
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Chłodzenie turbosprężarki w dieslu polega na odprowadzaniu ciepła z wirnika turbiny, który obraca się z bardzo dużą prędkością, co powoduje jego nagrzewanie. Jeśli wirnik nie będzie odpowiednio schłodzony, może dojść do jego uszkodzenia. Za chłodzenie turbiny w dieslu głównie odpowiada intercooler, specjalny wymiennik ciepła, który jest umieszczany między turbosprężarką a kolektorem dolotowym. Składa się on z dwóch zbiorników, z których jeden jest chłodzony powietrzem atmosferycznym, a drugi powietrzem sprężonym przez turbosprężarkę. Powietrze sprężane przez turbinę jest gorące, dlatego przed dostarczeniem go do silnika musi zostać schłodzone. Chłodzenie powietrza doładowującego ma na celu zwiększenie gęstości powietrza, co przekłada się na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Za chłodzenie turbiny odpowiada również olej silnikowy, który przepływa przez łożyska turbiny i wirnik, odprowadzając ciepło z tych elementów. Jednym ze sposobów jest też chłodzenie powietrzem, które przepływa przez obudowę turbiny, odprowadzając ciepło z wirnika. Obudowa turbiny jest wyposażona w kanały powietrzne, które ułatwiają jego przepływ.
Chłodzenie turbosprężarki w silnikach diesla jest kluczowym elementem, który pomaga utrzymać odpowiednią wydajność i trwałość tego urządzenia.
Jak dbać o turbinę w dieslu?
Dbanie o turbosprężarkę w silniku diesla jest istotne, aby zapewnić jej długą żywotność i uniknąć kosztownych napraw, oto kilka kroków, które pomogą w odpowiedniej konserwacji turbosprężarki w dieslu:
• Cykliczny serwis olejowy i regularna wymiana filtra oleju. Olej silnikowy zapewnia smarowanie i chłodzenie turbiny. Należy go wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, najlepiej co 10-15 tys. km.
• Unikanie gwałtownego wyłączania silnika- po intensywnym użytkowaniu, zwłaszcza w przypadku wysokich obciążeń i wysokich temperatur, warto pozwolić silnikowi na schłodzenie przez chwilę przed wyłączeniem go. Pomoże to uniknąć uszkodzeń turbosprężarki związanych z nagłą zmianą warunków temperatury.
• Unikanie zimnych rozruchów- po uruchomieniu silnika należy pozwolić mu na rozgrzanie przed rozpoczęciem jazdy.
• Regularna konserwacja i przeglądy- warto sprawdzać stan turbosprężarki podczas rutynowych przeglądów pojazdu. Warto się upewnić, że wszystkie połączenia są szczelne, a sam komponent nie ma widocznych uszkodzeń.
• W niektórych pojazdach turbosprężarki są chłodzone olejem. Upewnij się, że system chłodzenia olejem jest w dobrym stanie.
Oprócz przestrzegania powyższych zasad warto również regularnie kontrolować stan turbiny. Jeśli wystąpią jakiekolwiek niepokojące objawy, takich jak wyciek oleju, spadek mocy silnika lub głośna praca turbiny, należy jak najszybciej udać się do serwisu.
Czym zasilana jest turbosprężarka?
Turbosprężarka jest zasilana energią gazów spalinowych wypływających z silnika. Gazy te przepływają przez wirnik turbiny, który obraca się z dużą prędkością. Ruch obrotowy wirnika turbiny jest przekazywany na wirnik sprężarki, który spręża powietrze. Sprężone powietrze jest następnie dostarczane do komory spalania, gdzie miesza się z paliwem i ulega spaleniu.
Turbosprężarka nie jest zasilana elektrycznie. Energia pochodząca z gazów spalinowych jest wystarczająca do jej napędzania.

Ile wytrzymuje turbosprężarka w dieslu?
Teoretycznie turbosprężarka w dieslu powinna wytrzymać do przebiegu około 200 000 km. W praktyce jednak jej żywotność może być znacznie krótsza, na co wpływ mają m.in.: sposób eksploatacji samochodu, jakość paliwa czy brak regularnej konserwacji.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze