Localizations image

Łopatka turbiny

Łopatki wałka turbosprężarki i zmienna geometria łopatek turbo – uszkodzenia, części Melett oryginalne wysokiej jakości najlepsze na rynku do naprawy i regeneracji

Łopatka turbiny to określenie często odnoszące się do dwóch różnych elementów turbosprężarki: właściwej łopatki wirnika turbiny oraz kierownicy turbiny, występującej w urządzeniach z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny.

Łopatka wirnika turbiny to element odpowiedzialny za napędzanie całego układu turbodoładowania poprzez wprawianie w ruch obrotowy wirnika turbiny, do którego przymocowanych jest kilkanaście odpowiednio wyprofilowanych łopatek, i który rozpędza wałek turbosprężarki oraz osadzony na nim wirnik sprężarki do odpowiedniej prędkości obrotowej, zapewniając zwiększenie ciśnienia powietrza w sprężarce. Łopatki te mogą ulec wyszczerbieniu lub ułamaniu na wskutek przedostania się do wnętrza turbiny zanieczyszczeń i drobin materiałów, mogą się zatrzeć bez odpowiedniego chłodzenia układu turbodoładowania. Wtedy turbosprężarka traci ciśnienie doładowania i kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy.

Typy łopatek w turbo - turbosprężarka ze zmienną geometrią
Łopatki turbiny wałek i zmienna geometria


Zmienna geometria - Łopatki VTG, VNT

Drugim typem łopatki w turbinie jest kierownica turbiny, czyli ruchoma łopatka osadzona na pierścieniu o ruchu kątowym. Pierścień ten zamontowany jest na wałku turbosprężarki i sterowany przez siłownik reagujący na ciśnienie wewnątrz układu wylotowego. Kierownice turbiny zmieniają swoją pozycję i kąt położenia tak, by przy niskich obrotach silnika zapewnić jak najwyższą prędkość przelotową spalin, zaś po zwiększeniu obrotów jednostki napędowej zwiększyć średnicę przepływu gazów wylotowych, uniemożliwiając jednocześnie przeładowanie na wskutek zbyt bogatej mieszanki. Zastosowanie w turbinie technologii zmiennej geometrii kierownic turbiny pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i poprawę charakterystyki pracy układu turbodoładowania poprzez zwiększenie wydajności turbosprężarki oraz spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Przekłada się to na lepszą pracę pojazdu poruszającego się ze zwiększonym obciążeniem lub na dużych wysokościach. Zwiększa się także zakres obrotów jednostki napędowej, w którym dostępny jest maksymalny moment obrotowy samochodu, co przekłada się na większą elastyczność i dynamikę. Ruchome łopatki niwelują zjawisko turbodziury, czyli momentu, w którym turbosprężarka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniego ciśnienia doładowania tuż po gwałtownym zwiększeniu obrotów silnika, przez co po wciśnięciu gazu samochodowi paradoksalnie brakowało mocy.

Łopatki sterowania kierunkiem podawania spalin
Zmienna geometria - łopatki VTG, VNT


Regeneracja rdzenia i łopatek wałka

Niestety technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny jeszcze bardziej zwiększa jej wrażliwość na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i drobiny materiałów dostające się do wnętrza urządzenia. Może dochodzić do zapiekania się łopatek, co spowodowane jest zbierającym się w korpusie turbiny nagarem, który należy niezwłocznie wyeliminować i sprawdzić szczelność wszystkich układów, przez które mógłby wyciekać do nieodpowiednich punktów turbosprężarki olej silnikowy. W przypadku podejrzeń zapieczenia kierownic lub wyeksploatowania wirnika turbiny należy niezwłocznie udać się do zakładu Bosch Diesel Service zajmującego się profesjonalnie regenerowaniem turbosprężarek, w którym będzie można przeprowadzić dokładną diagnostykę i, w razie potrzeby, naprawę urządzenia. Próby własnoręcznego serwisowania układu turbodoładowania z technologią zmiennej geometrii jest wysoce niezalecane ze względu na trudność odpowiedniego wyregulowania nastawu kierownic oraz możliwość nieświadomego zabrudzenia turbosprężarki, owocującego jeszcze poważniejszymi defektami. Wszystkie elementy uszkodzone w wyniku awarii podczas regeneracji w Melett Serwisie - Pawlik są wymienione na nowe oryginalne.

Turbosprężarka po regeneracji i wymianie rdzenia
Regeneracja rdzenia i łopatek wałka

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposób 02 października 2018

Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposób

Jak to zrobić - MONTAŻ TURBOSPRĘŻARKI – prosty sposób Udostępnij Turbosprężarka...

Regulacja Turbosprężarki – Innowacje, nowości Melett – Tester Turbo-Pro 02 października 2018

Regulacja Turbosprężarki – Innowacje, nowości Melett – Tester Turbo-Pro

Nowość w Polsce – Regulacja turbosprężarki – Turbo PRO Tester – jedyna...

TURBODOŁADOWANIE SILNIKA – benzynowego, diesla, spalinowego | Co to jest? 02 października 2018

TURBODOŁADOWANIE SILNIKA – benzynowego, diesla, spalinowego | Co to jest?

Zasada działania – Doładowanie i Turbodoładowanie silnika  Schemat...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.