Silnik z turbo w samochodzie benzynowym pracuje najlepiej w średnim zakresie obrotów, który obejmuje około 2000-2500 obrotów na minutę (RPM). Na tym etapie silnik osiąga maksymalny moment siły obrotowej, który jest odpowiedzialny za przyśpieszenie samochodu. Jazda w tym zakresie obrotów jest również najbardziej ekonomiczna, ponieważ pojazd zużywa mniej paliwa. Należy jednak podkreślić, że optymalne obroty benzyny z turbo zależą od wielu czynników, w tym od konkretnego modelu i charakterystyki danego auta, rodzaju turbiny, prędkości jazdy czy stylu prowadzenia pojazdu. Ostateczna decyzja o tym, jak jeździć z turbodoładowaniem, należy do kierowcy. Warto jednak pamiętać o zaleceniach producenta samochodu, aby zapewnić turbosprężarce długą i bezawaryjną pracę.


Jak działa turbo w benzynie?
Turbosprężarka w silniku benzynowym wykorzystuje energię gazów wydechowych do napędzania wirnika. Wirnik ten spręża dodatkowe powietrze, zwiększając ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej. To z kolei poprawia spalanie paliwa i generuje większą moc jednostki napędowej. Takie zastosowanie turbo w silniku benzynowym nazywane jest również „turbodoładowaniem" oraz pozwala na lepsze przyśpieszenie auta bez konieczności zwiększania pojemności jednostki napędowej.
Jaki olej do benzyny z turbosprężarką?

Wybór odpowiedniego oleju do silnika benzynowego z turbosprężarką jest kluczowy dla jego prawidłowego działania. Należy kierować się zaleceniami producenta dotyczącymi rodzaju, klasy lepkości i specyfikacji oleju. Wybierając oleje wysokiej jakości, spełniające normy API i ACEA oraz zwracając uwagę na właściwości termiczne i zmienność temperatur, zapewniasz optymalną ochronę jednostki napędowej i turbiny. Jeśli masz problem z wyborem oleju silnikowego do swojego auto, warto skontaktować się z serwisem lub mechanikiem, aby zaczerpnąć rady od specjalistów.
Turbo benzyna vs. turbo diesel
Turbo benzyna i turbo diesel to dwa rodzaje silników z turbodoładowaniem, które mają swoje wady i zalety, które warto przeczytać poniżej:
- Turbo benzyna zalety:
- mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku silników wolnossących,
- większa moc i przyspieszenie,
- mniej wibracji i hałasu. - Turbo benzyna wady:
- wyższa cena zakupu,
- wyższe koszty eksploatacji (serwis, olej),
- turbodziura (opóźnienie w reakcji na wciśnięcie pedału gazu). - Turbo diesel zalety:
- niższe zużycie oleju napędowego o nawet 10%,
- długa żywotność i lepsze przyśpieszenie auta. - Turbo diesel wady:
- wysoka cena zakupu,
- wyższe koszty eksploatacji (serwis, olej),
- gorsze osiągi niż w przypadku turbo benzyny,
- dłuższy czas rozgrzewania się.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze