melett serwis sprawd...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO