blog

Łopatka turbiny

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

1. Łopatki wałka turbosprężarki i zmienna geometria łopatek turbo – uszkodzenia, części Melett oryginalne wysokiej jakości najlepsze na rynku do naprawy i regeneracji

Łopatka turbiny to określenie często odnoszące się do dwóch różnych elementów turbosprężarki: właściwej łopatki wirnika turbiny oraz kierownicy turbiny, występującej w urządzeniach z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny.


Łopatka wirnika turbiny to element odpowiedzialny za napędzanie całego układu turbodoładowania poprzez wprawianie w ruch obrotowy wirnika turbiny, do którego przymocowanych jest kilkanaście odpowiednio wyprofilowanych łopatek, i który rozpędza wałek turbosprężarki oraz osadzony na nim wirnik sprężarki do odpowiedniej prędkości obrotowej, zapewniając zwiększenie ciśnienia powietrza w sprężarce. Łopatki te mogą ulec wyszczerbieniu lub ułamaniu na wskutek przedostania się do wnętrza turbiny zanieczyszczeń i drobin materiałów, mogą się zatrzeć bez odpowiedniego chłodzenia układu turbodoładowania. Wtedy turbosprężarka traci ciśnienie doładowania i kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy.

Łopatki wałka turbosprężarki i zmienna geometria

2. Zmienna geometria - Łopatki VTG, VNT

Drugim typem łopatki w turbinie jest kierownica turbiny, czyli ruchoma łopatka osadzona na pierścieniu o ruchu kątowym. Pierścień ten zamontowany jest na wałku turbosprężarki i sterowany przez siłownik reagujący na ciśnienie wewnątrz układu wylotowego. Kierownice turbiny zmieniają swoją pozycję i kąt położenia tak, by przy niskich obrotach silnika zapewnić jak najwyższą prędkość przelotową spalin, zaś po zwiększeniu obrotów jednostki napędowej zwiększyć średnicę przepływu gazów wylotowych, uniemożliwiając jednocześnie przeładowanie na wskutek zbyt bogatej mieszanki. Zastosowanie w turbinie technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i poprawę charakterystyki pracy układu turbodoładowania poprzez zwiększenie wydajności turbosprężarki oraz spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Przekłada się to na lepszą pracę pojazdu poruszającego się ze zwiększonym obciążeniem lub na dużych wysokościach. Zwiększa się także zakres obrotów jednostki napędowej, w którym dostępny jest maksymalny moment obrotowy samochodu, co przekłada się na większą elastyczność i dynamikę. Ruchome łopatki niwelują zjawisko turbodziury, czyli momentu, w którym turbosprężarka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniego ciśnienia doładowania tuż po gwałtownym zwiększeniu obrotów silnika, przez co po wciśnięciu gazu samochodowi paradoksalnie brakowało mocy.

Zmienna geometria - Łopatki VTG, VNT

Regeneracja rdzenia i łopatek wałka

Niestety technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny jeszcze bardziej zwiększa jej wrażliwość na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i drobiny materiałów dostające się do wnętrza urządzenia. Może dochodzić do zapiekania się łopatek, co spowodowane jest zbierającym się w korpusie turbiny nagarem, który należy niezwłocznie wyeliminować i sprawdzić szczelność wszystkich układów, przez które mógłby wyciekać do nieodpowiednich punktów turbosprężarki olej silnikowy. W przypadku podejrzeń zapieczenia kierownic lub wyeksploatowania wirnika turbiny należy niezwłocznie udać się do zakładu Bosch Diesel Service zajmującego się profesjonalnie regenerowaniem turbosprężarek, w którym będzie można przeprowadzić dokładną diagnostykę i, w razie potrzeby, naprawę urządzenia. Próby własnoręcznego serwisowania układu turbodoładowania z technologią zmiennej geometrii jest wysoce niezalecane ze względu na trudność odpowiedniego wyregulowania nastawu kierownic oraz możliwość nieświadomego zabrudzenia turbosprężarki, owocującego jeszcze poważniejszymi defektami. Wszystkie elementy uszkodzone w wyniku awarii podczas regeneracji w Melett Serwisie - Pawlik są wymienione na nowe oryginalne.

Regeneracja rdzenia i łopatek wałka
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Daniel
2023-01-24 14:23:50
Łopatki turbiny to element składowy turbosprężarki, który odpowiada za napędzanie sprężarki. Są one umieszczone na wirniku turbiny i składają się z metalowych lub kompozytowych elementów. Ich kształt i rozmieszczenie jest precyzyjnie zaprojektowane, aby zapewnić optymalną wydajność. Łopatki turbiny są narażone na ciągłe oddziaływanie wysokiej temperatury, ciśnienia i drgań, co może prowadzić do ich pęknięcia lub zużycia. Uszkodzenie łopatek turbiny może prowadzić do obniżenia mocy silnika, hałasu, trudności w odpalaniu lub nawet awarii turbosprężarki. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie stanu łopatek i wymiana ich, jeśli są uszkodzone.
Iwo46
2020-03-05 09:11:33
Cieszę się, że turbina jest tak zbudowana, że czasem wystarczy wymienić jej część, a nie całość. To zmniejsza nieźle koszty.
vcr
2019-08-27 14:12:28
Myślałem, że regeneracja łopatek jest niemożliwa, bardzo miłe zaskoczenie :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60