blog

Nastawnik turbiny - co to jest?

3 grudnia 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Nastawnik turbiny to nic innego jak sterownik turbosprężarki, który można spotkać w turbinach ze zmienną geometrią. Elektroniczny nastawnik turbiny pełni taką samą funkcję jak jego pneumatyczny odpowiednik potocznie nazywaną gruszką turbiny. Zadaniem nastawników REA oraz SREA jest sterowanie łopatkami zmiennej geometrii turbiny. Jednak jeżeli chodzi o elektroniczne nastawniki, są one bardziej narażone na usterki – zaszkodzić im może nawet niewielka ilość wody. Co więcej, w przypadku ich kalibracji, ustawienia zapisaną są w oprogramowaniu i są inne dla każdej turbiny.

Nastawnik turbiny - regeneracja

Regeneracja elektronicznego nastawnika turbiny powinna być przeprowadzana kompleksowo. Oznacza to, że nie tylko nastawnik należy poddać procesowi naprawczemu, ale również i turbinę. Jak już zostało wspomniane, ustawienia regulacji nastawnika przystosowywane są indywidualnie dla każdej turbosprężarki, oznacza to, że nie ma uniwersalnych, jednakowych ustawień kalibracyjnych dla wszystkich nastawników – każdy z nich ma własne. Oprócz kalibracji należy również przeprowadzić adaptację sterownika do silnika.

Jak samemu zdiagnozować awarie sterownika turbiny - Jak sprawdzić nastawnik turbiny?

Typowymi oznakami wskazującymi na awarię sterownika turbiny są:

- zapalona kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej auta,
- praca samochodu w trybie awaryjnym,
- spadek mocy auta,
- przeładowanie lub niedoładowanie turbosprężarki,
- głośna praca turbo,
- błędy zapisane w pamięci komputera samochodu.

Tak więc objawy awarii elektronicznego nastawnika są niemalże identyczne jak w przypadku klasycznej gruszki turbiny.

Uszkodzony sterownik turbiny - kalibracja nastawnika turbiny

Uszkodzony sterownik turbiny należy poddać regeneracji. Jednak przed montażem turbiny w pojednanie nie należy zapominać o prawidłowym ustawieniu, czyli kalibracji nastawnika turbiny. Brak mocy pojazdu oraz brak płynnej pracy silnika wskazywać mogą, że regeneracja nastawnika nie została przeprowadzona według określonych standardów. Przyczyna jej niesprawności leżeć może także po stronie nieprawidłowo przeprowadzanej kalibracji.

Nastawnik turbiny - Uszkodzony nastawnik turbiny objawy

Jak już zostało wspomniane, uszkodzony elektroniczny nastawnik turbiny posiada takie same obawy swojej niesprawność jak jego pneumatyczny brat. W przypadku awarii auto przechodzi w tryb pracy awaryjnej oraz następuje spadek jego mocy. Wyłączenie oraz ponowne uruchomienia pojazdu spowoduje, że problem ustanie, jednak nie oznacza to, że auto zostało naprawione. Problem powróci przy najbliższej okazji.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.75

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.75
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Kuba
2023-01-11 13:26:53
Nastawnik turbiny, również zwany elektronicznym sterownikiem turbosprężarki, to układ kontroli, który reguluje działanie turbosprężarki w silniku. Jego zadaniem jest utrzymanie optymalnego ciśnienia doładowania, które jest niezbędne do prawidłowego działania silnika. Nastawnik turbiny składa się z kilku podzespołów, w tym z czujnika ciśnienia doładowania, który mierzy ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, oraz z elektrozaworu, który reguluje ilość powietrza doprowadzanego do turbosprężarki. Elektroniczny sterownik nastawnika turbiny, na podstawie informacji przekazywanych przez czujnik, odpowiednio reguluje elektrozawór. Nastawnik turbiny odpowiedzialny jest za utrzymanie ciśnienia doładowania w odpowiednim zakresie, aby zapewnić prawidłowe działanie silnika i poprawić jego osiągi. Jeśli nastawnik turbiny jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo, może to prowadzić do wielu problemów, takich jak niestabilne wolne obroty, utrata mocy silnika lub nawet uszkodzenie turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60