
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Koło kompresji turbosprężarki to część składowa turbosprężarki, które obok wirnika jest ulokowane po stronie zimnej maszyny wirnikowej. Jego głównym zadaniem jest sprężanie mas powietrza i ich transport do układu dolotowego. Zlokalizowany jest w wałku wraz z wirnikiem maszyny wirnikowej. Koło kompresji zostało wyprodukowane ze specjalnych stopów aluminium, które cechuje przede wszystkim trwałość i stosunkowo niewielka waga. Masa tego niewielkiego urządzenia odpowiada za okres, w jakim turbosprężarka jest w stanie spoczynku. Istotną rzeczą w kwestii wytwarzania kół kompresji jest przede wszystkim jakość materiałów i sposób ich odlewania, a także odpowiedni dobór do rodzaju turbosprężarki.

Wymiana koła kompresji – serwis Bosch
Znajdująca się w serwisie turbosprężarka ewidentnie znajduje się w fazie awarii. Co może jej dolegać? Jaka część z jej elementów składowych mogła ulec uszkodzeniu? Może okazać się, że wymiana koła kompresji będzie ostatecznym zażegnaniem problemów maszyny wirnikowej. Na jaką część warto się zdecydować, żeby była ona trwała? Mamy do wyboru odlewane koła kompresji oraz koła kompresji CNC. Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi dwoma rodzajami kół to przede wszystkim metoda i materiał ją tworzący. Koła kompresji CNC (billet compressor wheel) to elementy wykonane przy pomocy maszyn CNC metodą, jaką jest frezowanie. Co jest jego cechą? Na pewno większa trwałość, ze względu na wykorzystanie jednorodnego stopu aluminium. Koła kompresji (billet), które są tworzone z różnorodnego materiału, wymagają znacznej ilości poprawek w porównaniu do kół wykonanych sposobem CNC. Tak jest w przypadku kół kompresji odlewanych. Główną ich zaletą jest niski koszt produkcji. Jednak ich trwałość jest dość wątpliwa, poprzez wykorzystanie niejednolitego materiału tworzącego, co może skutkować rozerwaniem koła kompresji na małe kawałki. Kute koła kompresji mają zwiększoną wydajność swej pracy nawet o 4-6%, jak również zwiększoną odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, w stosunku do kół tworzonych sposobem odlewniczym. Dzięki zastosowaniu metody CNC istnieje sposobność wytworzenia tych elementów w dowolnej wielkości i liczbie.

Co daje większe koło kompresji?
Montaż większego koła kompresji to zwiększenie obrotów w turbodoładowaniu. Jeżeli zdecydujemy się na taki krok, to konieczne będzie zastosowanie modyfikacji w części zimnej turbosprężarki. Większe koło kompresji to i większy wirnik, który ma za zadanie je napędzać. W każdej sytuacji, jeżeli dopuszczamy się zwiększenia masy poszczególnych części turbiny, montując większych rozmiarów koło lub większy wirnik, to musimy zauważyć, że następuje wzrost bezwładności. Największy moment obrotu oraz moc kieruje się w stronę wyższych obrotów. Jednak zdarzają się sytuacje, które świadczą o „przedobrzeniu” pewnych ulepszeń. W turbosprężarce może wystąpić zjawisko, jakim jest nadmierna prędkość obrotowa, czyli działania maszyny wirnikowej ponad normę. Taki overspeeding daje objaw „pomarańczowej skórki” na tylnej części koła kompresji. Materiał, który tworzy koło, rozszerzy się i kurczy. Podczas nabrania dużej prędkości koło kompresji rozpędza się do wysokiego rozpędu obrotowego, jego rozmiar powiększa się. Takie działanie daje efekt różnego rodzaju pęknięć. Jako że koło kompresji turbosprężarki posiada elastyczność, może ponownie wrócić do swego rozmiaru. Niestety, w rzeczywistości spękania znacznie się poszerzają i mogą doprowadzić do odłamania elementów go tworzących.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze