Localizations image

Koło kompresji turbosprężarki

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.90

Koło kompresji turbosprężarki to część składowa turbosprężarki, które obok wirnika jest ulokowane po stronie zimnej maszyny wirnikowej. Jego głównym zadaniem jest sprężanie mas powietrza i ich transport do układu dolotowego. Zlokalizowany jest w wałku wraz z wirnikiem maszyny wirnikowej. Koło kompresji zostało wyprodukowane ze specjalnych stopów aluminium, które cechuje przede wszystkim trwałość i stosunkowo niewielka waga. Masa tego niewielkiego urządzenia odpowiada za okres, w jakim turbosprężarka jest w stanie spoczynku. Istotną rzeczą w kwestii wytwarzania kół kompresji jest przede wszystkim jakość materiałów i sposób ich odlewania, a także odpowiedni dobór do rodzaju turbosprężarki.

 

Koło kompresji w turbinie samochodowej
Koło kompresji turbosprężarki

 


Wymiana koła kompresji – serwis Bosch

Znajdująca się w serwisie turbosprężarka ewidentnie znajduje się w fazie awarii. Co może jej dolegać? Jaka część z jej elementów składowych mogła ulec uszkodzeniu? Może okazać się, że wymiana koła kompresji będzie ostatecznym zażegnaniem problemów maszyny wirnikowej. Na jaką część warto się zdecydować, żeby była ona trwała? Mamy do wyboru odlewane koła kompresji oraz koła kompresji CNC. Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi dwoma rodzajami kół to przede wszystkim metoda i materiał ją tworzący. Koła kompresji CNC (billet compressor wheel) to elementy wykonane przy pomocy maszyn CNC metodą, jaką jest frezowanie. Co jest jego cechą? Na pewno większa trwałość, ze względu na wykorzystanie jednorodnego stopu aluminium. Koła kompresji (billet), które są tworzone z różnorodnego materiału, wymagają znacznej ilości poprawek w porównaniu do kół wykonanych sposobem CNC. Tak jest w przypadku kół kompresji odlewanych. Główną ich zaletą jest niski koszt produkcji. Jednak ich trwałość jest dość wątpliwa, poprzez wykorzystanie niejednolitego materiału tworzącego, co może skutkować rozerwaniem koła kompresji na małe kawałki. Kute koła kompresji mają zwiększoną wydajność swej pracy nawet o 4-6%, jak również zwiększoną odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, w stosunku do kół tworzonych sposobem odlewniczym. Dzięki zastosowaniu metody CNC istnieje sposobność wytworzenia tych elementów w dowolnej wielkości i liczbie.

 

Wymiana koła kompresji turbosprężarki w Bosch Service
Wymiana koła kompresji - serwis Bosch

 


Co daje większe koło kompresji?

Montaż większego koła kompresji to zwiększenie obrotów w turbodoładowaniu. Jeżeli zdecydujemy się na taki krok, to konieczne będzie zastosowanie modyfikacji w części zimnej turbosprężarki. Większe koło kompresji to i większy wirnik, który ma za zadanie je napędzać. W każdej sytuacji, jeżeli dopuszczamy się zwiększenia masy poszczególnych części turbiny, montując większych rozmiarów koło lub większy wirnik, to musimy zauważyć, że następuje wzrost bezwładności. Największy moment obrotu oraz moc kieruje się w stronę wyższych obrotów. Jednak zdarzają się sytuacje, które świadczą o „przedobrzeniu” pewnych ulepszeń. W turbosprężarce może wystąpić zjawisko, jakim jest nadmierna prędkość obrotowa, czyli działania maszyny wirnikowej ponad normę. Taki overspeeding daje objaw „pomarańczowej skórki” na tylnej części koła kompresji. Materiał, który tworzy koło, rozszerzy się i kurczy. Podczas nabrania dużej prędkości koło kompresji rozpędza się do wysokiego rozpędu obrotowego, jego rozmiar powiększa się. Takie działanie daje efekt różnego rodzaju pęknięć. Jako że koło kompresji turbosprężarki posiada elastyczność, może ponownie wrócić do swego rozmiaru. Niestety, w rzeczywistości spękania znacznie się poszerzają i mogą doprowadzić do odłamania elementów go tworzących.

 

Rezultaty zastosowania większego koła kompresji
Co daje większe koło kompresji?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Uszkodzona turbina objawy 02 października 2018

Uszkodzona turbina objawy

Objawy uszkodzonej turbiny – Co najczęściej zepsute jest w turbosprężarce,...

Naprawa turbosprężarki 29 grudnia 2020

Naprawa turbosprężarki

Naprawa turbosprężarki jest to działanie, którego turbina wymaga, aby została...

Wymiana intercoolera 12 stycznia 2021

Wymiana intercoolera

Wymiana intercoolera przeprowadzana jest najczęściej w przypadku kolizji, w której...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO